You are currently viewing 9 تصمیم اتاق تولید ایران

9 تصمیم اتاق تولید ایران


به گزارش اکو ایران؛ شرایط کنونی اقتصاد کشور، فعالان بخش خصوصی را بر آن داشته است تا بر روی 9 موضوع کلیدی تمرکز کنند تا بسته پیشنهادی برای شروع جهش تولید را تدوین کنند. بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران با توجه به شرایط کشور تهیه کرده است، اولین و مهمترین موضوع در این بسته، دخالت دولت در قیمت گذاری کالاها و خدمات است. فعالان بخش خصوصی بر این باورند که تا زمانی که دولت برای مداخلات خود در این حوزه استراتژی روشن و شفاف ارائه نکند، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور باقی خواهد ماند.

نکته دیگری که در بسته پیشنهادی بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است، موضوع دخالت دولت در قیمت گذاری کالاها و خدمات است. فعالان بخش خصوصی معتقدند تا زمانی که دولت برای مداخلات خود در این حوزه استراتژی روشن و شفاف ارائه نکند، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور باقی خواهد ماند.

در این شرایط می توان گفت در کنار بسته پیشنهادی اتاق اقتصاد دولت، بر لزوم تامین امنیت سرمایه گذاری به عنوان یکی از مولفه های کلیدی رونق اقتصادی تاکید ویژه ای شد. این بسته همچنین بیان می‌کند که در کشورهای توسعه‌یافته هنگام سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد، تمامی نظام‌های سیاسی و اقتصادی در خدمت فعالیت اقتصادی هستند و بنابراین مهم‌ترین وظیفه دولت تامین امنیت سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذار است. سرمایه گذاری. فعالان بخش خصوصی معتقدند با توجه به تجربه کشورهای موفق، تا زمانی که امنیت سرمایه گذاری در ایران به طور کامل و همه جانبه تضمین نشود، شاهد شکوفایی و توسعه پایدار در بخش های مختلف اقتصادی کشور نخواهیم بود. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در بسته پیشنهادی به دولت، خواستار بازنگری در نحوه برخورد با ارزهای حاصل از صادرات بخش خصوصی شد.

فعالان این بخش معتقدند ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی نباید به عنوان منبع تامین نیازهای ارزی دولت تلقی شود و باید از سیاست های اجباری و محدودکننده در این حوزه خارج شود. به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در بسته پیشنهادی به دولت به موضوع تامین مالی تولید و چالش های پیش روی آن در این حوزه پرداخته است.

محمد قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران نیز خاطرنشان کرد: در بسته تدوین شده، کنترل رشد تراز بانکی و رفع کسری بودجه دولت از منابع بانکی نیز لحاظ شده است. سال گذشته منجر به افزایش نرخ سود برای تامین مالی بخش خصوصی شد و این مشکل تولیدکنندگان را با چالش های جدی مواجه کرد. در این زمینه اتاق بازرگانی با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به تفاهم رسیده است که در صورت ادامه این سیاست ها، بانک مرکزی موظف است تامین مالی بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز خواستار اقدامات لازم برای خروج از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) شد.

این اتاق معتقد است حضور ایران در لیست سیاه FATF هزینه مبادلات بین المللی را به میزان قابل توجهی افزایش داده و مانع سرمایه گذاری خارجی در کشور شده است.

اتاق بازرگانی ایران در بسته پیشنهادی خود به دولت، «توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی»، «تحویل مدیریت محورهای نمایشگاهی به سه اتاق و کوتاه‌کردن فرآیندهای آن»، «تحول چند خدمات بزرگ گمرکی». کشور به مدت 24 ساعت، نوسازی ماشین آلات تولیدی “توسعه تولید و صادرات مواد معدنی، تامین و تولید انرژی و تعیین قیمت انواع گازرسانی، حمایت از صنعت لجستیک، اقتصاد پایه دریایی و ترانزیت”، توسعه گردشگری و دسترسی آزاد به شبکه ریلی و تفکیک مدیریت از امور تجاری، «پذیرش دارایی های نامشهود در بورس»، «معافیت صنایع دستی از عودت ارز از صادرات» اشاره کرد. به گفته رئیس مرکز تحقیقات این اتاق، عناصر پیشنهادی در این بسته با وزارت حریم خصوصی توافق شده است.

لزوم هماهنگی سیاست ها در تصمیم گیری های اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بیش از یک دهه است که در عین مقاومت در برابر تحریم های همه جانبه، با تورم بالا، رکود اقتصادی، مشاغل کم و بی کیفیت باعث ایجاد اشتغال شده است، گفت: و گسترش فقر و نابرابری با آن مواجه است و اگرچه تلاش هایی برای رفع این معضلات صورت گرفته است، اما این مشکلات همچنان گریبانگیر اقتصاد کشور است.

صمد حسن زاده با بیان اینکه رشد اقتصادی در چند سال گذشته عمدتاً تحت تأثیر فروش نفت و فرآورده های وابسته افزایش یافته است، افزود: آیا در صورت ادامه این وضعیت جهش تولید محقق خواهد شد؟ پاسخ روشن این است که تکیه بر درآمد نفت و نفت و بی توجهی به نقش بخش خصوصی، رشد اقتصادی کشور را شکننده می کند و جهش تولید با مشارکت مردم به معنای واقعی آن محقق نمی شود.

به گفته رئیس اتاق ایران، توصیه بخش خصوصی این است که دولت نقش خود را در تامین زیرساخت‌های آب، برق و گاز و تولید کالاهای عمومی ایفا کند و تامین کالاهای خصوصی را به عهده بگیرد. بخش خصوصی و تعاونی از این نظر، توسعه زنجیره ارزش در حوزه هایی مانند مس، فولاد، پتروشیمی و غیره توسط شرکت های دولتی یا نهادهای عمومی توجیهی ندارد.

حسن زاده همچنین خاطرنشان کرد: ما سیاست و نقش نظارتی دولت را قبول داریم، اما نتایج دخالت دولت در بازار کالاهای خصوصی و سرکوب قیمت در ایران و کشورهای مختلف را دیده و مستند کرده ایم. برای کشور ما که دولت امکانات قبلی یعنی درآمدهای ارزی حاصل از نفت و گاز را ندارد، ضرورت رسیدگی به این موضوع دو چندان است.

وی در ادامه به موضوع هماهنگی سیاست های اقتصادی و ایجاد ثبات در تصمیمات مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت: هماهنگی و ابلاغ به موقع سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری برای ایجاد ثبات اقتصادی و برنامه ریزی تولید، تجارت و حتی مصرف برای همه فعالان اقتصادی و مردم مهم هستند متاسفانه در کشور ما به دلیل پراکندگی مسئولیت ها و اختیارات در این امور در نهادهای مختلف شاهد ناهماهنگی های زیادی هستیم.

حسن زاده افزود: در حوزه سیاست ارزی، بانک مرکزی و وزارت حراست در دو ماه گذشته مقررات مختلفی را اتخاذ کرده اند، اما در حوزه قیمت انرژی در بخش تولیدی، سیاست دولت برای سال 1403 هنوز اتخاذ نشده است. مشخص شده است، در حوزه سیاست پولی نیز همین امر صادق است. از دولت تقاضا می شود با هماهنگی و ابلاغ سیاست های خود در این زمینه ها در بازه زمانی معینی با هدف افزایش تولید و صادرات اقدام کند تا بر این اساس برنامه ریزی تولید و صادرات میسر شود.

رئیس خانه ایران تعامل اقتصاد و سیاست را از دیگر نکات مهم دانست و گفت: دو هدف مهم ملی برای رشد و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد که تحقق آن نیازمند تعامل سازنده دولت است. با جامعه و به ویژه فعالان اقتصادی. برای تغییر این شرایط باید از ذهنیت سیاسی به سمت تفکر توسعه‌ای تغییر اساسی کرد و با این مضمون که تامین منافع ملت و استقلال ملی به معنای انزوا و جدا شدن از روابط جهانی نیست، به اجماع عاقلانه دست یافت.

تغییر نگاه سازمان های بخش خصوصی به امنیت

امیر عادل طاهرخانی، نماینده مجلس نمایندگان ایران در این جلسه گفت: آنها از نظر امنیتی به سازمان های بخش خصوصی توجه دارند و این نگاه به مشارکت مردم منجر نمی شود که مورد تاکید قرار گرفت. مقام معظم رهبری . در دنیای اقتصاد و تجارت باید فضا و فرصتی را برای مشارکت علاقه مندان فراهم کنیم.

طاهرخانی گفت: نگاه امنیتی مضر است و باعث افت ارزش پولی کشور می شود. این تفکر باعث می شود که سیاست گذار پولی نظر بخش خصوصی را در تصمیم گیری ها در نظر نگیرد.

وی تصریح کرد: هنگام تصویب قوانین و مقررات باید دیدگاه بخش خصوصی و چشم انداز عملیاتی آنها مورد توجه قرار گیرد. وقتی دغدغه های بخش خصوصی در وضع قوانین و مقررات در نظر گرفته نشود، منجر به آسیب و جرم می شود. نگاه باید اطمینان‌بخش باشد و بخش خصوصی این کشور با این نگاه سازنده کار کند و بر تعامل با دولت تاکید کند.

چالش های کلان و بخشی صنعت

در ادامه این نشست علیرضا کلاهی صمدی رئیس کمیته صنعتی خانه ایران به تشریح چالش های کلان و بخشی این صنعت پرداخت و گفت: این صنعت با موانع زیادی مواجه است و یکی از مهم ترین چالش های آن مربوط به بازار سرمایه و بازار ارز. مطالعه روند این بازارها در نهایت به ضرر این صنعت است.

به گفته کلاهی صمدی، صنعت کشور در بخش های بالادستی و پایین دستی دارای عدم تعادل جدی است. البته صنایع بالادستی دولتی با توجه به منابع و امکانات ارزان قیمت، ارزش افزوده مناسب تری دارند و این حوزه به دلیل تعمیر و نگهداری ارزان به سمت تولید پیچیده تر سوق پیدا نکرده است.

کلاهی صمدی با اشاره به مشکلات بازار ارز افزود: تقاضای بخش خصوصی در حوزه ارز تنها به دولت سیزدهم بر نمی گردد. گفته ما این است که دولت باید ارز بخش خصوصی را دور بزند. در هنگام صادرات، بخش خصوصی باید ارز را به کشور برگرداند، در غیر این صورت باید شرکت خود را تعطیل کند. اگر نرخ ارز واقعی نشد و به سمت تک نرخی نرویم و قوانین ضد تولید تغییر نکند، باید منتظر نابودی بخش خصوصی باشیم.

وی تاکید کرد: در حوزه صنعت و بخش خصوصی جهت گیری استراتژیک نداریم و محصولی تولید می کنیم که در آن مزیتی نداشته باشیم.

کلاهی صمدی همچنین خاطرنشان کرد: هزینه فرصت سرمایه گذاری مولد بسیار بالاست و مشکلات حاد تامین نقدینگی و مشکل تامین مواد اولیه، بورس کالا و عدم توزیع ارز از جمله مشکلات این حوزه است که باید برای آن چاره اندیشی کرد. برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)