You are currently viewing اقدام مهم اوپک / کاهش تولید نفت؟

اقدام مهم اوپک / کاهش تولید نفت؟


تولید نفت در اوپک پلاس کاهش یافته است و این را آمار منتشر شده توسط خود گروه اوپک نشان می دهد.

نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد که تولید نفت اوپک در آوریل به 26.49 میلیون بشکه در روز رسید که 114 هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولید این گروه در ماه مارس است. داده های تجدیدنظر شده تولید اوپک در ماه مارس رویترز نشان داد که تولید این گروه در ماه آوریل 99 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

این مطالعه بر اساس آمار حمل و نقل و اطلاعات از منابع صنعت است. بر اساس منابع ثانویه، تولید در عراق، نیجریه، ونزوئلا، امارات متحده عربی و لیبی همگی در ماه مارس کاهش یافت و نیجریه بیشترین کاهش را داشت، در حالی که عربستان سعودی و ایران بیشترین افزایش تولید را داشتند.

گزارش رسمی ماهانه اوپک از بازار نفت که داده های ماه آوریل را اعلام می کند، در 14 می منتشر خواهد شد.

گروه اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدان آنها مانند روسیه است، کاهش تولید جدیدی را از اوایل سال 2024 آغاز کرد تا خطر مازاد عرضه جهانی نفت را خنثی کند و در ماه مارس با تمدید کاهش تولید تا پایان ژوئن موافقت کرد.

عراق و قزاقستان قبلاً متعهد شده اند که سهمیه تولید خود را به طور کامل برآورده کنند و مازاد تولید ماه های اخیر را جبران کنند. جزئیات برنامه این کشورها امروز اعلام خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نشست بعدی گروه نظارت مشترک وزرای اوپک پلاس اول ژوئن برگزار می شود. عربستان سعودی پیشتر تصمیم برای تمدید کاهش تولید تا پایان ژوئن را اقدامی پیشگیرانه برای حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت خوانده بود.

در دسامبر 2016، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با گروهی از تولیدکنندگان غیراوپک برای کاهش تولید پس از دو سال کاهش قیمت در بازارهای جهانی به توافق رسید. این کشورهای غیرعضو به همراه اوپک پس از بررسی میزان تولید و عرضه نفت در سال 2017 توانستند بازار را تنظیم کنند.

رایزنی های سیاستی مشترک بین 10 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه به همراه 13 عضو اوپک به اوپک پلاس معروف شد. نهادی که تا 6 آوریل سال جاری در عمل بود ائتلافی به رهبری مسکو و ریاض برای تنظیم بازار با حجم تولید و عرضه آنها بود.

اوپک پلاس با هدف همراهی تولیدکنندگانی مانند روسیه، مکزیک، آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت و اوپک در تنظیم بازار ایجاد شد.

البته این ائتلاف فقط برای کاهش تولید ایجاد نشد، بلکه شاید دقیق ترین بیان آن، تعیین سیاست مشترک در تنظیم بازار باشد. به عنوان مثال سیاستی که در اواسط سال 2018 تصمیم گرفته شد تا با افزایش سقف تولید از بیش از 75 دلاری قیمت نفت جلوگیری شود تا قیمت های بالا تاثیر منفی بر تقاضا نداشته باشد.

بر خلاف سال‌های گذشته، برخی معتقدند امسال، رهبران اوپک پلاس با اعلام افزایش تولید نفت خام در کنار عواملی مانند شیوع ویروس جدید کرونا و کاهش تقاضای بازار، باعث کاهش قیمت شده‌اند. افزایش این دو تولیدکننده بزرگ در حالی اتفاق می‌افتد که ایران و ونزوئلا نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا از کاهش تولید معاف هستند.

منبع:

اخبار اقتصادی

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)