You are currently viewing کاهش قیمت مرغ در 25 استان/تهران در پایین ترین سکو قرار گرفت

کاهش قیمت مرغ در 25 استان/تهران در پایین ترین سکو قرار گرفت


به گزارش اکو ایران، تخم مرغ و گوشت مرغ یکی از پروتئین های ضروری برای انسان هستند و به دلیل قیمت مناسب، نقش مهم تری در سبد مصرفی خانوارهای کم درآمد دارند. بنابراین نظارت بر قیمت آن مهم است و کاهش یا افزایش قیمت آنها منجر به تغییراتی در رفاه مصرف کننده می شود.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم سالانه تولیدکنندگان محصولات صنعتی طیور در سال ۱۴۰۲ را منتشر و کاهش آن را اعلام کرد. «تورم تولیدکننده» نشان می دهد که قیمت برخی کالاها در ابتدا و قبل از رسیدن به دست مصرف کننده چقدر تغییر می کند. با توجه به اینکه تغییر قیمت نهایی تولید منجر به تغییر قیمت خرید مصرف کننده می شود، این نرخ را «تورم متحرک» نیز می نامند.

بررسی ها نشان می دهد که نرخ تورم سالانه محصولات طیور مانند گوشت و احشاء در استان ها یکسان نیست. استان اردبیل با رکورد 125 درصد بالاترین نرخ تورم را دارد در حالی که در سایر استان ها این رقم زیر 85 درصد است. استان تهران نیز در پایین ترین سکوی تورم سالانه تولیدکننده صنعتی فرآورده های طیور قرار دارد.

مقایسه این نرخ در سال 1402 نسبت به سال 1401 نشان می دهد که تورم سالانه محصولات دامی صنعتی در 6 استان افزایش یافته و در بقیه استان ها رفتار کاهشی بر جای گذاشته است. تورم سالانه محصولات طیور صنعتی در سال 1402 در زیر بررسی می شود.

کاهش تورم مرغداری های صنعتی در سال 1402

گوشت مرغ و تخم مرغ یکی از ذخایر پروتئینی بدن انسان است و به دلیل قیمت کمتری که نسبت به گوشت قرمز و غذاهای دریایی دارد، در خانواده های کم درآمد استفاده می شود. تغییرات قیمت این گروه از محصولات ممکن است در نهایت منجر به کاهش یا افزایش مصرف خانوارهای ایرانی شده و رفاه مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد.

«تورم تولیدکننده» شاخصی است که نشان می دهد قیمت اقلام مربوط به مرغداری های صنعتی مانند گوشت و تخم مرغ در ابتدای تولید و قبل از رسیدن به دست مصرف کننده نهایی چقدر بوده است. به این شاخص «تورم پیشران» نیز گفته می شود. زیرا اگر هزینه تولید اقلام مذکور افزایش یابد، مصرف کننده آنها را با قیمت بالاتری خریداری می کند.

تورم مرغ و تخم مرغ در یک استان از 125 درصد گذشت

نگاهی به داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که در سال 1402 تورم سالانه محصولات مرغداری صنعتی در سراسر کشور به 8/57 درصد رسیده است. این درصد نشان می دهد که میانگین قیمت 12 ماهه اقلام مذکور در بازه زمانی منتهی به اسفند 1402 نسبت به همین رقم در سال 1401، 57 درصد افزایش داشته است. در واقع نرخ تورم محصولات تولیدی مرغداری های صنعتی در سال 1402 نسبت به سال 1401 به میزان 18.8 واحد درصد کاهش یافته است.

تاکنون تصویری کلی از تورم سالانه مرغداری های صنعتی در سراسر کشور ارائه شده است و استان به استان متفاوت است.

در اردبیل تورم سالانه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ به 125.4 درصد رسیده و بالاترین نرخ است. در سایر استان ها این رقم زیر 82.1 درصد است.

ثبت کمترین تورم محصولات صنعتی طیور در تهران

نگاهی به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد که تورم سالانه تولیدکنندگان مرغ صنعتی در 16 استان کمتر از میانگین کشوری است. این در حالی است که استان تهران با ثبت تورم ۲۷.۲ درصدی کمترین نرخ را در بین ۳۱ استان کشور داشته است.

3 استان «یزد»، «ایلام» و «قم» نیز با ثبت تورم 30 درصدی در رتبه های بعدی این رتبه بندی قرار دارند. در سایر مناطق این رقم در سطوح بالاتری قرار دارد.

تورم سالانه محصولات طیور در 6 استان

مشاهده تغییرات نرخ تورم سالانه تولیدکنندگان مرغ صنعتی در سال 1402 نشان می دهد که این نرخ در 6 استان کشور افزایش یافته و در بقیه استان ها روند کاهشی در پیش گرفته است.

این 6 استان شامل؛ اردبیل، کرمان، زنجان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و لرستان. البته در استان «اردبیل» این افزایش به 87.6 واحد درصد می رسد و بیشترین افزایش را دارد. بیشترین کاهش در این درصد نیز مربوط به استان «تهران» و در حد 56.7 واحد درصد است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)