You are currently viewing اختیار مجدد بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

اختیار مجدد بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز


به گزارش اکوایران، امروز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز تمدید شد.

در این جلسه که به ریاست ابراهیم رئیسی تشکیل شد، با توجه به لزوم تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی مبنی بر اعطای اختیارات لازم به این بانک برای مداخله در بازار ارز و کنترل نوسانات ارزی، اعضا شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تمدید این مصوبه موافقت کردند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ پس از مشکلاتی که برای ولی‌الله سیف رئیس قبلی این بانک و احمد عراقچی معاون وی در خصوص مداخلات در بازار ارز به وجود آمد، از روسای بانک‌ها درخواست کرد. سه قوه برای مجوز مداخله در بازار ارز

این مجوز به این دلیل درخواست شد که بانک مرکزی ابزارهای لازم را از نهادی مانند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از جمله ابزارهای مداخله در بازار اسکناس و بازار فردا در اختیار دارد.

پس از این درخواست، با تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، اختیارات بازارساز برای مداخله در بازار ارز افزایش یافت و به رئیس کل بانک مرکزی اعطا شد. اختیارات مداخله در بازار ارز تا بانک مرکزی بتواند با دست باز برای مدیریت نوسانات ارزی اقدام کند.

به گفته همتی، او از این قدرت ها استفاده نکرد زیرا بازار مسیر دیگری را در پیش گرفت.

تا قبل از ریاست همتی بر بانک مرکزی و حتی قبل از آن تصمیم دخالت در بازار ارز توسط خود بانک مرکزی گرفته شد، در این مدت کمیته مداخله ارزی وجود نداشت.

در زمان ریاست علی صالح آبادی در بانک مرکزی از این اختیارات استفاده شد و در کنار آن رکنی در بانک مرکزی به نام کمیته مداخلات ارزی ایجاد شد.

کمیته مداخلات ارزی که نهادی فرا نهادی بود، نهادهای ویژه و نهادهای دیگر را درگیر خود کرد.

در دوره محمدرضا فرزین این روند ادامه یافت و فرزین بیش از صالح آبادی اقتدار پیدا کرد.

فرزین در آخرین روزهای اردیبهشت 1402 در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که با دستور ادامه بررسی اختیارات ارزی بانک مرکزی فراخوانده شد، خواستار اختیارات بیشتر شد.

در این جلسه مقرر شد به منظور ایجاد ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی، اختیارات ارزی بانک مرکزی افزایش یابد.

اکنون پس از گذشت یک سال، اختیارات بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز افزایش یافته است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)