You are currently viewing گزارش مسن ترین نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم

گزارش مسن ترین نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، دوازدهمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی (20 اسفند) سال گذشته برگزار شد و پس از شمارش آرا از سوی ستاد انتخابات، نتایج برخی از حوزه های انتخابیه به دور دوم کشیده شد. بر اساس اعلام وزارت کشور، دور دوم انتخابات مردم (جمعه آینده، 31 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

در دور اول 245 نماینده مردم به مجلس راه یافتند و در دور دوم 90 نامزد برای کسب 45 کرسی و 22 حوزه انتخابیه مبارزه می کنند.

در این گزارش به اسامی ارشدترین نمایندگانی که چهار دوره یا بیشتر نماینده مجلس بوده و به مجلس دوازدهم رسیده اند و دوره نمایندگی آنها می پردازیم.

اکثر نمایندگان مردم حاضر در مجلس:

به صف شدن نام حوزه انتخابیه دوره ها
1 محمدمهدی مفتح تویسرکان چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم: 8 دوره
2 حمیدرضا حاجی بابایی همدان پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم: 7 دوره
3 سید محمد محد دهشت چهارم، پنجم، ششم، هفتم، یازدهم و دوازدهم: 6 دوره
4 علاءالدین بروجردی لارستان ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم: 6 دوره
5 حسینعلی شهریاری زاهدان دوره های هفتم تا دوازدهم: 6 دوره
6 مسعود بزیکیان تبریز

هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم: 5 دوره

7 شهباز حسن پور کرمان هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
5 دوره
8 محمدرضا رضایکوچی جهرم هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
5 دوره
9 کمی رقابت رشت هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
5 دوره

همچنین 8 نماینده به مجلس دوازدهم راه یافتند و 3 دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند. همچنین 11 نفر نماینده مجلس جدید شدند که سابقه 2 دوره را دارند.

بر اساس این گزارش، مصوبه ای در مجلس دهم برای ممنوعیت بیش از 3 دوره نمایندگی مطرح شد که با مخالفت و رد شورای نگهبان مواجه شد. در مجلس یازدهم و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، ماده‌ای از آن در رسانه‌ها جنجال‌برانگیز شد، تبصره 3 ماده 12 طرح مذکور می‌گوید ثبت نام از کاندیداهایی که سابقه سه دوره را داشته باشند. نمایندگی در سوابق آنها نیز از طرح حذف خواهد شد.

به گزارش تسنیم، کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصویب کرد که ثبت نام از داوطلبان با سابقه سه دوره نمایندگی ممنوع است، اما این موضوع مطرح شد؛ در حالی که این موضوع در دستور کار قرار گرفت. تکلیف نمایندگانی که چهار دوره یا بیشتر نمایندگی دارند چه می شود؟ آیا این به معنای سه دوره متناوب نمایندگی است یا اینکه او سه بار در زمان های مختلف نماینده بوده است؟ به دلیل ابهام، این تبصره از طرح حذف شد.

انتهای پیام/+