You are currently viewing با یکسان شدن دستمزد بازنشستگان حداقل دستمزد چقدر خواهد بود؟

با یکسان شدن دستمزد بازنشستگان حداقل دستمزد چقدر خواهد بود؟


تصحیح حقوق این یکی از مطالبات جدی مستمری بگیران است و باید محقق شود. با داشتن 9 هزار میلیارد تومان در صدد رفع مشکلات بازنشستگان و پرداخت مطالبات آنها هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع 9 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 1401 برای این پروژه در نظر گرفته شد و دولت سهام شرکت را به این منظور به صندوق واگذار کرد و در تلاش هستیم با انحلال این سهام تناسب اعمال کنیم.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری وی گفت: تا شهریورماه مطالبات مربوط به اجرای طرح تناسب بازنشستگی مشخص و تسویه خواهد شد و البته در مردادماه سوال ارزشیابی معلمان و مطالبات معلمان بازنشسته مشخص و تسویه خواهد شد.

رئیس اتحادیه عالی کارگران و کارمندان بازنشسته خواستار لغو مصوبه تناسب توسط مجلس جدید شد. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

عباسعلی سلطانی نیا رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی در اعتراض به تناسب حقوق مستمری بگیران بر اساس قانون تامین اجتماعی گفت: بر اساس ماده 77 قانون تامین اجتماعی اولین مستمری بازنشستگی از مشمولان بازنشسته بیمه ای قانون تامین اجتماعی، تناسب و ضریب حقوق هر یک از مستمری بگیران نسبت به حداقل دستمزد سال تعیین مستمری تعیین می شود. این موضوع دائمی است و در مصوبه مجلس باید تاکید شود که تناسب دائمی است.

و افزود: در این شرایط تصویب فرمول 90 درصد مستمری بگیران در صندوق بازنشستگی کشوری ناعادلانه و البته اشتباه است. زیرا حقوق مستمری بگیران از صندوق ملی در یک مرحله به میزان 90 درصد کارمند معادل تعیین می شود که معادل 90 درصد حقوق در آخرین سال سابقه کار فرد بازنشسته می باشد.

سلطانی کیا ادامه داد: به عبارتی حقوق سال آخر کار هر مستمری بگیر از محل صندوق کشوری 10 درصد کاهش می یابد اما با تصویب مجلس حقوق مستمری بگیران مشمول قانون تامین اجتماعی خواهد شد. به نصف کاهش می یابد. ابتدا طبق ماده 77 قانون دائمی تامین اجتماعی تناسب ثابت و ضریب تناسب ثابت تعیین می شود و حقوق یک ماه اول بازنشستگی معادل حقوق متناسب و میانگین حقوق 2 سال آخر کار می باشد.

سلطانی کیا ادامه داد: در نوبت دوم بر اساس بند دوم الحاقی ماده 29 لایحه برنامه هفتم، دستمزدهای تعیین شده قبلی مجدداً 10 درصد کاهش می یابد. هر مستمری بگیر نسبت به حداقل حقوق از سال تاسیس مستمری دارای ضریب می باشد و حقوق هر مستمری بگیر در تمامی دوران بازنشستگی که قانونگذار محترم با ماده 96 مقرر کرده است باید بر اساس این نسبت تعیین شود. از قانون تامین اجتماعی دائمی.

وی تصریح کرد: متاسفانه مجلس گذشته علیرغم اینکه حقوق بازنشستگان و ضرایب تناسب بر اساس ماده 77 قانون تامین اجتماعی تعیین شده است، فرمول یکسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق ملی تامین اجتماعی را تصویب کرد. از بازنشستگان . عملاً مجدداً بر اساس این مصوبه از همان ماه اول بازنشستگی 10 درصد دیگر از حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی کاهش می یابد و این برخلاف حق بازنشستگی ثابت هر فرد است که طبق ماده 77 تعیین و تناسب شده است. لذا اصلاح مصوبه به استثنای 2 بند الحاقی ماده 29 قانون هفتم برنامه توسعه ضروری است. زیرا اولین مستمری هر مستمری بگیر مطابق ماده ۷۷ قانون دائمی تامین اجتماعی متناسب بوده و نسبت به حداقل مزد ضریب و ضریب ثابت دارد و باید همیشه حفظ شود.

سلطانی کیا گفت: در واقع مصوبه تناسب مستمری های سازمان تامین اجتماعی نه تنها عقب ماندگی 15 ساله حقوق بازنشستگان را جبران نمی کند، بلکه 10 درصد دستمزد این مستمری بگیران را کاهش داده و دستمزد را نادیده می گیرد. ضریب تاسیس بازنشستگان به حقوق شما لطمه خواهند خورد.

وی تاکید کرد: باید با اصلاح مصوبه مجلس از تضییع حقوق قانونی این مستمری بگیران جلوگیری کرد. با این تعریف، کلمه «۹۰ درصد» از خط آخر قطعنامه فوق حذف و کلمه «برابر» جایگزین شود.

منبع: آموزش