You are currently viewing آیا استفاده از پاوربانک برای گوشی مضر است؟

آیا استفاده از پاوربانک برای گوشی مضر است؟


پاوربانک وسیله ای کاربردی برای شارژ دستگاه های مختلف از جمله تلفن همراه است. اما با توجه به اهمیت استفاده از شارژر اصلی و مناسب برای باتری موبایلآیا استفاده از پاوربانک مضر است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

همچنین ممکن است شنیده باشید که استفاده طولانی مدت از پاوربانک می تواند به باتری موبایل آسیب برساند یا در صورت داغ شدن بیش از حد باتری به دستگاه های دیگر آسیب برساند. قطعات موبایل همچنین دنبال کنید اما این باورها چقدر درست هستند؟ آیا پاور بانک به باتری گوشی آسیب می زند؟ برای پاسخ دقیق به این سوالات، ابتدا باید نحوه عملکرد باتری های موبایل و پاوربانک ها را بیاموزیم.

نیاز به استفاده از شارژر مناسب برای حفظ سلامت باتری

باتری های گوشی های هوشمند باتری های لیتیومی هستند که در بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ یا حتی خودروهای برقی استفاده می شوند. باتری های لیتیومی عمر محدودی دارند و پس از چند سال کیفیت اولیه خود را از دست می دهند و ظرفیت ذخیره سازی شارژ آنها کاهش می یابد. اما اگر باتری به درستی نگهداری نشود، این عمر مفید کاهش می یابد و باتری گوشی خیلی زودتر از آنچه باید فرسوده شده و کارایی خود را از دست می دهد.

یکی از شایع ترین دلایل آسیب دیدن باتری، استفاده از شارژرهای نامناسب است. منظور از شارژر نامناسب شارژری است که ولتاژ و آمپر آن با باتری گوشی سازگار نباشد. در این حالت شارژر انرژی بیش از حد را به باتری منتقل می کند و باعث گرم شدن باتری و در دراز مدت باعث خرابی زودرس آن می شود.

در هنگام استفاده از شارژرهای سریع نیز این اتفاق می افتد. با افزایش ولتاژ و جریان شارژ، شارژر سریع امکان شارژ باتری را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند. اما استفاده مداوم از شارژرهای سریع حتی توسط خود سازندگان تلفن توصیه نمی شود. زیرا این روش شارژ به باتری فشار وارد می کند و کیفیت آن را کاهش می دهد. بنابراین تنها زمانی که واقعاً به شارژ سریع باتری نیاز دارید، باید از ویژگی شارژ سریع استفاده کنید. در موارد دیگر، استفاده از شارژ معمولی با استفاده از آداپتور شارژر استاندارد بهترین راه برای سالم نگه داشتن باتری است.

آیا پاور بانک جزو شارژرهای استاندارد طبقه بندی می شود؟

به طور کلی پاوربانک های معتبر و شناخته شده دارای کیفیت لازم برای شارژ باتری بدون آسیب رساندن به آن هستند. این پاوربانک ها به گونه ای طراحی شده اند که با اکثر گوشی های رایج موجود در بازار سازگار بوده و دارای ولتاژ و آمپر استاندارد هستند.

در نتیجه اگر به دنبال پاسخ کوتاهی هستید باید بگوییم که استفاده از پاوربانک های استاندارد خطر خاصی برای باتری گوشی ندارد. اما نکاتی در مورد استفاده صحیح از پاوربانک وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها باتری گوشی آسیب می بیند و ظرفیت شارژ آن به تدریج کاهش می یابد و سپس می توانید این سوال را مطرح کنید که آیا از پاوربانک استفاده می کنید. برای باتری مضر است؟» او پاسخ داد که در ادامه به توضیح این نکات می پردازیم.

استفاده از پاوربانک برای گوشی در چه مواردی مضر است؟

گفتیم به طور کلی استفاده از پاوربانک به باتری گوشی آسیبی نمی رساند. اما شرایط خاصی وجود دارد که استفاده از پاوربانک مضر است. این شرایط عبارتند از:

استفاده از پاوربانک های مختلف و بی کیفیت

پاوربانک های سفارشی اغلب قیمت پایین تری دارند که باعث می شود افراد زیادی جذب آنها شوند. به دلیل گرانی قطعات موبایل مانند قیمت تاچ ال سی دی و باتری، استفاده از لوازم جانبی بی کیفیت می تواند به این قطعات آسیب برساند که در نهایت توجیه اقتصادی ندارد. زیرا برای تعمیر و تعویض این قطعات باید هزینه زیادی صرف کنید. به دلیل ولتاژ و آمپر نامرغوب، پاوربانک های بی کیفیت هم به باتری و هم آی سی شارژ آسیب می رسانند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهند.

استفاده از پاوربانک در دمای بالا

بزرگترین دشمن باتری موبایل دمای بالاست. این گرما می تواند هم به دلیل ولتاژ بیش از حد شارژر و هم قرار گرفتن در محیط گرم ایجاد شود. از آنجایی که پاوربانک معمولاً در فضای باز استفاده می شود، باید مراقب بود که هنگام شارژ گوشی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. زیرا عمل شارژ باتری خود مقداری گرما ایجاد می کند و اگر گرمای خورشید به آن اضافه شود قطعا باتری آسیب می بیند و کیفیت خود را از دست می دهد.

استفاده از قابلیت شارژ سریع پاوربانک

بسیاری از پاوربانک های جدید دارای دو درگاه برای شارژ موبایل هستند، یکی شارژ معمولی و دیگری شارژ سریع. در همین مقاله اشاره کردیم که از قابلیت شارژ سریع بهتر است فقط در مواقع ضروری و خاص استفاده شود و به طور مداوم و روزانه مورد استفاده قرار نگیرد. اگر همیشه از قابلیت شارژ سریع پاوربانک استفاده کنید، باتری گوشی فشار مضاعفی را متحمل می شود که قطعا در دراز مدت اثرات منفی مانند تخلیه سریع باتری را به همراه خواهد داشت.

استفاده از گوشی هنگام شارژ با پاوربانک

این نکته هم هنگام شارژ با پاوربانک و هم هنگام شارژ با شارژر معمولی باید رعایت شود. کار با گوشی باعث دو برابر شدن فعالیت پردازنده های آن می شود که منجر به آزاد شدن گرما می شود. این گرما با گرمای ناشی از شارژ باتری ترکیب می شود و باعث داغ شدن بیش از حد گوشی می شود و عمر مفید باتری را کاهش می دهد.

به اختصار…

همانطور که می دانید پاوربانک یکی از لوازم جانبی کاربردی و محبوب در بین کاربران موبایل، تبلت و حتی لپ تاپ است که به دلیل سبکی و قابل حمل بودن، فرآیند شارژ را برای افراد آسان کرده است. این شارژر قابل حمل در ظرفیت ها، رنگ ها و اندازه های مختلف عرضه می شود و هرکسی با توجه به ویژگی هایی که در نظر می گیرد، پاوربانک خریداری می کند. اما همیشه سوالاتی مانند “آیا پاوربانک به باتری گوشی آسیب می رساند یا خیر؟” بنابراین ما در این مقاله پاسخ دادیم که آیا پاوربانک به باتری گوشی آسیب می زند یا خیر و دیدیم که خود پاوربانک به باتری موبایل آسیبی نمی رساند.

در صورتی که پاوربانک معتبر و دارای ولتاژ و آمپر استاندارد باشد و نکات ایمنی برای استفاده از پاوربانک رعایت شود، می توانید با خیال راحت از این ابزار کاربردی برای شارژ گوشی موبایل در مواقعی که به شارژر دسترسی نداریم استفاده کنید و در آنجا برای آن نیازی به نگرانی نیست

همچنین در این مطلب به مواردی که می تواند پاوربانک را به وسیله ای مضر تبدیل کند اشاره کرده ایم و هر کدام را به تفصیل توضیح داده ایم. از جمله مواردی که در استفاده از پاوربانک باعث آسیب به باتری موبایل می شود مواردی مانند استفاده از پاوربانک در دمای بالا، کارکردن گوشی در حین شارژ، انتخاب و خرید پاوربانک های بی کیفیت و … می باشد. در نتیجه همانطور که گفته شد در صورت انتخاب و خرید صحیح پاور بانک و رعایت نکات موثر در استفاده از آن، استفاده از پاوربانک آسیبی به باتری گوشی وارد نمی کند.