You are currently viewing اقدامات مهم برای نگهداری بهتر پرینترهای جوهرافشان

اقدامات مهم برای نگهداری بهتر پرینترهای جوهرافشان


نگهداری صحیح از چاپگر جوهر افشان

تمیز کردن داخل دستگاه و سر چاپگر جوهر افشان

استفاده از کارتریج های با کیفیت

کارتریج را با دقت تعویض کنید

چاپگر جوهر افشان را در صورت عدم استفاده خاموش کنید

گیر کردن سر چاپ را برطرف کنید

روش اول

روش دوم

نکات مهم در نگهداری پرینتر

نگهداری صحیح از چاپگر جوهر افشان

یکی از موارد مهم پس از خرید و استفاده از چاپگر جوهر افشان، نگهداری صحیح از این دستگاه است. در برخی موارد استفاده نادرست از چاپگر جوهرافشان یا عدم نگهداری صحیح از این دستگاه می تواند باعث خرابی زودهنگام آن شود. رعایت نکردن اصول نگهداری و مراقبت از انواع چاپگرها از جمله پرینترهای جوهرافشان باعث کاهش عمر دستگاه و افزایش هزینه ها می شود. اگر قصد استفاده طولانی تری از این دستگاه کاربردی دارید، بهتر است برای نگهداری بهتر از چاپگرهای جوهرافشان به نکاتی که در مقاله زیر اشاره شده است توجه کنید.

چاپگرها به عنوان لوازم جانبی همراه با سیستم های کامپیوتری در خانه یا محل کار استفاده می شوند. اگر چاپگر جوهر افشان خود را در شرایط خوبی نگه دارید، می توانید آن را سالم و قابل استفاده نگه دارید و هزینه تعمیر کمتری برای آن بپردازید.

در اکثر مواقع از این دستگاه زیاد استفاده نمی شود و این مشکل نگهداری آن را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین بهتر است با رعایت چند نکته مهم در زمینه تعمیر و نگهداری پرینتر جوهرافشان، دوام دستگاه را افزایش داده و برای مدت طولانی تری آن را در شرایط سالم نگه دارید.

تمیز کردن داخل دستگاه و سر چاپگر جوهر افشان

تمیز کردن هد چاپگر یکی از مواردی است که در نگهداری مناسب چاپگر باید به آن توجه شود. این باید حداقل یک بار در ماه انجام شود. برای تمیز کردن هد چاپ، کارتریج را بردارید و سپس بالای سر چاپ را با آب خنک تمیز کنید. سپس اگر این قسمت کاملا خشک شد آن را در جای قبلی قرار دهید. برای قطعات حساس می توانید از برس نرم استفاده کنید یا گرد و غبار داخلی چاپگر جوهر افشان را با کمپرسور هوا تمیز کنید.

استفاده از کارتریج های با کیفیت

کارتریج یکی از مواد مصرفی جوهرافشان است که معمولاً برای خرید یا پر کردن آن هزینه زیادی دارد. اگر در برخی موارد وسوسه می شوید که کارتریج های ارزان قیمت یا بدون مارک از بازار بخرید، بهتر است از این کار خودداری کنید.

یکی از نکات مهم در نگهداری اولیه چاپگر این است که همیشه به کیفیت جوهر یا کارتریج توجه کنید. چون جوهر با کیفیت و مارک دار جوهر اصلی اپسون و جوهر قانون باعث افزایش طول عمر و کارایی دستگاه خواهند شد. از طرفی کارتریج ها و جوهرهای بی کیفیت باعث افزایش فشار روی سیستم چاپگر و در نهایت کاهش کیفیت چاپ می شود. بنابراین بهتر است کارتریج های با کیفیت را در اولویت قرار دهید.

کارتریج را با دقت تعویض کنید

اگر قصد دارید از کارتریج های جدید به جای کارتریج های قدیمی استفاده کنید، بهتر است آنها را با دقت زیادی تعویض کنید. همچنین قبل از تعویض کارتریج، دستورالعمل مربوطه را به دقت مطالعه کرده و طبق دفترچه راهنما این کار را انجام دهید. بهتر است در این زمان از دست زدن به انتهای کارتریج خودداری کنید زیرا ممکن است کیفیت چاپ را کاهش دهد.

همچنین بهتر است کارتریج ها را قبل از خشک شدن تعویض کنید. اغلب سطح پایین کارتریج توسط نرم افزار دستگاه گزارش می شود. بنابراین بهتر است قبل از خشک شدن کامل در چاپگر جوهرافشان به علائم هشدار توجه کنید و کارتریج های جدید را جایگزین کنید. کارتریج خشک می تواند باعث شکستن یا فرسودگی هد چاپگر شود.

چاپگر جوهر افشان را در صورت عدم استفاده خاموش کنید

اگر از جمله کاربرانی هستید که برای مدت طولانی از چاپگر استفاده نمی کنید، حتماً دستگاه را در زمان عدم استفاده خاموش کنید. روشن کردن آن برای مدت طولانی باعث گرمای زیادی می شود و این گرما می تواند باعث خشک شدن کارتریج یا آسیب رساندن به هد چاپگر شود. همچنین روشن ماندن مداوم آن می تواند به سایر قسمت ها آسیب برساند.

گیر کردن سر چاپ را برطرف کنید

یکی از مشکلات چاپگرهای جوهرافشان، مشکل گرفتگی هد است که معمولاً با خطوط سفید یا نامنظم در چاپ مشخص می شود. دو راه برای حل این مشکل وجود دارد.

روش اول

در این روش با استفاده از نرم افزار دستگاه می توانید از سیستم هد بازکن دستگاه استفاده کرده و آن را بر روی چاپگر فعال کنید. این عمل را معمولا می توان به صورت سطحی و عمیق انجام داد، جایی که مقداری جوهر مکیده شده و روی نمد زیر کارتریج ریخته می شود.

روش دوم

در روش دوم باید کارتریج و سر دستگاه را از روی آن جدا کرده و در ظرف کوچکی حاوی محلول سر باز کن قرار داد. در برخی از پرینترها کارتریج و هد به یکدیگر متصل هستند، اما عمل مورد نظر باید فقط روی هد دستگاه انجام شود.

ابتدا سر را با دستمال آغشته به محلول بازکننده سر پاک کنید و چند میلی متر در محلول مورد نظر قرار دهید. آن را بردارید و یک حوله را به مدت یک دقیقه روی سر خود نگه دارید. در صورت گرفتگی سر، اثر جوهر رنگی به صورت خطوط موازی روی دستمال باقی می ماند. این عمل را می توان دوباره تکرار کرد تا مسیر نازل باز شود. برخی از حلال های موجود در بازار را می توان به جای آب مقطر استفاده کرد.

نکات مهم در نگهداری پرینتر

  • اگر چاپگر جوهر افشان برای مدت طولانی استفاده نمی شود، بهتر است برای جلوگیری از خشک شدن کارتریج جوهر، یک تصویر کوچک ترجیحا هفته ای یک بار چاپ کنید.
  • در صورت تمام شدن کارتریج و برای جلوگیری از خشک شدن و خراب شدن آن، بهتر است یک نوار پارچه خیس را در چند لایه به صورت مماس و داخل کیسه پلاستیکی روی بدنه کارتریج قرار دهید.
  • برداشتن هر دو شاخه دستگاه از پریز ممکن است باعث حرکت سر دستگاه شود. همچنین روشن و خاموش کردن بیش از حد دستگاه توصیه نمی شود، زیرا با هر بار روشن شدن، مقداری جوهر برای تمیز کردن سر استفاده می شود.
  • استفاده از ابزارهای نرم افزاری برای عیب یابی یا تمیز کردن هد، مصرف جوهر را افزایش می دهد و همچنین ممکن است باعث سوختن هد دستگاه شود.

فروشگاه جهانی کارتریج cartridgeworld.ir به عنوان مرجع تخصصی در زمینه فروش و تعمیر انواع پرینتر، قطعات پرینتر و شارژ کارتریج خدمات خود را در سراسر ایران به کاربران ارائه می دهد. این فروشگاه با بیش از یک دهه سابقه یکی از مراکز اصلی پخش انواع محصولات و لوازم جانبی انواع ماشین های اداری اعم از پرینتر، اسکنر و انواع جوهر چاپگر خوب.