You are currently viewing گام به گام برای 1 سفر عالی: از انتخاب مقصد تا بازگشت به خانه

گام به گام برای 1 سفر عالی: از انتخاب مقصد تا بازگشت به خانه


سفر یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که می توانیم انجام دهیم. در سفر با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرهای دیگر آشنا می شویم، می توانیم به کشور دیگری برویم و چند روزی کاملا متفاوت زندگی کنیم، اطراف را نگاه کنیم، بخندیم و لذت ببریم.

برای داشتن یک سفر خوش، لازم است مراحل خود را از قبل برنامه ریزی کنید. در این مقاله قدم به قدم پیش می رویم و از انتخاب مقصد تا بازگشت به خانه تا حد امکان برنامه ریزی می کنیم.

یک مقصد را انتخاب کنید

یکی از مهم ترین بخش های برنامه ریزی یک سفر لذت بخش و عالی، انتخاب مقصد است. برای انتخاب مقصد مهم ترین چیز داشتن انگیزه و علاقه است. شاید دیدن یک عکس، فیلم یا شنیدن خاطره ای از اقوام و دوستانتان، شما را برای سفر به شهر دیگری ترغیب کرده باشد.

در زیر باید به محدودیت های خود نیز توجه کنید. محدودیت هایی مانند پول و زمان. مقصدی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما باشد و جاذبه های گردشگری آن متناسب با علایق شما باشد. به آب و هوای مقصد سفر خود توجه کنید و ببینید آیا تعطیلات شما در زمانی است که هوای آن شهر بسیار گرم است یا سرد، مقصد دیگری را برای خود انتخاب کنید.

اگر می خواهید به یک کشور خارجی سفر کنید، مراقب دریافت ویزا باشید. ببینید آیا می توانید برای آن مقصد ویزا بگیرید یا نه.

انتخاب وسیله نقلیه

یکی دیگر از مراحل مهم در برنامه ریزی سفر، انتخاب وسیله حمل و نقل مناسب است. شما می توانید یکی از وسایل حمل و نقل زیر را برای سفر خود انتخاب کنید:

  • خودرو شخصی
  • قطار
  • اتوبوس
  • سطح

هر کدام از این دستگاه ها مزایایی دارند و شما می توانید بسته به شرایط خود آنها را انتخاب کنید. برای مثال اگر می خواهید هر چه زودتر به مقصد برسید یا می خواهید به یک کشور خارجی سفر کنید، هواپیما برای شما مناسب است. اما بلیت این وسیله نقلیه گرانتر از سایر وسایل است.

اگر مقصد شما یکی از شهرهای داخلی است و می خواهید بیشتر بمانید، قطار را انتخاب کنید. ما می توانیم قطارهای کوپه ای 5 ستاره یا در نهایت 4 ستاره را انتخاب کنیم تا امکانات و خدمات خوب آنها سفر شما را لذت بخش تر کند.

اگر می خواهید هزینه کمتری برای حمل و نقل خود بپردازید و آماده هستید که برای مدت طولانی روی صندلی بنشینید، اتوبوس برای شما مناسب است.

انتخاب خودروی شخصی نیز دستان شما را برای برنامه ریزی برای هر جا که خسته شدید باز می کند، می توانید در میانه راه توقف کنید یا حتی مقصد سفر خود را تغییر دهید. برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید مدارک زیر را برای خودروی خود تهیه کنید:

  • جلد یا کارت خروجی
  • پلاک ثبت بین المللی
  • کارت بین المللی خودرو
  • گواهینامه بین المللی

انتخاب محل اقامت

بسته به مقصدی که قصد سفر به آن را دارید، می توانید انواع مختلفی را انتخاب کنید محل سکونت استفاده کنید. مثلا برای سفر به شهرهای سنتی مثل یزد یا کاشان می توانید به هتل های بوتیک یا هتل های سنتی بروید. اگر قصد دارید به طبیعت گردی بروید، لازم است وسایل کمپینگ و شبانه شما کامل باشد تا بتوانید شب را در طبیعت سپری کنید.

اگر می خواهید به شهرهای شمالی بروید، می توانید به آنجا بروید اجاره ویلا شمالی من دارم میروم با اجاره ویلا از امکانات رفاهی و خدمات مختلفی برخوردار می شوید و حریم خصوصی بیشتری خواهید داشت. با افزایش تعداد مسافران می توانید هزینه اجاره ویلا را تقسیم کرده و هزینه کمتری برای اقامت بپردازید.

در انتخاب هتل به این نکته توجه کنید که هتل ها بر اساس امکانات و خدماتی که به مسافران ارائه می دهند به هتل های 5 ستاره، 4 ستاره، 3 ستاره، دو ستاره و در نهایت یک ستاره طبقه بندی می شوند.

به طور کلی به امکانات، موقعیت مکانی و در نهایت قیمت محل اقامت خود توجه کنید.

یک تور یا سفر خصوصی بخرید

خرید تور دارای مزایایی است که مسافران را به خرید آن ترغیب می کند، به عنوان مثال خدمات زیر معمولا در بسته مسافرتی تورهای مختلف به مسافران ارائه می شود:

  • بلیط هواپیما دو طرفه
  • هتل
  • ترانسفر فرودگاهی
  • راهنمای زبان فارسی
  • ویزای توریستی
  • بیمه سفر
  • تور شهر

البته ویزا برای سفر به خارج از کشور ارائه می شود. اگر نمی خواهید برای یافتن هر یک از این اقلام زمان طولانی سفر کنید یا می خواهید بیشتر وسایل سفر مورد نیاز خود را یک جا بپردازید، خرید تور را به شما توصیه می کنیم. توجه داشته باشید که تورها به دو صورت انفرادی و گروهی در دسترس هستند.

اگر متوجه شدید که در یک تور تنها یک تور شهری وجود دارد، تور انفرادی محسوب می شود. با تورهای انفرادی می توانید از دیدنی های مورد علاقه خود دیدن کنید و تنها یک تور نیم روزه توسط آژانس برگزار می شود. در حالی که با تورهای گروهی، بیشتر قسمت‌های سفر شما از قبل برنامه‌ریزی شده است و بیشتر اوقات مقصد خود را به صورت گروهی همراه با راهنمای فارسی‌زبان بررسی می‌کنید.

یافتن جاذبه ها و هزینه های گشت و گذار

یکی از مهم ترین بخش های برنامه ریزی سفر، یافتن جاذبه های گردشگری است. با رشد اینترنت و توسعه وب سایت های مختلف مانند «Trip Advisor» و وب سایت های داخلی که انواع مختلف راهنمای سفر را در اختیار مسافران قرار می دهند، می توانید به راحتی جاذبه های گردشگری مقصد مورد نظر خود را پیدا کنید.

اگر با ماشین شخصی سفر می کنید، می توانید نام آن را در مکان یاب های آنلاین مانند “Wiz” یا “Bold” وارد کنید تا مکان دقیق آن جاذبه و نحوه رسیدن به آنجا با ماشین را به شما نشان دهد.

همچنین می توانید نقشه های گوگل را جستجو کنید و ببینید چه جاذبه هایی در اطراف شما وجود دارد و چگونه می توانید به آنجا برسید.

اگر با تور به مقصدی خارجی سفر می‌کنید، می‌توانید از راهنمای تور کمک بگیرید تا با جاذبه‌های گردشگری مقصد، نحوه رسیدن به آنجا، هزینه ورودی و ساعات بازدید آشنا شوید.

غذاهای محلی

یکی از جذاب ترین قسمت های سفر، امتحان کردن غذاهای محلی است. حتی اگر نمی خواهید طعم غذاهای محلی را بچشید، باز هم باید به فکر وعده های غذایی خود باشید. اگر هتل شما صبحانه ارائه می دهد، پس با صبحانه راحت هستید و باید ناهار و شام را در نظر بگیرید. با کمی جستجو می توانید از رستوران های محلی یا رستوران های خوب مقصد مورد نظر خود مطلع شوید.

اگر با تور به کشور دیگری سفر می‌کنید، حتی یک تور خودراهنما با راهنمای فارسی‌زبان، می‌توانید از اطلاعات او استفاده کنید و رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی را پیدا کنید.

خرید سوغاتی

خرید سوغاتی را فراموش نکنید. می توانید از بازارهای محلی و سنتی شهر مقصد دیدن کنید و سوغاتی های متنوعی را که شامل غذا و صنایع دستی آن منطقه می شود برای اقوام و دوستان خود خریداری کنید. حتی می توانید یک سوغاتی بخرید تا زمانی که به شهری که در آن زندگی می کنید، خاطره خوبی از سفر خود داشته باشید.

آخرین کلمه

سفر یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که می توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید. به شرطی که درست برنامه ریزی کنید در این مقاله سعی شده است که از انتخاب مقصد تا بازگشت به شهر محل سکونت شما قدم به قدم برنامه ریزی کنیم. گفتیم اولین قدم انتخاب مقصد سفر است. سپس باید به فکر حمل و نقل و اقامت باشید. سپس باید همراهان را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که می خواهید به یک تور بروید یا نه. سپس مکان جاذبه ها، نحوه دسترسی، قیمت و زمان بازدید را بیابید، به فکر غذای خود باشید و یک سوغاتی را فراموش نکنید.