You are currently viewing اقتصاد جهان در هفته گذشته: از کاهش تورم آمریکا تا کمک مالی چین به مسکن

اقتصاد جهان در هفته گذشته: از کاهش تورم آمریکا تا کمک مالی چین به مسکن


به گزارش اکوایران، معیاری از تورم اصلی ایالات متحده برای اولین بار در شش ماه گذشته کاهش یافت، که گامی کوچک در جهت درست برای فدرال رزرو است، زیرا این کشور برای کاهش نرخ بهره در سال جاری پیشنهاد زمان می دهد.

به گزارش بلومبرگ، سایر داده‌های هفته گذشته مانند خرده‌فروشی، ساخت خانه‌های جدید و تولیدات صنعتی نیز پایین‌تر از حد انتظار بودند و شواهدی مبنی بر کاهش تقاضا در بزرگترین اقتصاد جهان تقویت می‌کنند. سهام نیز به بالاترین حد خود رسید.

در اقتصاد شماره 2 جهان، دولت شی جین پینگ بزرگترین تلاش خود را برای نجات بازار مسکن بحران زده اعلام کرده است. بحران مسکن در چین میلیون ها شغل را در این کشور تهدید می کند.

تورم اصلی در آمریکا

شاخص اصلی قیمت مصرف کننده، که قیمت انرژی و مواد غذایی را در بر نمی گیرد، 0.3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به سه ماه متوالی تورم اصلی بالاتر از حد انتظار پایان داد و این نگرانی ها را در مورد تثبیت شدن تورم افزایش داد. تورم اصلی سالانه نیز در ماه آوریل به پایین ترین حد در سه سال گذشته رسید.

مجموعه ای از داده های منتشر شده در هفته گذشته نشان می دهد که اقتصاد در سه ماهه دوم سال شروع ضعیفی داشته است و به شواهدی مبنی بر کاهش تقاضا افزوده و به هموار کردن راه برای فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره کمک کرده است.

بر اساس نظرسنجی ها، آمریکایی ها دونالد ترامپ را به جو بایدن ترجیح می دهند. این در حالی است که سال های ریاست جمهوری جو بایدن از دهه 1960 بهترین زمان برای یافتن کار در آمریکا بود و آمریکا با قوی ترین رشد اقتصادی در مقایسه با همتایان خود از کووید-19 جان سالم به در برد. با این حال، رای دهندگان بر افزایش قیمت ها ناشی از تورم پس از کرونا متمرکز هستند.

تعرفه واردات کالاهای چینی توسط آمریکا

جو بایدن در تلاش برای تقویت تولید داخلی در صنایع کلیدی، تعرفه‌ها را بر طیف وسیعی از کالاهای چینی از جمله تراشه‌های نیمه‌رسانا، باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی و مواد معدنی کلیدی افزایش داده است. علاوه بر افزایش تعرفه های اعلام شده بر خودروهای فولادی، آلومینیومی و الکتریکی، آمریکا تعرفه واردات جرثقیل بندری و محصولات پزشکی را نیز افزایش خواهد داد. انتظار می رود این تغییرات حدود 18 میلیارد دلار واردات سالانه را تحت تاثیر قرار دهد.

برنامه جدید چین برای نجات بازار مسکن

شی جین پینگ برای نجات بازار آسیب دیده چین قصد دارد قوانین وام مسکن را کاهش دهد و از دولت های محلی خواست تا خانه های فروخته نشده بخرند زیرا مقامات نگران تأثیر بحران مسکن بر رشد اقتصادی هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ اکونومیکس، اهمیت اقتصادی بخش مسکن چین می تواند تا سال 2026 به 16 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یابد. این احتمال می تواند 5 میلیون نفر را در معرض خطر بیکاری یا کاهش درآمد قرار دهد.

بهبود اقتصادی چین بیشتر به سمت تولید است و آن را در برابر موانع تجاری آسیب‌پذیرتر می‌کند و بر اهمیت تلاش‌ها برای تقویت تقاضای داخلی تاکید می‌کند. رشد مخارج مصرف کننده در آوریل به 2.3 درصد کاهش یافت که پایین ترین رشد از سال 2022 است.

خروج سرمایه از برنامه ترکیه و نروژ برای حمایت از اقتصاد

خروج سرمایه از ترکیه در ماه زمانی که رای دهندگان به پای صندوق های رای رفتند به طور غیرمنتظره ای افزایش یافت که بازتاب خروجی هایی بود که یک سال قبل در آستانه انتخابات سراسری این کشور متحمل شده بود.

نروژ همچنین اعلام کرد که قصد دارد 1.6 تریلیون دلار از صندوق دولتی خود برای کمک به اقتصاد این کشور در بحبوحه کاهش نرخ بهره هزینه کند. دولت این کشور در سال 2024 «کسری غیرنفتی ساختاری» خود را به 416 میلیارد کرون (معادل 39 میلیارد دلار) افزایش خواهد داد که از 410 میلیارد کرون در اکتبر افزایش خواهد یافت.

سرمایه گذاری عمده غرب در تراشه های نیمه هادی

ابرقدرت ها به رهبری ایالات متحده و اتحادیه اروپا حدود 81 میلیارد دلار برای تولید انبوه نسل بعدی تراشه های نیمه هادی متعهد شده اند که رقابت جهانی با چین برای برتری تراشه ها را تشدید خواهد کرد. این افزایش بودجه، رقابت چینی واشنگتن با پکن را به لحظه ای تعیین کننده سوق می دهد که آینده اقتصاد جهانی را شکل خواهد داد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)