You are currently viewing ایجاد UTM – UTM چیست؟

ایجاد UTM – UTM چیست؟


شما یک حرفه ای بازاریابی هستید و می دانید که کمپین های بازاریابی شما ترافیک زیادی را به وب سایت های مشتریان شما هدایت می کند. اما آیا می توانید این را با اطلاعات دقیق ثابت کنید؟ اگر مشتری بپرسد، آیا می‌توانید توییت‌ها یا پست‌هایی را که منجر به آن‌ها شده و آن‌هایی که منجر به آن نشده‌اند را نشان دهید؟ تا زمانی که نتوانید نتیجه کار بازاریابی خود را اندازه گیری کنید، نه پیشرفتی در آن خواهید داشت و نه می توانید آن را به عنوان رزومه به کسی نشان دهید. اینجاست که UTM به کمک می آید. در این مقاله به UTM و ساخت آن می پردازیم. با آژانس تبلیغاتی افرک همراه باشید

UTM ها کدهای خاصی هستند که به انتهای هر URL یا پیوند به یک صفحه اضافه می شوند تا بر تعداد کلیک ها و اثربخشی فعالیت های بازاریابی نظارت کنند. ابزار زیر به شما کمک می کند UTM مورد نظر را ایجاد کنید و سپس کمپین های خود را نظارت کنید.

ماهیت کدها UTM

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. گوگل از این فرمت برای یافتن لینک به صفحات خاص استفاده می کند. ساده ترین توضیحی که می توان ارائه داد این است که هر چیزی در آدرس سایت که قبل از آن علامت سوال داشته باشد “پارامتر” در نظر گرفته می شود:

پارامتر UTM برچسبی است که در انتهای لینک به صفحه اضافه می شود و وقتی روی آن کلیک می کنیم، داده ها را به Google Analytics منتقل می کند و به شما این امکان را می دهد که دقیقا متوجه شوید کدام یک از استراتژی های بازاریابی شما موثرتر بوده است. هر پیوند UTM از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک پارامتر (پارامتر UTM) و مقدار آن (متغیر پیگیری).

به طور کلی UTM دارای 5 پارامتر است که استفاده از 3 پارامتر اجباری و 2 پارامتر اختیاری است. این 5 پارامتر عبارتند از: منبع کمپین، محیط کمپین، نام کمپین، کلمه کلیدی کمپین و محتوای کمپین.

حالا چرا کدها UTM آیا آنها اینقدر برای ما مهم هستند؟

تنها هدف این کدها کمک به ابزار تجزیه و تحلیل شما برای ردیابی منبع بازدیدکنندگان است. افرادی که آژانس های بازاریابی دارند می توانند از این پارامترهای UTM برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های خود استفاده کنند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه با بازاریابی مشکل دارید، کدهای UTM برای شما بسیار مفید هستند!

مقاله مرتبط
اتوماسیون بازاریابی چیست؟

چه چیزی را می توان با کدهای UTM ردیابی کرد؟

قبلاً گفتیم که 5 پارامتر UTM وجود دارد. اگرچه 3 پارامتر اول (منبع، رسانه، کمپین) بیشترین استفاده را دارند، اما بهتر است به همه آنها نگاه کنید:

1. منبع کمپین

با استفاده از این پارامتر می توانیم منبع ورودی سایت خود را پیدا کنیم. مثلا گوگل، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و …. منبع کمپین محسوب می شوند. این پارامتر به صورت utm_source در لینک UTM ظاهر می شود و استفاده از آن اجباری است. به عنوان مثال، utm_source=reportage به این معنی است که منبع ورودی ما یک گزارش است.

2. وسیله نقلیه کمپین

با استفاده از این پارامتر می توانیم نوع تبلیغ مورد نظر خود (بنر، ایمیل یا تبلیغات کلیکی) را مشخص کنیم. این پارامتر به صورت utm_medium در لینک UTM قرار می گیرد و استفاده از آن اجباری است. به عنوان مثال، utm_medium=email به این معنی است که نوع تبلیغ شما ایمیل است.

3. نام کمپین

برای هر کمپین می توان یک نام جداگانه تعیین کرد. این پارامتر به صورت utm_campaign در لینک UTM ظاهر می شود و یکی از پارامترهای مورد نیاز است. برای مثال، فرض کنید کمپین تبلیغاتی شما در حدود کریسمس اجرا می شود. در این مورد، عبارت utm_campaign=christmas خواهد بود، به این معنی که نام کمپین شما کریسمس است.

4. دوره کلیدی کمپین

با استفاده از این پارامتر می توانیم متوجه شویم که کاربران سایت از چه کلماتی وارد سایت ما شده اند. این پارامتر برای تبلیغاتی مانند تبلیغات گوگل بسیار مفید است که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر بر روی تبلیغ کلیک کرده و وارد سایت شود. این پارامتر به صورت utm_term در لینک UTM ظاهر می شود و استفاده از آن اختیاری است. با توجه به اینکه عبارات کلیدی کاربرد خاصی دارند، می توانید اطلاعات اضافی را نیز در آنها بنویسید. مثلا داخل یک بنویسید این لینک ها مربوط به تخفیف هاست.

5. محتوای کمپین

این پارامتر محتوای تبلیغ شما را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر بنر شما برای تبلیغ لباس است. در این صورت می توانید پارامتر utm_content=clothes را در لینک utm خود قرار دهید. استفاده از این پارامتر نیز اختیاری است.

چگونه در گوگل آنالیتیکس کدهای UTM ایجاد کنیم؟

خوب، حالا که اطلاعات لازم در مورد ماهیت کدهای UTM را به دست آوردید، بیایید ببینیم چگونه باید از آنها استفاده کنیم.

پاسخ بسیار ساده است! از پیوند ویژه برای ایجاد صفحات تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل (Google Analytics URL Builder). فقط باید فرم را پر کنید و کد تولید شده را کپی کنید. سپس باید پیوند ایجاد شده را در موردی که می‌خواهید دنبال کنید، قرار دهید.

توجه داشته باشید که پارامترهای utm به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند. بنابراین اگر پیوندی به یک صفحه با «utm_campaign=christmas» و یکی با «utm_campaign=Christmas» تگ کنید، دو کمپین مجزا برای آن دو در حساب Google Analytics شما ایجاد می‌شود.

علاوه بر این، پارامترهای UTM را می توان در نوار آدرس کاربران مشاهده کرد. بنابراین از برچسب هایی که نمی خواهید کاربرانتان ببینند استفاده نکنید.

چگونه عملکرد کد UTM را در گوگل آنالیتیکس ببینیم؟

خب حالا میرسیم به هدف اصلیمون که دیتا هست! با مراجعه به Google Analytics، Traffic > Sources > Campaign می توانید داده های خود را به راحتی مشاهده کنید. در این بخش، لیستی از تمام کمپین هایی که ایجاد کرده اید را مشاهده خواهید کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر (مانند منبع یا رسانه) در مورد هر کمپینی می توانید روی هر کمپینی کلیک کنید. اکنون، درست مانند سایر منابع ترافیک، می‌توانید معیارهایی مانند حجم جستجو، تبدیل‌ها، آمار بازدید از صفحه و موارد دیگر را که برای شما مهم هستند مشاهده کنید و ببینید کدامیک برای کمپین شما مؤثرتر است.

راه پیاده روی UTمادرش

حالا بیایید نحوه استفاده از UTM را ببینیم.

  • آدرس سایت خود را وارد کنید

اولین کار این است که صفحه فرود یا صفحه فرود سایت خود را مشخص کنید، یعنی مشخص کنید کاربر پس از کلیک بر روی بنر یا لینک تبلیغ شما به کدام صفحه از سایت شما هدایت می شود. بنابراین، قسمت اول پیوند UTM تاکنون انجام شده است:

?/www.example.com/clothes

البته اگر می خواهید لینک UTM خود را به صورت دستی ایجاد کنید، باید از علامت “؟” بعد از آدرس سایت خود استفاده کنید. استفاده کنید. با این حال، اگر از ابزار UTM Builder استفاده کنید، این علامت سوال به طور خودکار به انتهای لینک شما اضافه می شود.

  • منبع اطلاعات کمپین را مشخص کنید

حال باید دقیقا مشخص کنید که از چه منبعی می خواهید اطلاعات دریافت کنید، یعنی باید مشخص کنید که اطلاعات شما از سایت گوگل باشد یا منبع داده های گزارش شما در سایت دیگری باشد. فرض کنید منبع ورودی شما Google Ads باشد، سپس utm_source شما نیز Google خواهد بود:

www.example.com/clothes/?utm_source=google

  • نوع رسانه کمپین خود را مشخص کنید

در این مرحله باید نوع محیط خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر تبلیغ شما ایمیلی است که به بانک های ایمیل خود ارسال کرده اید، به این معنی است که نوع رسانه شما نیز ایمیل است. اگر تبلیغ شما به صورت بنر است، باید نوع رسانه این کمپین را روی بنر قرار دهید:

www.example.com/clothes/?utm_source=google&utm_medium=banner

  • یک نام برای کمپین خود ارائه دهید

اکنون زمان انتخاب نام برای کمپین است. مهم نیست از چه نامی استفاده می کنید، اما یک نامگذاری مناسب و صحیح شما و کاربرانتان را از سردرگمی نجات می دهد. با در نظر گرفتن این واقعیت که هدف ما تبلیغات گسترده به مناسبت کریسمس است، می توانیم کمپین خود را کریسمس بنامیم.

پیوند UTM ما تاکنون به این شکل است:

www.example.com/clothes/?utm_source=google&utm_medium=banner&utm_campaign=christmas

  • محتوای کمپین خود را تعریف کنید

در مرحله آخر می توانیم نوع محتوای رسانه را تعریف کنیم. به عنوان مثال، اگر بنر تبلیغاتی ما برای تبلیغ ژاکت است، می‌توانیم محتوای کمپین خود را روی “Jackets” تنظیم کنیم. نتیجه رابطه زیر است:

www.example.com/clothes/?utm_source=google&utm_medium=banner&utm_campaign=christmas&utm_content=jackets

مقاله مرتبط
ایده های خلاقانه برای هدف گذاری مجدد کمپین ها

آخرین کلمه – ساخت UTM

کدهای UTM پارامترهایی هستند که به انتهای لینک شما اضافه می شوند و به شما امکان می دهند آن پیوند را ردیابی و نظارت کنید. شما نیازی به ایجاد پیوندهای UTM به صورت دستی ندارید. ابزارهای آنلاین زیادی برای این کار وجود دارد که کار را برای شما آسان می کند. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که در ساخت UTM حتما به حروف بزرگ و کوچک پارامترها توجه کنید تا به اشتباه دو کمپین مجزا ایجاد نکنید. در نهایت، حتما قبل از اجرای کمپین خود آن را تست کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.