You are currently viewing چند سوال از مناظره اول: کدام دولت به تورم بهتری دست یافته است؟

چند سوال از مناظره اول: کدام دولت به تورم بهتری دست یافته است؟


به گزارش اکو ایران، تورم مزمن یکی از معضلات جدی اقتصاد ایران است. به همین دلیل، برنامه کاندیدا برای محدود کردن این شاخص چالش برانگیز به یکی از موضوعات اصلی قسمت اول مناظره ها تبدیل شد. به همین دلیل اکو ایران به وضعیت تورم در دولت های گذشته نگاه کرد. در این تحقیق از میانگین هندسی رشد قیمت سالانه استفاده شده است. این شاخص نشان می دهد که در هر سال دولت های گذشته میانگین تورم چند درصد بوده است. بررسی آمار بانک جهانی نشان می دهد که دولت های سوم و پنجم بهترین نتایج را در کنترل تورم داشته اند. در عین حال، خروج آمریکا از برجام، ایران را به گروه ده کشور با تورم بالا در جهان بازگرداند.

تورم، چالشی که یک شبه به وجود نمی آید

در ادبیات اقتصادی، نرخ تورم به معنای افزایش مداوم سطح عمومی قیمت است. آمارهای بانک جهانی که بر اساس داده های مرکز آمار ایران تهیه شده است، نشان می دهد که میانگین تورم هر سال دولت سوم 18.7 درصد بوده است. این درصد در دوره بعد به 19.6 درصد می رسد. در دوره دوم دولت سازندگی نیز شاهد جهش تورم بالای 30 درصد بودیم. اما با روی کار آمدن دولت هشتم این نسبت به 14.2 درصد کاهش یافت و نسبت به دولت قبل و بعد به رکورد رسید.

در نهایت این شاخص در دولت احمدی نژاد دوباره افزایش یافت و این روند تقریباً در دولت حسن روحانی ادامه یافت. بر اساس آخرین آمار میانگین تورم سالانه در دولت سیزدهم به 43 درصد رسیده است که نسبت به سایر دولت های گذشته بالاتر بوده و رکورد محسوب می شود. البته از ذکر این نکته هم نباید غافل شد که تورم پدیده ای یک شبه نیست و قطعا اتفاقات اقتصادی سال های اخیر مانند جهش ارزی یا اجرای سیاست های خاص اقتصادی تاثیری در این کارنامه نداشته است. داده های مرکز آمار نیز نشان می دهد که روند تورم در دولت سیزدهم کاهش یافته و به ویژه در سال 1402 از بالای 40 درصد به 38 درصد رسیده است.

اما رتبه ایران در بین سایر کشورها از نظر تورم چگونه بود؟

بر اساس داده‌های بانک جهانی، ایران با شروع جنگ در سال 1360 با رتبه 82 در بین 122 کشور جهان، بهترین موقعیت تورمی را به خود اختصاص داد که برخی کارشناسان دلیل آن را شوک نفتی سال 1980 و افزایش قیمت نفت می‌دانند. البته این رتبه خوب ثابت نبود و در سال های بعد پس از حمله عراق به سکوهای نفتی ایران و کاهش تولید نفت، تورم در ایران دوباره افزایش یافت.

بعدها با پایان جنگ و تشکیل دولت سازندگی به گفته برخی انتظارات تورمی مهار شد و از این نظر ایران جزو 50 درصد کشورهای با تورم پایین قرار گرفت. اما بر اساس آمارهای جدیدتر، در سال 2013 با آغاز تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، ایران پس از ونزوئلا در بین 180 کشور در رتبه دوم قرار گرفت. علاوه بر این، امضای برجام وضعیت تورمی ایران را تا حدودی بهبود بخشید، اما خروج از این توافق، کشورمان را دوباره وارد 10 درصد تورم اول جهان کرد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)