You are currently viewing اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04 را مقایسه کنید

اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04 را مقایسه کنید


برای دانستن تفاوت های اوبونتو نسخه 20.04 و 22.04 با ما در مقاله مقایسه اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04 همراه باشید. علاوه بر ویژگی های جدید معرفی شده برای اوبونتو 22.04، کاربران LTS از تغییرات معرفی شده در اوبونتو 20.10، 21.04 و 21.10 نیز بهره مند خواهند شد.

ویژگی های اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04

در ادامه به بررسی ویژگی های Ubuntu 20.04 و Ubuntu 22.04 می پردازیم. موارد بررسی شده در این پست:

Wayland به طور پیش فرض

Wayland حالت نمایش پیش فرض در اوبونتو 22.04 LTS است. اما نگران نباشید زیرا سال 2023 است و ویلند این روزها بهتر شده است. به علاوه، به لطف فناوری‌هایی مانند Pipewire، حتی قطعاتی که قبلاً پیچیده‌تر بودند، مانند اشتراک‌گذاری صفحه، اکنون در Wayland یکپارچه کار می‌کنند.

Wayland در حال حاضر آنقدر قدرتمند است که اوبونتو آن را در رایانه‌هایی با کارت‌های گرافیک انتخابی NVIDIA استاندارد کرده است. اما اگر متوجه شدید که سخت افزار، برنامه یا تجربه کلی Wayland شما عالی نیست، کافی است از سیستم خارج شوید و به جای آن، Xorg Session را از صفحه ورود انتخاب کنید. این ویژگی هنوز وجود دارد و کاملاً کاربردی است. تنها چیزی که با این از دست خواهید داد، حرکات جدید پد لمسی است.


چراغ پیش فرض

طرفداران کانونی مطمئناً متوجه خواهند شد که ظاهر اوبونتو در سال های اخیر تکامل یافته است. تم Yaru GTK تم ترکیبی (نوارهای عنوان تیره و کنترل‌های روشن) را به نفع یک تم کاملاً روشن کنار گذاشت.

چراغ پیش فرض در اوبونتو 20.04
چراغ پیش فرض در اوبونتو 22.04

دکمه بستن پنجره دیگر با یک نقطه قرمز روشن نمایش داده نمی شود. در عوض، یک رنگ خاکستری ظریف پشت هر سه کنترل پنجره قرار دارد. همچنین، بسیاری از برنامه‌های اوبونتو به‌طور پیش‌فرض دارای گوشه‌های پایین گرد هستند.


رابط دسکتاپ فشرده تر در مقایسه با اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04

اوبونتو 22.04 به لطف تغییرات در طراحی سطح بالای گنوم شل، فشرده تر از قبل به نظر می رسد. در این نسخه، اپلت‌های پانل، پنجره‌های بازشو و منوها از حاشیه‌های کمتری استفاده می‌کنند. پد در منوها کاهش یافته و منوهای OSD (یعنی حجم، روشنایی و غیره) تغییر کرده اند تا بیشتر دیده شوند.

رابط کاربری دسکتاپ در اوبونتو 20.04
رابط دسکتاپ فشرده تر در اوبونتو 22.04


تغییر ظاهر آیکون های دسکتاپ

اوبونتو 22.04 ظاهر آیکون ها را نسبت به اوبونتو 20.04 تغییر داده است تا تجربه کاربری را بهبود بخشد. می توانید فایل ها و پوشه ها را از مدیر فایل به دسکتاپ بکشید و رها کنید و بالعکس.

تغییر ظاهر آیکون های دسکتاپ

پوشه های جدید اضافه شده به دسکتاپ به طور پیش فرض در گوشه پایین سمت راست ظاهر می شوند، نه در بالا سمت چپ.


فضاهای کاری افقی

فضاهای کاری در اوبونتو 22.04 به جای عمودی به صورت افقی اضافه و مدیریت می شوند. فضاهای کاری پویا باقی می مانند، اما طرح بندی صفحه از چپ به راست است. شما می توانید با یک ضربه کلید super یا با کلیک کردن روی برگه Activities در گوشه سمت چپ بالا، جابجایی فضای کاری را باز کنید. از طرف دیگر، می‌توانید با استفاده از حرکات چند لمسی جدید، فضای کاری را در هر جایی فراخوانی کنید.

هر بار که پنجره ای را در دورترین فضای کاری بکشید یا باز کنید، یک پنجره جدید بعد از آن ایجاد می شود. وقتی همه پنجره های یک فضای کاری را می بندید، وقتی به یک فضای کاری دیگر جابجا می شوید، آن فضای کاری قبلی ناپدید می شود. هنگامی که بیش از 2 یا بیشتر از فضای کاری استفاده می شود، می توانید از راه اندازی برنامه به یک فضای کاری به اندازه تصویر کوچک دسترسی داشته باشید و با آن تعامل داشته باشید، جایی که می توانید به راحتی بین فضاهای کاری جابجا شوید.


تغییرات در راه‌انداز برنامه

در اوبونتو 22.04، لانچ پد تمام صفحه از پایین مانیتور به بالا و صفحات از چپ یا راست به بالا منتقل می شوند. در نسخه 20.04، راه‌انداز برنامه از گوشه پایین سمت چپ شروع می‌شود و بالا و پایین می‌رود. در این نسخه تنظیماتی برای بهبود تجربه کاربری انجام شده است که شامل تنظیم آزادانه میانبرهای برنامه های مختلف، تنها با کشیدن و رها کردن است و زمانی که ماوس را روی آن ها می گیریم، نام آن ها نمایش داده می شود.


سند متفاوت

چند ترفند برای Ubuntu Dock وجود دارد. سطل بازیافت اکنون روی دسکتاپ در ناحیه Dock قرار دارد، در حالی که یک تقسیم‌کننده جدید نمادهای برنامه در حال اجرا را از نمادهای برنامه متصل جدا می‌کند.

سند متفاوت

تنظیمات داک بیشتر در برگه تنظیمات سیستم > ظاهر وجود دارد. از جمله سوئیچ برای خاموش کردن حالت پانل، گزینه‌هایی برای نمایش آنچه که باید یا نباید نمایش داده شود، و گزینه‌هایی برای نحوه عملکرد داک تنظیمات چند مانیتور.


رنگ ها

رنگ ها در اوبونتو 22.04

اوبونتو بیشتر رنگ‌های بادمجانی/بنفش را در تم Yaru با رنگ‌های نارنجی جایگزین کرد. اما اگر نارنجی را دوست ندارید، اشکالی ندارد زیرا اوبونتو 22.04 به شما امکان می دهد از بین 10 رنگ مختلف برای نور انتخاب کنید.


حرکات پد لمسی

حرکات پد لمسی جدید در جلسه پیش‌فرض Wayland Ubuntu 22.04 LTS برای باز و بسته کردن تعویض‌کننده فضای کاری و راه‌اندازی برنامه‌ها و صفحات از طریق آنها در دسترس هستند.


فایل های فشرده محافظت شده با رمز عبور

اکنون می تواند آرشیوها را فشرده کند. مستقیماً فایل محافظت شده با رمز عبور را استخراج کنید (با استفاده از اینجا استخراج کنید). همچنین می توانید فایل ها را فشرده کنید. ایجاد رمز عبور محافظت شده

روی یک پوشه کلیک راست کنید کمپرس را دنبال کنید انتخاب کنید. از میان گزینه های ظاهر شده، گزینه password protected zip را انتخاب کنید، سپس یک رمز عبور وارد کرده و خارج شوید.


هشدار بی صدا کردن میکروفون

وسط صحبت بودم پوسته پوسته شدنآیا در اسکایپ یا دیسکورد چت می کنید و متوجه قطع شدن میکروفون خود نشده اید؟

اوبونتو 22.04 یک راه حل مفید برای این مشکل دارد، هنگامی که تماس فعال است، وضعیت میکروفون شما در نوار بالایی نمایش داده می شود. وقتی میکروفون شما بی‌صدا است، یک الگوی خاکستری می‌بینید که به شما اطلاع می‌دهد هیچ‌کس صدای شما را نمی‌شنود و میکروفون شما غیرفعال است. هنگامی که یک تماس فعال وجود دارد، وضعیت میکروفون شما در نوار بالایی نمایش داده می شود.


رویدادهای تقویم در ناحیه اعلان

رویدادهای برنامه تقویم در قسمت اعلان ظاهر می شوند. به طور پیش فرض، همه رویدادهای روز جاری را می بینید و همچنین می توانید با انتخاب تاریخ مورد نظر در تقویم، رویدادهای روزهای دیگر را مشاهده کنید.


گزینه های قدرت

اوبونتو 22.04 با مجموعه‌ای از ویژگی‌های مدیریت انرژی جدید، سه حالت انرژی ارائه می‌کند: ذخیره انرژی، متعادل (وابسته به سخت‌افزار).

حالت‌ها را می‌توان از طریق پانل Power در تنظیمات سیستم تنظیم/دسترسی کرد یا از بخش Power جدید در منوی وضعیت اصلی انتخاب کرد. در دستگاه های قابل حمل، هنگامی که سطح باتری کم است، حالت صرفه جویی در انرژی به طور خودکار فعال می شود.


نمایش درصد باتری

زمان زیادی طول کشید تا اوبونتو این گزینه بسیار ساده را در اختیار کاربران قرار دهد. اما اکنون کاربران اوبونتو می توانند از این قابلیت در نسخه جدید استفاده کنند.


یک گزینه مهم راه اندازی مجدد

این نیز یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین چیزهایی است که اوبونتو اکنون در اختیار کاربران خود قرار می دهد.


تنظیمات میانبر صفحه کلید در مقایسه با اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04

من شخصاً ویرایش و اضافه کردن میانبرها را دوست ندارم، اما گاهی اوقات ممکن است مجبور شویم! اکنون بخشی از تنظیمات صفحه‌کلید است و بهتر از قبل سازمان‌دهی شده، اسکن سریع‌تر و کاملاً قابل جستجو است.


گزینه های چند وظیفه ای

مجموعه ای از گزینه های چندوظیفه ای در برنامه System Preferences موجود است. در این بخش می توانید انتخاب کنید که از فضاهای کاری پویا استفاده کنید یا خیر.


ابزار جدید اسکرین شات

با مقایسه اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04 می توان گفت که در حال حاضر گرفتن اسکرین شات در اوبونتو بسیار بهتر است. ضبط صفحه چاپ در اوبونتو 20.04 فقط کل صفحه را می گیرد و آن را ذخیره می کند. در اوبونتو 22.04، با فشار دادن همان کلید یک ابزار برش صفحه تعاملی باز می شود.

می‌توانید دسته‌هایی را که ارائه می‌کند حرکت دهید تا از یک بخش خاص عکس بگیرید. برای گرفتن عکس تمام صفحه یا اسکرین شات از یک پنجره خاص، روی نوار عنوان برنامه کلیک راست کرده و ” را انتخاب کنید.گرفتن اسکرین شات” انتخاب کنید.


حالت تاریک ثابت شد

در اوبونتو 20.04 امکان استفاده کامل از تم تاریک وجود ندارد. وقتی حالت تاریک فعال است، نیمی از رابط کاربری روشن باقی می ماند.

اوبونتو 22.04 این مشکل را با یک تم تاریک واقعاً جامع که بر کل رابط کاربری، از جمله گنوم شل تأثیر می گذارد، رفع می کند.


استفاده از فایرفاکس در مقایسه با اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04

فایرفاکس اسنپ پیش فرض در اوبونتو 21.10 بود و همچنان در نسخه 22.04 پیش فرض است.

هنگامی که به اوبونتو 20.04 LTS ارتقا می دهید، نسخه .deb موجود فایرفاکس با ساخت Snap جایگزین می شود.


امیدوارم از مطالعه مقاله مقایسه اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04 بهره برده باشید. با تشکر از همکاری شما.