You are currently viewing از زاهدان چه بخریم؟

از زاهدان چه بخریم؟


زاهدان شهری جنوبی با مردمانی خونگرم و مهربان و دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی است. اگر قصد سفر به این شهر و خرید بلیط قطار زاهدان را دارید، بهتر است از قبل برای اقامت خود در این شهر زیبا برنامه ریزی کنید. از آنجایی که یکی از مهم ترین بخش های هر سفر خرید سوغاتی است. بنابراین بهتر است یک روز را به گشت و گذار در بازارهای زاهدان اختصاص دهید. در مطلب زیر بهترین و معروف ترین سوغاتی های این شهر را تقدیم شما عزیزان می کنیم. ما را تا انتها دنبال کنید.

تاریخ

خرما یکی از مهم ترین محصولات و سوغات زاهدان است که شاید نام آن را نشنیده باشید. نخلستان های سیستان در کنار نخل های کرمان قرار گرفته و جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است. خرما در زاهدان انواع مختلفی دارد. بهترین نوع آن خرمای مضافتی است که در شهرهای سراوان و ایرانشهر می روید. خرما ربی یکی دیگر از محصولات معروف این شهر است که طعم منحصر به فردی دارد و می تواند انتخاب خوبی برای خرید سوغاتی باشد.

کوکی ها با خرما

از آنجایی که انواع خرما در زاهدان کشت می شود. بنابراین استفاده از آن هنگام پخت شیرینی و غذاهای خوشمزه طبیعی خواهد بود. خرما یکی از محبوب ترین و ارزان ترین سوغاتی های زاهدان است که در اکثر مغازه ها و شیرینی فروشی های این شهر به فروش می رسد. مطمئن باشید عطر دارچین، هل و سیاه دانه به همراه طعم شیرین خرما، ترکیبی فوق العاده خوشمزه و متفاوت خواهد بود.

مرطوب

لندو یکی دیگر از غذاها و سوغات محلی زاهدان است که با خرما، کنجد و گندم بریان تهیه می شود. از آنجایی که این شیرینی کالری خوبی دارد و بسیار مغذی است، نوشیدن آن به عنوان میان وعده انتخاب خوبی خواهد بود. جالب اینجاست که برای تهیه این شیرینی خوشمزه ابتدا هسته و پوست خرما را جدا کرده و می کوبند. سپس آن را با کنجد و گندم برشته مخلوط کرده و به شکل گلوله درآورده و تزئین می کنند.

انبه

در کنار خرما، موز و کنار که از معروف ترین غذاهای زاهدان هستند، انبه یکی دیگر از سوغاتی های محبوب و خوشمزه این شهر است که طعم بهتری نسبت به نمونه های وارداتی آن دارد. سرباز، قصرقند، نیکشهر و چابهار از شهرهای اصلی پرورش انبه در سیستان و بلوچستان هستند و به همین دلیل این استان منبع انبه ایرانی محسوب می شود. ترشی انبه یکی دیگر از سوغاتی های محبوب این شهر است که طرفداران زیادی دارد.

چاشنی

زاهدان همسایه هند و پاکستان است. بنابراین، فرهنگ غذایی مشابه آنها وجود دارد. در این شهر ادویه یکی از ارکان اصلی آشپزی است و به همین دلیل زاهدانی ها از ادویه های مخصوص برای تهیه انواع غذاها استفاده می کنند. آچارگشت یکی از معروف ترین و محبوب ترین ادویه های این منطقه است که از ترکیب دانه شنبلیله، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک، تخم گشنیز و سیاه دانه تهیه می شود. اوچیژک و تنوری دو غذای معروف این شهر هستند که با این ادویه تهیه می شوند. اگر علاقه مند به طبخ غذاهای محلی و چشیدن غذاهای مختلف هستید، توصیه می کنیم آچارگشت را در لیست خرید خود قرار دهید.

سوزن دوزی

اگر قصد دارید هدیه ای ارزشمند تهیه کنید و به دوستان و نزدیکان خود تقدیم کنید، سوزن دوزی یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. این هنر که یکی از قدیمی ترین و زیباترین صنایع دستی مردم سیستان و بلوچستان به شمار می رود، به بلوچی دوزی نیز معروف است. سوزن دوزی بر روی لباس یا پارچه انجام می شود و ریشه در زندگی و فرهنگ مردم بلوچ دارد. در این هنر از طرح هایی مانند گل و گیاه در دوخت پرده، پشتی، دستمال، رومیزی، مانتوهای سنتی و پارچه هایی در رنگ ها و طرح های مختلف استفاده می شود. جالب است بدانید که روش سوزن دوزی در مناطق شمالی و جنوبی این استان متفاوت است. در شمال استان از رنگ های روشن و طرح های ساده و در جنوب از رنگ های تیره و طرح های پیچیده برای اجرای این هنر استفاده می کنند.

ضرب سکه

یکی دیگر از صنایع دستی زیبای زاهدان و استان سیستان و بلوچستان هنر آینه دوزی و سکه دوزی است که با استفاده از آینه و سکه های رنگی طرح های بسیار زیبایی خلق می کنند. مردم این منطقه معتقدند آینه انعکاس واقعیت است و به همین دلیل آینه دوزی به فرهنگی غنی در بین مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است. در این هنر تکه های پارچه با رنگ های مختلف روی تخته نمدی به هم متصل می شوند و با آینه کاری تزئین می شوند. حاصل تلفیق این هنر با ابریشم دوزی و بافندگی بسیار زیبا و چشم نواز خواهد بود.

خامه دوزی

خامه دوزی یا سفید دوزی یکی از هنرهای زیبای مردم سیستان و بلوچستان است که در واقع نوعی سوزن دوزی ابریشمی است. از این صنعت هنری زیبا برای تزیین انواع لباس، جانماز، کوسن و رومیزی استفاده می شود. اگر پوشیدن لباس های محلی یا تزئین خانه با آثار هنری برایتان جذاب است، پیشنهاد می کنیم سراغ پیراهن های کرم دوزی یا مسیرهای سفید دوزی بروید.

محصولات بافتنی

یکی از پر رونق ترین صنایع دستی در استان سیستان و بلوچستان و البته شهر زاهدان، هنر حصیربافی است. این هنر بیشتر در مناطقی که نخل های زینتی وحشی فراوانی وجود دارد رایج است. بلوچ ها برای اجرای این هنر از نازک ترین قسمت نخل که در زبان محلی به آن پیس می گویند استفاده می کنند. گلدان، کیسه حصیری، سبد نان، فرش، پنکه، کفش سنتی (سوآس) و اسباب بازی از مهم ترین و پرفروش ترین محصولات حصیری زاهدانی است که می توانید از مغازه های صنایع دستی این شهر خریداری کنید.

راهنمای رزرو هتل و خرید بلیط قطار در زاهدان

اگر قصد دارید با قطار به شهر زیبای زاهدان سفر کنید و از زیبایی های مسیر لذت ببرید، Fly Today با این امکان برای خرید آنلاین بلیط قطار با مناسب ترین قیمت ها همراه شماست. از آنجایی که این فروشگاه اینترنتی معتبر با شرکت های راه آهن مختلف کشور همکاری داشته است. بنابراین بهترین بلیط ها را با قیمت مناسب به شما ارائه می دهد. زمانی که نقطه شروع و مقصد خود را در سایت وارد می کنید، انواع بلیط قطار زاهدان به ترتیب قیمت از ارزان به گران نمایش داده می شود و می توانید با تیک زدن هر کدام بهترین گزینه را انتخاب کنید.

علاوه بر امکان خرید آنلاین بلیط قطار، رزرو آنلاین هتل نیز در فلای تودی امکان پذیر است. برای اینکه تجربه بهتری از اقامت خود در زاهدان داشته باشید، پیشنهاد می شود قبل از سفر بهترین اتاق این شهر را رزرو کنید.