You are currently viewing پیپ در فارکس چیست؟  |  بهره به علاوه

پیپ در فارکس چیست؟ | بهره به علاوه


پیپ در فارکس چیست؟

همانطور که برای یادگیری رانندگی باید بدانیم استفاده از گاز، ترمز و کلاچ و اینکه هر کدام از این ابزارها در رانندگی ما چه نقشی دارند، برای یادگیری و ورود به بازار فارکس، دانستن مفاهیم اولیه آن یکی از نیازهای این کار است. . مفهوم پیپ در فارکس نیز یکی از این مفاهیم است که اطلاعات مهمی در مورد روند تغییرات قیمت برای معامله در اختیار ما قرار می دهد.

تغییرات قیمت فارکس

یک واحد اندازه گیری خاص برای بیان تغییرات قیمت در هر یک از بازارهای مالی استفاده می شود. بر این اساس برای تعیین واحد اندازه گیری تغییرات قیمت در بازار ارز از مفهوم پیپ در بازار ارز نیز استفاده می کنیم. پیپ در فارکس مخفف کلمه انگلیسی Price interest point است و مبنایی برای تعیین سود و زیان در بازار فارکس محسوب می شود.

جفت ارز و تغییرات قیمت آنها

برای ادامه بحث لازم است بدانید که خرید و فروش ارز در بازار فارکس بر اساس شاخصی به نام «جفت ارز» صورت می گیرد. هر جفت ارز دارای یک ارز پایه (ارز سمت چپ) و یک ارز پیشنهادی (ارز سمت راست) است.

به عنوان مثال، جفت ارز GBP/USD را در نظر بگیرید. در این جفت ارز، پوند انگلیس ارز پایه و دلار آمریکا ارز مظنه در نظر گرفته می شود.

قیمت جفت ارز و ارتباط آن با پیپ در فارکس

قیمت جفت ارز در بازار فارکس همیشه ثابت نیست و بسته به عرضه و تقاضای خریداران و فروشندگان تغییر می کند. به همین دلیل است که قیمت جفت ارز در بازار فارکس معمولا با 4 رقم اعشار نمایش داده می شود. به عنوان مثال، قیمت جفت ارز GBP/USD می تواند: 1/4250 باشد

بر این اساس، زمانی که یک کارگزار قیمت جفت ارز را تا چهار رقم اعشار اعلام می کند، می توانیم محدوده تغییرات قیمت را در ساعات مختلف با مفهوم پیپ فارکس محاسبه کنیم.

بنابراین مشاهده روند تغییرات در رقم چهارم اعشار در قیمت جفت ارز می تواند ما را از روند تغییرات قیمت آنها در بازار ارز مطلع کند. در ادامه این مقاله نحوه انجام این کار را با ذکر مثال توضیح می دهید.

تعیین مقدار پیپ در فارکس بر اساس قیمت جفت ارز

اگر قیمت هر جفت ارز با 4 رقم اعشار را به عنوان قیمت جفت ارز و روند تغییرات قیمت آنها در بازار فارکس در نظر بگیریم، رقم چهارم اعشار در این عدد، اندیکاتور پیپ فارکس خواهد بود یا به عبارت دیگر، روند تغییرات قیمت جفت ارز در بازار فارکس.

در واقع از رقم چهارم اعشار جفت ارزها به عنوان مبنایی برای تعیین تغییرات قیمتی جفت ارزها استفاده می شود.

به عنوان مثال، در قیمت فرضی جفت ارز GBP/USD که در بالا ذکر شد، اگر قیمت مورد نظر برابر با 1/4250 در ساعت 14:00 باشد و آن قیمت در ساعت 18:00 به 1/4255 برسد، رقم چهارم اعشار 5 است. مانند پیپ فارکس در نظر گرفته می شود و نشان می دهد که جفت ارز مورد نظر در بازه زمانی 14:00 تا 18:00 5 واحد یا 5 پیپ افزایش یافته است.

استثناهای پیپ فارکس

البته، پیپ های فارکس استثناهایی دارند. این بدان معنی است که همیشه نمی توان چهارمین رقم اعشار را به عنوان مقدار پیپ در فارکس حساب کرد. به عنوان مثال، در جفت ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن (با نماد JPY) است، نحوه محاسبه پیپ های فارکس کمی متفاوت خواهد بود و این بار به جای در نظر گرفتن نقطه اعشار چهارم، از رقم دوم استفاده می شود. پس از نقطه اعشار مانند یک پیپ در فارکس در نظر گرفته شده است.

دلیل این استثناء محاسبه پیپ فارکس چیست؟

دلیل اینکه محاسبه پیپ فارکس برای جفت ارز ین ژاپن بر اساس رقم دوم اعشار محاسبه می شود این است که ارزش دلار آمریکا (USD) بسیار بالاتر از ین ژاپن است.

یک استثنا دیگر در بازار ارز

همانطور که قبلا ذکر شد، مقدار پیپ در فارکس همیشه با رقم چهارم اعشار قیمت جفت ارز برابر نیست. در مثال ین ژاپن گفتیم که در جفت ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن است، رقم دوم اعشار در قیمت جفت ارز، ارزش پیپ فارکس در نظر گرفته می شود.

یک استثنا دیگر وجود دارد؛ در بازار ارز، ما نمی توانیم از قراردادی که تاکنون بررسی کرده ایم برای معامله اونس طلا استفاده کنیم. بنابراین، برای ردیابی تغییرات قیمت اونس طلا در معاملات فارکس، باید از دستورالعمل های مشابه دستورالعمل جفت ارزها استفاده کنیم که یک طرف آن ین ژاپن است.

بر این اساس، در جفت ارزها یا معاملاتی که یک طرف آن یک اونس طلا است، رقم دوم اعشار را باید به عنوان ارزش پیپ فارکس در نظر بگیریم. دلیل این امر حجم زیاد معاملات با انس طلا در بازار ارز است. رویدادی که نوسان قیمت آن سهم بازار را افزایش خواهد داد.

بنابراین مطالعه مقاله کارگزار در مورد معاملات طلا توصیه می شود.

چگونه باید پیپ ها را در فارکس محاسبه کنیم؟

اگرچه محاسبه پیپ در اکثر بروکرها به صورت خودکار انجام می شود، اما فرمول هایی برای محاسبه دستی نیز وجود دارد. نحوه محاسبه پیپ ها در فارکس به اندازه و حجم جفت ارزی که معامله می کنیم، علاوه بر ارزش خود پیپ، بستگی دارد.

بنابراین، ارزش هر پیپ بسته به حجم معاملات ما متفاوت خواهد بود. تحلیلگران بازار پیشنهاد می کنند که اگر بدانیم چگونه پیپ های فارکس را محاسبه کنیم، می توانیم معاملات بازار فارکس خود را با مهارت بیشتری انجام دهیم. بر این اساس، برای یادگیری نحوه محاسبه پیپ در فارکس می توان فرمول زیر را در نظر گرفت:

پیپ را با پیپت فارکس اشتباه نگیرید

هر پیپ (نقطه) ده برابر کوچکتر از یک پیپ در فارکس است. شباهت لفظی بین دو اصطلاح «پیپ» و «پیپت» بسیاری از معامله گران را سردرگم کرده و باعث سردرگمی آنها خواهد شد.

با بسیاری از کارگزاران، قیمت جفت ارز تا رقم پنجم اعشار محاسبه می شود. رقم پنجم بعد از اعشار به صورت پیپ خوانده می شود و همانطور که گفتیم از نظر عددی یک دهم پیپ است. جالب است بدانید که استثنایی که در هنگام محاسبه پیپ برای جفت ارز ین ژاپن صحبت کردیم، هنگام محاسبه پیپ برای جفت ارز ین ژاپن نیز معتبر است.

بنابراین، نباید فراموش کنیم که پیپت در این جفت ارز، سومین رقم بعد از نقطه اعشار خواهد بود. برای درک بهتر به این مثال ها توجه کنید:

GBP/USD: 1/45250

USD: 1/45250 / JPY

منبع: