You are currently viewing انواع سکه و اسکناس دلار کانادا

انواع سکه و اسکناس دلار کانادا


همچنین برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این ارز را دارند، آشنایی بیشتر با دلار کانادا ضروری به نظر می رسد. اگر به این دلایل یا دلایل دیگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد دلار کانادا هستید، با ما همراه باشید.

واحد پول کانادا چیست؟

دلار کانادا (CAD) به عنوان واحد پول رسمی کانادا در سال 1858 معرفی شد. نماد دلار کانادا $ است و نمادهایی مانند CA$، Can$، و C$ نیز گاهی برای تشخیص دلار کانادا از سایرین استفاده می شود. ارزهای دلار

اسکناس های دلار کانادا توسط بانک کانادا (BOC) توسعه و توزیع شد. این واحد ارزی در پنج ارزش 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری منتشر می شود. هر CAD به 100 سنت تقسیم می شود و سکه ها توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا در هفت ارزش صادر می شود: 1c، 5c، 10c، 25c، 50c، $1 و $2.

CAD پس از دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، پوند بریتانیا (GBP) و ین ژاپن (JPY) پنجمین ارز پس‌انداز شده در جهان است. علاوه بر این، دلار کانادا که ششمین ارز پرمعامله در جهان است، به دلیل منابع طبیعی غنی کانادا و صادرات قابل توجه مواد خام، به عنوان ارز کالایی نیز شناخته می شود.

تاریخچه دلار کانادا

در ادامه به تاریخچه دلار کانادا خواهیم پرداخت:

  • پول برای اولین بار در اوایل دهه 1660 زمانی که مستعمره نشینان فرانسوی سکه ها را به کانادا آوردند وارد کشور شد.
  • در سال 1821 اولین اسکناس توسط بانک مونترال منتشر شد. پس از مدتی این اسکناس به عنوان روش اصلی پرداخت در کشور مورد استفاده قرار گرفت.
  • در سال 1841، استان کانادا، به عنوان مستعمره بریتانیا، پوند کانادا را پذیرفت.
  • در سال 1851، کانادا به طور قانونی این ارز را پذیرفت و پوند استرلینگ معرفی شد.
  • در سال 1853، طبق قانون پارلمان استان کانادا، استاندارد طلا در این کشور ایجاد شد.
  • در سال 1858 دلار کانادا جایگزین پوند کانادا شد.
  • در سال 1871، قانون ارز به تصویب رسید و دلار ملی کانادا را جایگزین بسیاری از ارزهای استانی مختلف کرد.
  • در سال 1934 بانک کانادا تأسیس شد و یک سال بعد اولین اسکناس را منتشر کرد.
  • در طول جنگ جهانی اول، استاندارد طلا به طور موقت کنار گذاشته شد.
  • در طول جنگ جهانی دوم، دلار کانادا با نرخ مبادله ثابت یک به یک در برابر دلار آمریکا معامله می شد.
  • در سال 1949 استفاده از پوند انگلیس به دلیل کاهش ارزش پوند متوقف شد و دلار کانادا به دلار آمریکا متصل شد.
  • در سال 1950، کانادا تصمیم گرفت که یک ارز شناور داشته باشد. با این حال، CAD مجدداً از سال 1962 تا 1970 به دلار آمریکا متصل شد.
  • پس از سال 1970 دلار کانادا به ارز شناور تبدیل شد.

اسکناس دلار کانادا

پنج اسکناس کاغذی کانادایی به ارزش های پنج دلاری، 10 دلاری، 20 دلاری، 50 دلاری و 100 دلاری وجود دارد. هر نوع از این نت‌ها رنگ پر جنب و جوش خاص خود را دارد و تصویری از یک رهبر برجسته کانادایی را در جلوی آن نشان می‌دهد. دولت کانادا معمولا هر 10 سال یکبار تصاویر روی اسکناس ها را تغییر می دهد. انواع اسکناس کانادایی در زیر آمده است:

  • اسکناس پنج دلاری به رنگ آبی است و پرتره ای از ویلفرد لوریه، اولین نخست وزیر فرانسوی-کانادایی در تاریخ کانادا را نشان می دهد.
  • اسکناس 10 دلاری بنفش است و پرتره ای از اولین نخست وزیر کانادا، جان مک دونالد را نشان می دهد.
  • اسکناس‌های 20 دلاری به رنگ سبز هستند و تصویر ملکه الیزابت دوم را نشان می‌دهند که تا زمان مرگش در سال 2022 پادشاه کانادا خواهد بود. انتظار می‌رود در سال‌های آینده، چهره شاه چارلز سوم جایگزین پرتره او روی اسکناس‌ها و سکه‌های 20 دلاری شود.
  • اسکناس 50 دلاری قرمز رنگ است و ویلیام لیون مکنزی کینگ را نشان می دهد که در جنگ جهانی دوم نخست وزیر کانادا بود.
  • اسکناس های 100 دلاری به رنگ قهوه ای هستند و پرتره ای از رابرت بوردن، نخست وزیر کانادا در طول جنگ جهانی اول را نشان می دهند.

سکه های دلار کانادا

پنج سکه وجود دارد که به طور مرتب در کانادا استفاده می شود: ماه، تن، ربع، سکه و نیکل. روی هر سکه کانادایی پرتره ملکه الیزابت دوم در یک طرف آن دیده می شود. و از طرفی ارزش آن لحاظ شده است. گاهی می توان سکه های مسی با دو برگ افرا و سکه های 50 سنتی را نیز دید که به رنگ نقره ای هستند و در یک طرف آن تصویر نشان ملی کانادا دیده می شود. این سکه ها چندان رایج نیستند زیرا دولت کانادا در حال حاضر استفاده از پنی را به تدریج حذف می کند و سکه 50 سنت به ندرت استفاده می شود.

لونی یک سکه طلا به ارزش یک دلار کانادا است. این سکه نشان دهنده یک لون است که پرنده ملی کانادا است. با ارزش ترین سکه کانادا تونی است که دو دلار کانادا ارزش دارد. اینها سکه های دو رنگ متمایز با تصویر خرس قطبی در یک طرف هستند.

ارزش سه سکه دیگر یک سنت است که کمتر از یک دلار است. این سکه ها نیز طراحی منحصر به فردی بر روی خود دارند. یک ربع بیست و پنج سنت یا یک چهارم دلار قیمت دارد و همراه با یک عکس از یک کاریبو است. این سکه ها ده سنت است و تصویری از The Bluenose، یک قایق بادبانی معروف کانادایی را نشان می دهد. قیمت این پنج سکه پنج سنت است و تصویری از یک بیور دارد.

ویژگی های پول کانادا

در زیر به برخی از ویژگی های دلار کانادا می پردازیم:

  • دلار کانادا را loonie، dollar، hward و piastre نیز می نامند.
  • در سال 2011، بانک کانادا سری جدیدی از اسکناس به نام سری مرزی منتشر کرد.
  • با حذف سکه 1 سنت یا پنی از گردش، معاملات پولی تا حدود 5 سنت گرد می شود. با این حال، معاملات خارج از انبار هنوز تا 1 سنت دقیق هستند.
  • کانادایی ها عاشق برگ های افرا خود هستند! برگ افرا نمادین نه تنها بر روی پرچم این کشور، بلکه بر روی چندین سکه و اسکناس دلار نیز دیده می شود!

ارزش دلار کانادا بر چه اساسی است؟

ارزش دلار کانادا بر اساس وضعیت اقتصادی این کشور تعیین می شود. در ادامه به وضعیت اقتصادی کانادا خواهیم پرداخت. اول از همه باید بدانید که کانادا یک اقتصاد مختلط است و صنعت خدمات بیش از 70 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. در سال 2020، کانادا نهمین اقتصاد ملی بزرگ از نظر تولید ناخالص داخلی بود، با تولید ناخالص داخلی تقریباً 1. ارزش آن 75 تریلیون دلار آمریکا بود.

صنایع اصلی این کشور مواد شیمیایی، چوب، محصولات کاغذی، محصولات غذایی، مواد معدنی و تجهیزات حمل و نقل است. ارزش کالاهای کانادایی 33. ارزش آن 2 تریلیون دلار است که سومین کشور ثروتمند از نظر منابع طبیعی در جهان است.

این کشور پس از ونزوئلا و عربستان سعودی سومین ذخایر نفتی جهان را دارد. کانادا چهارمین صادرکننده بزرگ نفت و گاز طبیعی در جهان است. محصولات صادراتی شامل هواپیما، مخابرات، چوب، نفت، نفت خام، الکترونیک، پلاستیک و ماشین آلات است. محصولات وارداتی این کشور شامل وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات، تجهیزات، کالاهای بادوام، برق، مواد شیمیایی و الکترونیک است.

بر اساس شاخص ادراک فساد، کانادا به داشتن یکی از پایین ترین سطوح فساد در جهان معروف است. بورس اوراق بهادار تورنتو با بیش از 1500 شرکت پذیرفته شده در بورس با مجموع ارزش بازار بیش از 3 تریلیون دلار آمریکا، به عنوان هشتمین بورس بزرگ از نظر ارزش بازار در سراسر جهان رتبه بندی می شود.

آیا دلار کانادا از پشتوانه طلا برخوردار است؟

دلار کانادا از نظر فیزیکی با طلا پشتیبانی نمی شود. پول کانادا یک ارز فیات است و پشتوانه واقعی آن اعتماد مردم است.

نتیجه

به طور کلی، دلار کانادا واحد پولی است که در کانادا به عنوان ارز پایه استفاده می شود و توسط بانک کانادا تنظیم می شود. این ارز معمولا کمی بیشتر از دلار آمریکا ارزش دارد و تحت تاثیر اقتصاد پویای کانادا در بازار جهانی است. دلار کانادا به عنوان یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین ارزهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و برای تجارت، سرمایه گذاری و مبادلات بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. این ارز به دلیل ثبات و قدرت خرید مناسب، جایگاه مهمی در بازار ارز دارد و در تعیین ارزش کالاها و خدمات در داخل و خارج از کانادا بسیار حیاتی است. مقالات بیشتر در مورد دلار و دلار کانادا در صرافی کیان میتونی درس بخونی

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: 1 میانگین: 5)