You are currently viewing آخرین خبر افزایش تامین اجتماعی مستمری بگیران بانک رفاه امروز 8 اردیبهشت

آخرین خبر افزایش تامین اجتماعی مستمری بگیران بانک رفاه امروز 8 اردیبهشت


به گزارش پولز بازار، بر اساس پیام داوود منظور، طبق برنامه زمان بندی انجام شده در قانون، احکام همسان سازی انشالله از خرداد ماه و البته معوقات دو ماهه اول سال اجرا می شود. نیز پرداخت خواهد شد.
تناسب حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده وظیفه برنامه هفتم توسعه است که باید از ابتدای سال جاری اجرایی شود. اما با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از سال، نه برنامه هفتگی اجرا شده و نه تکلیف یکسان سازی حقوق بازنشستگان روشن شده است.
این در شرایطی است که وزیر کار در آخرین اظهارات خود درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان از تامین اجتماعی و سایر صندوق ها که بر عهده وزارت کار، تعاون و کار قرار گرفت. رفاه اجتماعی اجرا، اجرا و پرداخت شد، اما در بحث تسطیح باید منابع تامین شود.
به گفته سلطان مرتضوی، مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته که نیاز به زمان دارد، اما هر چه پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان بیمه گر محقق می شود.
وی همچنین در اظهارنظر دیگری در پاسخ به تناسب و جذب حقوق بازنشستگان، با توجه به اینکه مفاد برنامه هفتم اعلام نکرده است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؛ باید گزارش شود. هماهنگی زمانی صورت خواهد گرفت که قانون ابلاغ شود. حال با توجه به اینکه گفته می شود اصلاحیه ای ارائه کرده اند، اگر این اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعاً از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، یکسان سازی حقوق بازنشستگان اتفاق می افتد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد؛ تاریخ اجرای برنامه هفتم از ابتدای سال 1403 یعنی از اول فرودین 1403 خواهد بود و هرگونه اصلاحی در احکام مستمری بگیران عزیز از 1 فرودین 1403 اجرا می شود.
آیا قوانین جذب از ژوئن اجرایی می شود؟
اما پیش از آن داود منظور رئیس سازمان برنامه اعلام کرد: وظیفه ما در دولت بهبود معیشت بازنشستگان است. دولت در لایحه بودجه سال گذشته بودجه ای را برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی کرده بود.
به گفته وی، وجوه حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به یکسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص می یابد. قصد داریم در مرحله اول 40 درصد همسان سازی انجام دهیم.
منظور تاکید کرد: جداول بودجه تا پایان اردیبهشت ماه توسط شورای اسلامی اعلام می شود. بر اساس برنامه زمان بندی مقرر در قانون، انشالله از خرداد ماه احکام همسان سازی اجرا می شود و البته معوقات دو ماهه اول سال نیز پرداخت می شود.
افزایش 40 درصدی دستمزدها چه زمانی اجرایی می شود؟
در همین حال معاونی نیز اعلام کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ماه آغاز می شود.
اما این اظهارنظرها در حالی که هنوز برنامه هفتم اعلام نشده، به نظر می رسد در حد وعده است.
احسان قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه ارائه گزارش و ماموریت صندوق های بازنشستگی کشوری برای اجرای شعار سال در جمع خبرنگاران گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه و در جداول نهایی سهم 40 درصدی درج شده است. برای اجرا در سال جاری تصویب شد.
وی اشاره کرد؛ این موضوع برای بررسی به شورای نگهبان ارسال می شود و انشالله تا پایان اردیبهشت ماه نهایی می شود و از خرداد ماه اجرایی می شود. 40 درصد افزایش است و در سال 1404 و 1405 دو مورد افزایش 30 درصدی خواهیم داشت.
علت تاخیر در اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان چیست؟
نماینده دیگری نیز در مطلبی جدید به دلایل تاخیر در اجرای قانون همسان سازی پرداخت. سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص چرایی عدم اجرای تناسب 40 درصدی حقوق بازنشستگان گفت: به گفته مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری، همسان سازی حقوق بازنشستگان بازنشستگان هنوز از نظر قانونی تعریف نشده اند و ما در موقعیتی هستیم که آنها را اعلام کنیم. منابع لازم برای آن پیش بینی شده است و بلافاصله پس از اعلام اجرا خواهد شد.
آیا مستمری بگیران در حنا می مانند؟
بر اساس قانون بودجه، منابع ریالی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده باید تامین شود و اکنون دولت اعلام کرد در فروردین ماه امسال از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد حدود 440 میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد کردند.
درآمد القاعده صرف تعدیل حقوق بازنشستگان خواهد شد، اما یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان، گفت. آنها باید تعیین کنند که نسبت کارگران بازنشسته از این منابع چقدر است.
او اضافه کرد؛ آیا حقوق بازنشستگان از صندوق های دولتی با این بودجه تعدیل می شود و تصمیم می گیرند تامین اجتماعی با بودجه داخلی خود تعدیل را انجام دهد؟
به گفته فرجی، اگر چنین حکمی صادر کنند، دست کارگران بازنشسته همچنان در خانه می ماند، زیرا صندوق تامین اجتماعی با منابع خود تناسب اعمال نمی کند.
این فعال بازنشسته صنفی خاطرنشان کرد؛ تامین اجتماعی در خصوص افزایش دستمزد مستمری بگیران ماده 96 قانون تامین اجتماعی را رعایت نکرد، حالا چگونه توزیع متناسب عادلانه را انجام خواهد داد؟ سهم ما مستمری بگیران از تناسب چقدر است و چه زمانی به آن می رسیم؟
امداد علی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین نیز گفت: مشخص نیست همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی چگونه اجرا می شود. امیدوارم بازنشستگان تامین اجتماعی را به بهانه عدم بودجه از تناسب دستمزد معاف نکنند زیرا بازنشستگان تامین اجتماعی در وضعیت اسکان بسیار سختی قرار دارند. علاوه بر این، آنها از مزایای دستمزد بهره مند نیستند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)