You are currently viewing ⚖️ محاسبه مهریه به نرخ روز + جدول شاخص سالیانه

⚖️ محاسبه مهریه به نرخ روز + جدول شاخص سالیانه


یکی از مهم ترین مسائل حقوقی مرتبط با مهریه که این روزها بسیار مطرح می شود، تبدیل مهریه قدیم به مهریه جدید است. برای اینکه بدانید این قانون چیست، چگونه استفاده می شود و چه زمانی از آن استفاده می شود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مهریه یکی از چندین حق قانونی است که از طریق ازدواج به زن داده می شود. مهریه می تواند انواع مختلفی داشته باشد، اما دو شرط اصلی برای آن وجود دارد:

  1. مهریه باید بر اساس توافق و رضایت طرفین باشد.
  2. مهریه باید با ارزش باشد، یعنی بتوان آن را قیمت دانست و در صورت لزوم تبدیل به پول کرد.

با توجه به دو شرط فوق، چند نمونه از رایج ترین انواع مهریه در سال های اخیر در کشور ما طلا، سکه و نقد است. قاعده محاسبه نرخ روز مهریه 1402 و 1403 زمانی استفاده می شود که مهریه مبلغ ثابت و نقدی باشد.

چرا مهریه به نرخ روز محاسبه می شود؟

کاهش ارزش پول رایج کشور یعنی ریال در سال های اخیر بر هیچکس پوشیده نیست و همچنان هر روز شاهد کاهش ارزش پول هستیم. بنابراین در رابطه با بدهی های ریالی که در سررسید پرداخت نمی شود باید شرایطی در نظر گرفته شود تا صاحب دین متحمل ضرر مالی نشود.

اگر در سال 1380 از شخصی یک میلیون تومان وام گرفته اید، آیا باید همان 1 میلیون تومان را در سال 1402 پس بدهید؟ نه

بدهی های ریالی که به موقع پرداخت نمی شود شامل دریافت خسارت دیرکرد یا به عبارتی به نرخ روز محاسبه می شود. این قانون در مورد مهریه های ریالی نیز جاری است.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

دستگاه قضایی فرمول یکسانی را برای محاسبه مهریه به نرخ روز ارائه کرده است. می توانید با استفاده از این فرمول یا سایت های آنلاینی که این محاسبه را انجام می دهند مهریه خود را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به شرح زیر است:

بنابراین برای دریافت نرخ روز مهریه از طریق فرمول به جدول شاخص قیمت سالانه اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیاز دارید که در زیر ارائه می کنیم.

توجه داشته باشید که در فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز، در صورت کسر، شاخص سال مطالبه مهریه درج شود. اما از آنجایی که شاخص سال جاری تا پایان سال در دسترس نیست، آخرین شاخص موجود ملاک محاسبه قرار می گیرد.

خوب است بدانید که شاخص قیمت سالانه عددی است که از میانگین شاخص ماهانه یک سال به دست می آید. شاخص ماهانه بر اساس سطح تورم و سایر شرایط اقتصادی برای یک ماه مشخص محاسبه می شود.