You are currently viewing 5 روش برای استفاده از Google Data Studio برای سئوی وب سایت

5 روش برای استفاده از Google Data Studio برای سئوی وب سایت


انتشار:
شنبه 8 فوریه 1401

به روز رسانی:
سه شنبه 23 ژوئن 1402

گوگل دیتا استودیو مدت هاست که ابزاری محبوب برای تجسم و گزارش دهی داده ها بوده است. البته اخیرا با Looker ادغام شده است (به همین دلیل استودیو Looker نامیده می شود) و امروزه به ابزاری قدرتمند برای تحلیل و هوش تجاری تبدیل شده است. برای آموزش سئو در سایت با Google Data Studio آژانس تبلیغاتی افرک همراه باشید

Locker Studio به هر منبع داده میانی مانند Google Ads، Facebook Ads، Tableau و غیره متصل می شود. اما برای سئو تماس بگیرید تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل و سایر ابزارهای سئو گزینه های زیادی برای بهبود دید، ترافیک، رتبه بندی و تجربه سایت در اختیار شما قرار می دهند.

با اتصال Data Studio به ابزارهای گزارش SEO خود، به عنوان مثال کنسول جستجو و گوگل آنالیتیکس، می‌توانید عملکرد ارگانیک (خالص) را تجزیه و تحلیل کنید، بر تعاملات سایت نظارت کنید، اهداف تکمیل‌شده را ردیابی کنید، منابع ترافیک را مقایسه کنید و ارجاع‌ها را پیگیری کنید. در زیر به استفاده از Data Studio برای بهبود سایت شما خواهیم پرداخت.

تجزیه و تحلیل ترافیک خالص

با وجود کانکتورهای بی‌شماری که Google Data Studio دارد، راه‌های زیادی برای تجزیه و تحلیل دقیق ترافیک ارگانیک و روند تعامل ارائه می‌کند. بهترین راه برای تجزیه و تحلیل عملکرد ارگانیک اتصال به Google Analytics است که قبلاً در مورد آن صحبت شد. اکنون ممکن است تعجب کنید که دقیقاً چه کاری باید انجام دهید:

  • وارد Data Studio خود شوید و روی گزینه Create کلیک کنید.
  • روی “منبع داده” کلیک کنید.
  • Google Analytics را انتخاب کنید.
  • اگر قبلاً پارامترهای ملک خود را وارد کرده اید، می توانید به قسمت Property رفته و به طور خودکار مشخصات خود از جمله عکس، فیلم و حتی لینک را وارد کنید. همچنین می توانید با استفاده از فیلترهای مختلف، پارامترها را به صورت دستی تنظیم کنید.
  • داده های خود را با استفاده از فیلترها و تاریخ ها محدود کنید. می توانید داده های خود را بر اساس کانال ها، وب سایت ها، کشورها و غیره فیلتر کنید.

داده های جستجوی سایت خود را بررسی کنید

اگر عباراتی را که بازدیدکنندگان وب سایت شما بیشتر جستجو می کنند بررسی و کنترل کنید، می توانید محتوای بهتری ایجاد کنید و در نتیجه ساختار سایت خود را بهبود ببخشید! متأسفانه خود Locker چنین قابلیتی برای این منظور ندارد، بنابراین باید یک ویجت به Google Analytics خود اضافه کنید.

روی دستیابی به اهداف خود تمرکز کنید

با Google Data Studio، دیگر نیازی به رفتن از صفحه ای به صفحه دیگر برای پیگیری اهداف خود ندارید. با گوگل آنالیتیکس، می توانید به راحتی تمام اهداف خود را از داشبورد استودیوی داده خود رصد کنید. سپس می توانید بازگشت سرمایه کمپین های خود را ببینید و ببینید که چگونه می توانید آن را بهبود بخشید. برای انجام این کار، نکات زیر را دنبال کنید:

  • در Google Analytics، روی تب Add Chart کلیک کنید و روی Scoreboard کلیک کنید.
  • معیارهای خود را انتخاب کنید و هدف خود را اضافه کنید. برای مثال، فرض کنید در گوگل آنالیتیکس یک هدف نرخ پرش تعیین کرده ایم. هدف کاهش بازده زیر 30 درصد است. هدف ما به صورت درصد محاسبه می شود، بنابراین نتیجه ما 30٪ تقسیم بر نسبت فعلی است.
  • می توانید نسبت ها را به دو صورت درصد و نقطه مشاهده کرده و در نمودار مورد نظر خود نمایش دهید.

یکی از اهداف اصلی کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی افزایش فروش وب سایت است. با گوگل ادز می توانید فروش سایت خود را چند برابر کنید. افراک کمپین های تبلیغاتی گوگل شما را به صورت رایگان مدیریت می کند. انجام دادن تبلیغ در Google Afrik با شماره زیر تماس بگیرید 02191092000

منابع ترافیک را بررسی کنید

با استفاده از Google Data Studio، به راحتی می توانید دریابید که کدام منابع ترافیک برای دستیابی به اهداف شما بهتر هستند و دقیقاً چه منابعی هستند. موتورهای جستجو، پلتفرم های اجتماعی، اپلیکیشن ها، بازارها یا چیز دیگری؟

با این ویژگی ها می توانید فرصت های ترافیکی جدیدی پیدا کنید و در نهایت یک برنامه بازاریابی چند کاناله قوی بسازید. داشبورد شما می تواند به پلتفرم های مختلف ردیابی ترافیک متصل شود، اما Google Analytics برای این کار بهتر است زیرا می تواند بیشتر ترافیک را در یک مکان جمع کند.

در مرحله بعد، نحوه ردیابی ترافیک تبلیغات رسانه های اجتماعی را مورد بحث قرار خواهیم داد:

  • رابط Google Analytics خود را راه اندازی کنید و به “Data Chart” بروید.
  • اکنون منبع داده خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال ردیابی تبلیغات فیس بوک، ردیاب تبلیغات یوتیوب و غیره.
  • نوع نمودار خود را انتخاب کنید. برخی از نمودارها برای اهداف خاصی مفیدتر هستند. به عنوان مثال یک نمودار خطی که ترافیک گروه های سنی مختلف را با هم مقایسه می کند، قطعا گروه سنی غالب ترافیک سایت شما را نشان می دهد!
  • خروجی خود را فیلتر کنید می‌توانید خروجی خود را با پارامترهای دیگری مانند تعداد بازدیدکنندگان و دوره زمانی فیلتر کنید.

منابع را تحلیل کنید

اگر می خواهید در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید، باید بک لینک های با کیفیتی دریافت کنید. اگر ابزار سئوی خود را به Google Data Studio متصل کنید، می توانید نمایه بک لینک خود را بررسی کنید و ببینید کدام لینک های ارجاع بیشترین بازدید را دارند. ویژگی هایی که می توان برای تأیید و نظارت بر ارجاعات استفاده کرد به انتخاب بک لینک شما بستگی دارد، اما دو نکته کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • منابع ارجاعی با ترافیک بالا را بیابید: اگر فقط بر حجم ترافیک پیوندهای ارجاع خود تمرکز کنید، ممکن است منابع با پتانسیل ترافیک بالاتر را از دست بدهید.
  • ردیابی پیوندها در دسته‌های مختلف: می‌توانید از فیلتر موجود در داشبورد خود برای دسته‌بندی داده‌های ارسال شده توسط بک لینک‌ها و ردیابی آن‌ها به آسانی استفاده کنید.

مقاله مرتبط
راهنمای کامل ساخت لینک وب سایت 2021

پایان سخنرانی

به لطف Locker، دیگر سئوکاران و بازاریابان اکنون قدرت و گزینه های بیشتری در داشبورد Google Data Studio خود دارند و لیست شرکا در این پلتفرم هر روز در حال افزایش است. پنج روش موثر برای استخراج اطلاعات ارزشمند در مورد وب سایت شما برای بهبود ترافیک، رتبه بندی و تجربه کاربر عبارتند از: عملکرد ارگانیک، جستجوی سایت، عملکرد هدف، منابع ترافیک و پروفایل بک لینک. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا Google Data Studio را امتحان کنید!