You are currently viewing کاندیداها باید از نفوذ بی اخلاقی های انتخاباتی در جامعه آگاه باشند

کاندیداها باید از نفوذ بی اخلاقی های انتخاباتی در جامعه آگاه باشند


گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم – کمتر از 20 روز دیگر، چهاردهمین دوره انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری – پس از شهادت رئیس جمهور – برگزار می شود و شاید این بار بیش از پیش باید اخلاق انتخاباتی رعایت شود؛ زیرا مردی که جانشین شهید رئیسی می شود در واقع جایگزین مردی با اخلاق محمدی، آرام و خوش اخلاق است که متأسفانه فرصت استفاده بیشتر از حاکمیت و حضور خود را از او سلب کردند.

1- انتخابات در ایران در چارچوب مردم سالاری اسلامی و مردم سالاری دینی برگزار می شود و این یک هدف الهی و مردمی است. در یک مردم سالاری دینی، هم رأی دهندگان و هم کسانی که انتخاب می شوند، هدف والایی دارند که رضای خدا و رضایت مردم است.

این مثل دموکراسی زرد آمریکا نیست – با بی ادبی به یکدیگر و فحاشی های مکرر در مناظره ها که البته مردم این کشور هم در این کشورها از آن لذت می برند – و دموکراسی متقلب اروپا – با شعارهای رنگارنگ درباره حقوق مردم. انسان و آزادی بیان – و ملاحظات اخلاقی باید رعایت شود. این بدان معناست که نامزدهای انتخابات چه در مناظره، چه در مصاحبه و چه در ارائه برنامه ها باید اخلاق اسلامی، قرآنی و انسانی را رعایت کنند. نه اینکه بجای اعلام برنامه هایشان، با توهین، توهین، توهین، تمسخر و دروغ سعی کنند شرکت کننده را ببندند.

2- صرف نظر از اینکه اخلاق رعایت شود یا نه، عملکرد نامزدها به جامعه سرازیر می شود و واکنش مردم را به دنبال دارد. اگر اخلاق گرایی حاکم شود، مردم ملاحظات اخلاقی را می آموزند و رعایت می کنند و این رفتارهای درست برایشان الگو می شود; درست مثل این روزها که در سوگ از دست دادن شهید جمهوری، همه از رفتار مثال زدنی و صبورانه او با مخالفان تمجید می کنند. اما اگر مانند برخی دوره های قبل بداخلاقی صورت گیرد (چون عده ای که به دلیل عملکرد مضر خود رای و پایگاه مردمی ندارند برای بیشتر دیده شدن هنجار شکنی می کنند) این مشکلات بر جامعه تاثیر منفی می گذارد. گاهی برای مدت طولانی

3- یکی از موارد بداخلاقی انتخاباتی که متاسفانه در چند دوره اخیر مطرح شده، عبور از خطوط قرمز نظام پس از تایید صلاحیت است. این گونه افراد برای جذب مخالفان نظام و خاکستری ها برای کسب مقام دست به اقدامات و سخنانی می زنند که موجب تضعیف نظام اسلامی و خوشحالی مخالفان می شود. از طرفی اگر نیت خدا باشد برای گرفتن چند رای و جلب رضایت طرفین و مخالفان دست به چنین اقداماتی نمی زنند. نمونه آن کاندیدایی در دوره های قبل است که برای ادامه ریاست جمهوری خود شبهاتی را که منافقین مدعی آن بودند مطرح می کرد و حاضر بود به خاطر چند رای جای جلادان تروریست و شهدای مظلوم را عوض کند!

4- رهبر انقلاب 14 خرداد در مراسم سی و پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) بار دیگر بر رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید کردند و هشدار دادند: افترا، افترا و تهمت هیچ کمکی به پیشرفت و آسیب نمی کند. شهرت ملی “.

معظم له بارها در انتخابات مختلف از کاندیداها و حامیان آنها در این زمینه انتقاد کرده اند، اما متأسفانه نفوذ برخی افکار و رفتارهای ماکیاولیستی خاص دموکراسی غربی – هدف وسیله را توجیه می کند – باعث شده است که مردم حامی کاندیداها در جریان انتخابات باشند. و در مناظره‌کنندگان باید سخنانی گفت و اقداماتی انجام داد که شایسته یک جامعه مؤمن مسلمان نیست.

هیچکس حق ندارد به رقبای خود توهین کند و با توهین و تحقیر او برای گرفتن دفتر، رای بیاورد. شرکت کنندگان باید روی برنامه های خود و اهدافی که قصد دارند پس از کسب آرای ملت به آن دست یابند تمرکز کنند و در مورد این موارد صحبت کنند. و در واقع به جای تلاش برای گرفتن رای مخالف با از بین بردن رقبا، یک رای موافق داشته باشید.

5- تلاش برای تخریب رقیب و تحقیر او با دروغ و تهمت و تهمت، گاه اثرش طولانی و گزش کشنده است. یکی از کاندیداهای دوره گذشته که اتفاقاً در چند سال تصدی خود در سازمان تربیت بدنی عملکرد بسیار ضعیفی داشت، در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، آیت الله شهید رئیسی را با دروغی به چالش کشید که مدت ها باعث تمسخر این شهید بزرگوار شد.

این شخص برای زیر سوال بردن دکترای حقوق شهید رئیسی گفت شما فقط 6 کلاس سواد دارید. او عمداً در برنامه زنده تلویزیونی و در حضور میلیون ها بیننده از تحصیلات عالی حوزوی و دانشگاهی خود غافل شد تا به اصطلاح او را تحقیر کند.

با شهادت آیت الله رئیسی، سخنان درشت این مرد در سطح وسیعی منتشر شد و پس از 3 سال از بداخلاقی وی یاد شد. مشکلی که باعث آبروریزی این فرد متخلف شد.

ای کاش اکنون که با شهادت رئیس جمهور مظلوم حجاب از بسیاری از بداخلاقی های رقبا و جریانات سیاسی و ارتش های سایبری آنان برداشته شده و فضای روانی جامعه به سمت اخلاقی شدن بیشتر در انتخابات پیش رو رفته است. ما کمتر شاهد بداخلاقی، خود بزرگ بینی و تلاش برای تخریب رقبا خواهیم بود و جدای از نتیجه آن، ایرانیان انتظار انتخاب های اخلاقی در خور یک جامعه مذهبی را دارند.

سارا هوشمندی

انتهای پیام/