You are currently viewing ارز خود به خود در صنعت لوازم خانگی

ارز خود به خود در صنعت لوازم خانگی


به گزارش اکو ایران: از سال ۱۳۹۶ واردات لوازم خانگی و خودرو به کشور ممنوع شد. این مصوبه تا سال 1400 به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی و سران سه قوه رسید و از یک سو با توجه به نیاز بازار و از سوی دیگر با در نظر گرفتن رفاه مصرف کنندگان انتظار می رفت آزاد شود. ورود لوازم خانگی و خودروهای خارجی به کشور. این در حالی است که اعلام وزارت صنعت در حمایت از ۱۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ خانگی باعث شده تا قانون، لوازم خانگی را از کشور خارج کند.

طرحی که به نظر می رسد در نهایت باعث ضرر و زیان مردم شده و از سوی دیگر سودآوری و انحصار را برای تولیدکنندگان داخلی به همراه داشته است. برخی گزارش های کارشناسی صحت این گمانه زنی را تایید می کند و نشان می دهد که آسیب سیاست ممنوعیت واردات بیشتر متوجه قشر ضعیف و متوسط ​​جامعه است. بر این اساس می توان گفت قانون فوق احتمالاً از هدف اصلی خود که ارتقای کمی و کیفی تولید داخلی است عدول کرده و اکنون بدون توجه به رفاه مردم در کانال رانت خواری دنبال می شود.

برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت لوازم خانگی نه به دلیل ممنوعیت واردات، بلکه به دلیل جهش نرخ ارز است. این در حالی است که مشاهدات آماری نشان می دهد پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، رشد قیمت این محصولات از رشد نرخ دلار پیشی گرفته است. مجموع این شواهد به این سوال منجر می شود که آیا ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث بهبود تولید داخلی و افزایش رفاه مصرف کننده شده است یا با ایجاد انحصار باعث کاهش رفاه خانوار شده است؟ اکوایران در این گزارش تلاش کرده تا پاسخ این سوال را بیابد.

معرفی شاخص های اقتصادی

برای پاسخ به سوال باید از برخی شاخص های اقتصادی استفاده کرد. اولین شاخص رشد نرخ دلار است که نشان دهنده تغییر قدرت پولی دلار نسبت به پول ایران است.

دومین شاخص تورم ماهانه کالاهای بادوام است که بخش قابل توجهی از آن را لوازم خانگی و خودرو تشکیل می دهد. این شاخص نشان می دهد که قیمت کالاهای بادوام برای هر ماه نسبت به ماه قبل چقدر تغییر کرده است. اقلام بادوام به گروهی از کالاها اطلاق می شود که عمر مورد انتظار آنها بیش از یک سال بوده و دارای ارزش نسبتاً بالایی است. این اقلام شامل لوازم خانگی، اتومبیل، مبلمان و تجهیزات الکترونیکی است. در زیر با نگاهی به رابطه رشد نرخ ارز و تورم ماهانه کالاهای بادوام، سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود.

برش اول؛

رابطه مستقیم بین نرخ ارز و تورم کالاهای بادوام قبل از اعمال تحریم ها

آمارها حاکی از آن است که تورم کالاهای بادوام از اردیبهشت 1394 تا پایان اردیبهشت 1396 بین 0 تا 1.3 درصد متغیر بوده است. به طور دقیق تر، در خرداد 1394 قیمت انواع این اقلام تغییر نکرده و ثابت می ماند. قیمت انواع کالاهای بادوام از جمله لوازم خانگی در اسفند ماه 95 نسبت به کالاهای مشابه در بهمن ماه امسال 1.3 درصد افزایش داشته است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که در این دوره نوسانات رشد نرخ ارز بیشتر از دامنه نوسانات رشد اعتبار خانوار بوده است. به طور دقیق تر، از سال 2015 تا پایان سال 2016، رشد نرخ ارز بین 3.5 تا 7.5 درصد متغیر بوده است. بنابراین می توان گفت با وجود واردات لوازم خانگی، رشد نرخ ارز نتوانست تاثیری داشته باشد و قیمت لوازم خانگی را به سطوح بالای خود برساند.

در سال 2017 خروج کشورهای غربی از برجام اعلام شد و به دلیل محدودیت های ارزی و به منظور حمایت از تولید داخلی، واردات لوازم خانگی و خودرو به کشور ممنوع شد. بنابراین انتظار می رود در نتیجه رشد تولید داخل، وابستگی قیمت لوازم خانگی به نرخ ارز کاهش یافته باشد. اما آیا این فرض در واقعیت محقق شده است؟

برش دوم؛

رابطه بین نرخ ارز و قیمت لوازم خانگی پس از محدودیت

پس از شروع تحریم ها، تولید لوازم خانگی و خودرو در کشور آغاز شد و واردات این کالاها از سال ۱۳۹۶ ممنوع شد.

بررسی داده های تورم ماهانه کالاهای بادوام نشان می دهد که از ماه می 2017، تورم ماهانه کالاهای بادوام به طور ناگهانی به سطوح بی سابقه ای رسیده است و روندی صعودی دارد. به طور دقیق تر، در ژوئن 2017، تورم ماهانه کالاهای بادوام به 4.2 درصد رسید و در ماه جولای این نرخ 31 درصد افزایش یافت. در ادامه این روند در مردادماه، تورم ماهانه کالاهای بادوام دو رقمی شد و در ادامه روند صعودی، تورم کالاهای بادوام به 21.7 درصد رسید.

مشاهدات نشان می دهد که در این دوره نوسانات نرخ ارز در محدوده بالاتری نسبت به تورم ماهانه کالاهای بادوام قرار دارد. با این حال، رابطه بین این دو شاخص مستقیم است. به عبارت دقیق تر، همزمان با افزایش نرخ ارز، تغییرات در سطح عمومی قیمت کالاهای بادوام افزایش می یابد و با کاهش نرخ ارز، تورم ماهانه کالاهای بادوام کاهش می یابد. البته داده ها نشان می دهد که با وجود کاهش نزدیک به 20 درصدی نرخ ارز در نیمه دوم سال 1396 و کاهش ارزش آن، تورم کالاهای بادوام در سطح 2.9 درصد بوده و با رشد قیمت همراه است. . به عبارت دقیق تر، در مورد واردات کالاهای بادوام در این دوره رشد، قیمت آن برای مصرف کننده کمتر از افزایش قیمت خرید کالاهای داخلی است.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه با وجود تولید حجم زیادی از کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی و خودرو در کشور و ممنوعیت واردات آنها، قیمت این اجناس نیز با نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است؟

مطابقت نرخ ارز و تورم کالاهای بادوام متوقف نمی شود!

به نظر می رسد با وجود ممنوعیت واردات و قیمت گذاری اجباری کالاهای تولید داخل، بازار آزاد قوانین را رعایت نکرده و این اقلام را با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده نهایی رسانده است. می توان گفت یکی از ریشه های این مشکل را می توان در انتظارات تورمی جستجو کرد. به عبارت دقیق تر، پس از افزایش نرخ ارز، تمایل مردم به مبادله پول با لوازم خانگی افزایش یافت. بنابراین با افزایش تقاضا از سوی مردم، واسطه ها کالا را با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده نهایی رسانده اند. این اتفاق در حالی رخ داد که بخشی از عرضه کالاهای بادوام به بازار توسط نمایندگان شرکت های تولیدی انجام می شد و افزایش قیمت توسط دلال ها قابل توجیه نبود.

این رویه تا سال 1388 ادامه داشت. در نیمه دوم سال 1398، تورم ماهانه کالاهای بادوام از رشد نرخ ارز پیشی گرفت. به عبارت دیگر، تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار کمتر از تغییرات تورم ماهانه کالاهای بادوام است.

یکی از دلایل این امر را می توان استقلال کشور در تامین مواد اولیه تولید خودرو و لوازم خانگی دانست. در سال 1388 وزیر صلح وقت اعلام کرد که با وجود تحریم ها، 75 درصد قطعات لوازم خانگی و 80 درصد قطعات مربوط به خودرو در داخل تولید می شود و بنابراین تولیدکنندگان دیگر ملزم به واردات نهاده ها نیستند. سپس با افزایش نرخ ارز تنها قیمت 25 تا 30 درصدی موسسات تغییر کرده است و بنابراین نوسان لوازم خانگی اعم از قیمت تمام شده تولید و مواد اولیه کمتر از نوسان قیمت تخمین زده می شود. نرخ ارز

در سال 1400 نرخ ارز بهبود یافته بود و تولید محلی نیز پیشرفت کرده بود. و در این مدت تغییر نرخ ارز منجر به تغییرات مداوم تورم ماهانه تولید کالاهای بادوام شد. مثلاً در خرداد 1400 نرخ ارز بالا رفت. پس از این اتفاق قیمت کالاهای بادوام نیز افزایش یافت. البته رشد قیمت کالاهای بادوام بیشتر از رشد نرخ ارز است. و این در حالی است که در این مرحله 75 تا 80 درصد مواد اولیه ساخت بخش بزرگی از اقلام بادوام در داخل کشور تولید می شود.

بنابراین انتظار می رود وابستگی شاخص قیمت این اقلام و قیمت به نرخ ارز کاهش یابد. اما این اتفاق نیفتاد و با حمایت وزیر صلح، لبه این شمشیر برای مردم محفوظ شد. این یعنی قیمت بالاتر و عرضه محصولات با کیفیت پایین تر از مردم به دلیل نبود رقبای جهانی در زمینه فروش و در نتیجه تولیدکنندگان داخلی با استفاده از شرایط موجود احساس راحتی می کنند!

برش سوم،

آزادسازی واردات خودرو گامی مثبت در جهت رفاه مصرف کننده است؟

در تابستان 1401 قیمت لوازم خانگی بنا به درخواست سازندگان و سفارش افزایش یافت. در این مدت رشد نرخ ارز کمتر از رشد قیمت لوازم خانگی بوده است. این پدیده به این معناست که در واردات کالاهای بادوام، افزایش تغییرات قیمت این اقلام برابر با افزایش نرخ ارز است. اما اکنون با وجود تولید بخش زیادی از مواد اولیه این کالاها در داخل، رشد قیمت کالاهای داخلی بیشتر از رشد قیمت کالاهای وارداتی است. این نشان می دهد که هزینه مصرف کننده در خرید کالاهای وارداتی کمتر از هزینه از دست رفته خرید کالاهای داخلی است.

در شهریور ماه سال جاری واردات خودروهای دست دوم آغاز شد که در ادامه این شرایط طیف وسیع تری از خودروها در نظر گرفته شد. قانونی که ضمن خشم خودروسازان کشور، رشد قیمت کالاهای بادوام را نسبت به رشد قیمت کالاهای وارداتی کاهش داد. شواهد نشان می دهد که در سال 1402 روند رشد صعودی نرخ ارز و سطح عمومی قیمت لوازم خانگی با یکدیگر همخوانی بیشتری داشته و نسبت به سال های 1401 تا 1997 دارای نوسانات محدودتری بوده است که بخشی از این ثبات را می توان برشمرد. با توجه به عرضه خودرو به عنوان بخش عمده ای از کالاهای بادوام مورد استفاده در کشور.

البته در صورتی که واردات لوازم خانگی آزاد نشود و تولیدکنندگان این لوازم برای صدور مجوز افزایش قیمت پاسخ مثبتی دریافت نکنند، این رویه پایدار نخواهد بود و این امر منجر به تغییر بیشتر قیمت کالاهای تولید داخل می شود. کالاها نسبت به کالاهای وارداتی از سوی دیگر، آزادسازی واردات خودرو و لوازم خانگی ممکن است به بهبود شرایط موجود در کشور منجر شود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)