You are currently viewing کلیباف در مناظره: کادر پزشکی همان کادر معنوی است

کلیباف در مناظره: کادر پزشکی همان کادر معنوی است


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، چهارمین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز دوشنبه (13 تیرماه) با موضوعی سیاسی برگزار شد.

ساختار این مناظره بدین صورت است که ابتدا از کارشناسان سیاسی و سیاست خارجی سؤال می شود و نامزدها در فرصت های جداگانه به یک یا چند سؤال پاسخ می دهند.

سوالات مرحله اول مطرح شده توسط کارشناسان به شرح زیر بود:

پارک آیان: برای استفاده از فرصت های توافقات با چین و روسیه چه برنامه ای دارید؟

سجادپور: توازن را در سیاست خارجی چگونه دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه ای با اوراسیا موفقیت آمیز بود. برنامه دولت شما برای تکرار این توافق چیست؟

اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است. سهم ما از این تعاملات چقدر است و برنامه شما برای استفاده از این فرصت چیست؟

رئوف شیبانی: با توجه به جنبش مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

قالی باف وی در بخش اول مناظره چهارم اظهار داشت: شهید سلیمانی معتقد است فرصت ها در بطن تهدیدها نهفته است. هر چه تهدیدها بیشتر باشد، فرصت ها بیشتر می شود.

وی افزود: اولویت من در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و تایید نظام است. تعداد قابل توجهی از پرونده ها وجود دارد که به نتیجه نرسیده اند. اگر بسته باشد اجرا نمی شود. اولویت اول ما باز نگه داشتن پرونده ها و پیگیری آنهاست.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: آنچه ما را موفق می کند این است که بتوانیم اجماع ایجاد کنیم. ما نیازمند وحدت در سطح ملی هستیم. بنابراین این اجماع هم در درون و هم در خارج است. دلیلش این است که سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی ماست.

.

کلیباف تصریح کرد: همانطور که شهید رئیسی پیگیری کردند حتماً مذاکره خواهیم کرد و قطعاً به توافق خواهیم رسید. ما باید آن را بر اساس قانون راهبردی مجلس، بند 6 قرار دهیم. هر توافقی را که منفعت اقتصادی داشته باشد، گام به گام در مقابل اقدامات طرف مقابل به مردم منتقل می کنیم. در عین حال به خنثی سازی تحریم نیز خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: ما به عنوان مشاور آقای دکتر لایحه راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها را مانع می بینیم. در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند این قانون اساس کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. چگونه می خواهند این درگیری را دنبال کنند؟

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: حرف آنها توجیهی می شود برای اینکه نرفتند و نشد! و می توان واکسنی مانند مورد واکسن معرفی کرد. دهه 1990 دهه تلخی بود و این مشکلات نباید تکرار شود.

ما در زمینه خنثی سازی تحریم ها فرصت های بزرگی داریم

کلیباف در قسمت دوم مناظره چهارم اظهار داشت: واقعاً متوجه نشدم با وجود قانون راهبردی مجلس، برنامه آقای مزیکیان و تیمش در زمینه رفع تحریم ها چه خواهد بود.

وی افزود: وقتی می گویم مذاکره را قبول دارم و بر اساس ماده 6 قانون اقدامات راهبردی پیگیری می کنم. یعنی این قانون به ما اجازه می دهد که قدم به قدم جلو برویم.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: غنی سازی اورانیوم 60 درصد بر اساس قانون راهبردی مجلس انجام شد اما اگر برخی تحریم ها را لغو کنند غنی سازی را هم کاهش می دهیم. یعنی اگر فروش نفت ما آزاد شود، می توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم. اگر بنادر، بیمه و بانک مرکزی ما را از تحریم معاف کنند، می‌توانیم تعهد کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه خنثی سازی تحریم ها فرصت های بسیار خوبی داریم، ادامه داد: در اوراسیا، شانگهای و بریکس فرصت های بسیار خوبی داریم. ما در حال حاضر 24 میلیارد دلار پرونده های باز و معلق در معاهداتی که با کشورهای نوظهور امضا کرده ایم داریم. کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما همکاری می کنند.

.

کلیباف تصریح کرد: اما ما در کشور وحدت نداریم زیرا بین دستگاه ها اختلاف داریم. در حوزه ترانزیت هوایی از درآمدهای کلانی که در یک سال قابل جبران است محروم هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دومین سرمایه اقتصادی خود را در چابهار ایجاد می کنیم، تاکید کرد: 5 درصد راه آهن ما به درد ما نمی خورد. اگر آن را در قالب یک سیاست درست اجرا می کردیم، وضعیت بهتری داشتیم. به دلیل سیاست های غلط و هماهنگی اشتباه در اجرای سیاست ها که نشان دهنده ضعف حاکمیت است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ما بدون کمک FATF و درگیری با تحریم ها قابل حل است.

***

بخش دوم سوالات کارشناسان به شرح زیر بود:

آمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما چالش برانگیز باشد، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما چالش برانگیز خواهد بود؟

سید عباس موسوی: دشمنان به دنبال ایران هراسی و تهمت هستند. برنامه دولت شما برای این کار چیست؟

جابری انصاری: روابط با همسایگان اولویت است یا روابط بین المللی یا بین این دو؟

عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم ها و سرخوردگی تحریم کنندگان و لغو شرافتمندانه تحریم ها دو مقوله بسیار مهم است و باید همزمان انجام شود. برای هر دو حوزه چه برنامه ای دارید؟

صدرالحسینی: مقابله دولت شما با صهیونیسم بین المللی و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟

وعده صدوق اقتصاد کشور را باز کرد

کلیباف در سومین مناظره چهارم گفت: با پیشنهاد پزشکان موافقم که پشت تریبون صحبت نکنیم و این موارد را جای دیگری مطرح کنیم. اگر اینجا گفتم به این دلیل بود که در بین مردم مطرح شد و مردم می گویند برای قدرت می جنگند.

وی افزود: شهید سلیمانی در این مسائل رفع تحریم ها و خنثی سازی تحریم ها، قدرت منطقه ای، فرصت ها و تهدیدها برای ما الگو است. اینها همه درس است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دهه 20 با شهید سلیمانی در زمان هدایت سپاه قدس همکاری نزدیک داشتیم، گفت: ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ او به دنبال دوگانگی های کاذب نبود و اصلاً بحثی در زمینه دیپلماسی نداشت. حاج قاسم همزمان با همان فردی که دعوا می کرد صحبت می کرد.

قالیباف ادامه داد: هم دیپلماسی و هم میدان ابزار هستند. مذاکره راهی برای مبارزه است. این الگوی جمهوری اسلامی است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: شهید سلیمانی قدرت حل مشکل را داشت و مشکل را از حالت دیگری تغییر نداد و آن را متحول نکرد و مشکلات را مانند زباله زیر فرش جارو نکرد. چون شهید سلیمانی قدرت حل مشکل را داشت.

.

وی افزود: نقطه قوت شهید سلیمانی این بود که وحدت و وفاق را که همه می گوییم ایجاد کرد. شهید سلیمانی در جلسات خارج از کشور 3 ساعت نخوابید.

قالیباف تصریح کرد: برخی استدلال کردند که شعار مرگ بر اسرائیل نباید روی موشک نوشته شود. از سوی دیگر جریان دیگری در حال انجام عملیات وعده های صادقانه است که باعث سربلندی کشور شد و توانست گشایش های اقتصادی برای کشورمان ایجاد کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دیپلماسی میدانی ابزار است، گفت: امروز در امنیت با همکاری همسایگانمان جلوی دخالت آمریکا را در اینجا گرفتیم و هژمونی آن را از بین بردیم. ما باید از فرصت اقتصادی این موضوع استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید پیگیر رفع تحریم باشیم و حق خود را طبق بند 6 قانون اقدام راهبردی بگیریم و رشد اقتصادی را دنبال کنیم تا تحریم خنثی شود.

200 متر زمین مسکن را به مردم رایگان می دهیم

کلیباف در قسمت چهارم این مناظره اظهار داشت: واقعیت این است که بعد از دهه 90 مردم با حداقل استانداردهای زندگی مشکل دارند. هرجا که بودم همیشه نگران مردم بودم. قطعاً باید با رفع تحریم ها و اشتغال دائم رشد اقتصادی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه آنها دستمزد ثابتی دارند اما تورم بیش از رشد دستمزد است و باید به این شکاف برسیم، تصریح کرد: مردم در شرایطی هستند که آبرومندانه هزینه کرده اند اما به اندازه کافی بوده اند. بنابراین ما باید مشکلات آنها را در کوتاه مدت حل کنیم. بنابراین اولین وظیفه من ایجاد سپر محافظ برای مردم است، نباید بگذاریم توده مردم کوچک شود.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: امروز 17.5 درصد زیان سرمایه در کشور داریم که باید جلوی آن را بگیریم. ما می توانیم این را بدون تلاش برای رفع مشکلات بیشتر و افزایش تورم کنترل کنیم.

.

کلیباف با اشاره به مسکن افزود: 200 متر زمین مسکونی رایگان در اختیار مردم قرار می دهیم. افراد زیادی هستند که وام مسکن گرفته اند اما خانه نخریده اند و در پرداخت ها گیر کرده اند و ما در دولت چهاردهم این موضوع را به سرعت پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طرح ها باید به سرعت اجرایی شود و می توانیم مشکل مسکن را در همه روستاها و بیش از 80 درصد شهرها حل کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری درباره بحث واردات خودرو تاکید کرد: هم در خودروهای سنگین و هم خودروهای سبک مشکل داریم. من بارها صحبت کرده ام؛ صنعت خودرو از ما رانت می گیرد اما نتوانسته ما را خودروساز کند. باید خودرو وارد کنیم. در خودروهای سنگین و سبک؛ زیرا بخش زیادی از خودروهای سنگین در کشور قبلاً اسقاط شده است.

***

کادر پزشکی همان کادر اداری است

کلیباف در آخرین قسمت و جمع بندی مناظره چهارم اظهار داشت: برای همه روشن شده است که ستادی که امروز آقای مدشکیان با آن کار می کند، همان ستاد آقای روحانی است.

وی افزود: یعنی بازگشت به یک دهه قبل. بیایید دو بار به رشد زیر 1 درصد برگردیم. 26 برابر نقدینگی; تنش بین مقامات؛ تفاوت بین افراد؛ تنش بین رهبری و برخی مسائل دیگر. این به معنای شکاف بیشتر بین مردم و دولت است. یعنی حکومت کشور دو بار مختل خواهد شد. آیا واقعا ارزش حرکت در این مسیر را دارد؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اتفاقات دو سه روز اخیر را گواه سخنان ما دانست و گفت: مطمئنم مردم عزیز ما تصمیم خواهند گرفت که به جلو حرکت کنند و رویای ایران بزرگ را بسازند. همانطور که همه ما حسرت حوزه دفاعی خود را می خوریم، در حوزه اقتصادی نیز باید چنین باشد.

وی افزود: امروز جز مردم جای نگرانی وجود ندارد. ما نمی توانیم راهی را طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات باشد. امروز همه باید دست در دست هم باشیم.

.

کلیباف با بیان اینکه در گذشته نشان داده ام که این گونه عمل کرده و رفتار کرده ام، تصریح کرد: 12 سال است که در خدمت شهرداری موفق بوده ام. هر سه دولت مخالف من بودند و به من کمک نکردند، دولت مرا به جلسه دعوت نکردند، حتی مصوبات مجلس برای حمایت از بودجه شهرداری را اجرا نکردند. اما ما با تلاش، با کار، با تکیه بر شما مردم و با کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق و پرتلاش این کار را انجام دادیم، هرچند که چپ و راست نیستیم و این گروه و آن گروه، ما شیعه سنی نیستیم، ما نه قومی که و قوی و قابل اعتماد بودن، بر اساس شایستگی انتخاب به او احترام می گذاشتیم.

کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: ما به نخبگان احترام گذاشتیم و بدون تصمیم آنها تصمیمی نگرفتیم. نتیجه چه بود؟ اینگونه دیدید که تهران جدید در 12 سال ساخته شد. ما بهانه نداشتیم که پول نداریم. مدیر قوی یعنی قدرت اجماع. یک مدیر قوی نباید به دنبال قدرت باشد.

کلیباف در پایان گفت: من به صراحت می گویم که اگر من را انتخاب کنید بدون هیچ عذرخواهی به رویاهای این کشور جامه عمل می پوشانم، چه در رویای رشد اقتصادی و چه در مشکلات فعلی شما، آینده مناسب و فاجعه خواهد بود. از شما دور باشید و افق با رشد اقتصادی و سرمایه اقتصادی ایران روشن خواهد شد. به گذشته خود افتخار کنیم. ما بر اساس دغدغه های مردم و سیاست های مقام معظم رهبری در راه شهدا و امام شهدا پیش می رویم.

انتهای پیام/