You are currently viewing پیش بینی تورم/قیمت حساس در پایان سال کجاست؟

پیش بینی تورم/قیمت حساس در پایان سال کجاست؟


تورم یکی از متغیرهای مهم در اقتصاد است. بتواند بر انگیزه فعالان اقتصادی و وضعیت رفاه اجتماعی یک کشور تأثیر بگذارد. به همین دلیل پیش بینی این متغیر می تواند مسیر اقتصاد را به فعالان اقتصادی و آحاد جامعه نشان دهد و در تصمیم گیری ها موثر باشد. از سوی دیگر، این پیش بینی در اقتصاد ایران از آنجا که اقتصاد ایران سال هاست از تورم بالا رنج می برد و پیش بینی تورم در آینده ممکن است بر روابط بین فعالان اقتصادی سایه افکنده است.

به همین دلیل بر اساس آخرین آمار تورم منتشر شده در اردیبهشت 1403 می توان تورم پایان سال جاری را در پنج سناریو پیش بینی کرد.

بر اساس محاسبات، تورم سالانه در پایان سال 1403 در خوشبینانه ترین حالت 23.8 درصد و در بدبینانه ترین حالت 35.2 درصد خواهد بود.

سناریوی اول؛ مطابق با تورم ماهانه می 1403

در این سناریو فرض بر این است که اقتصاد تا پایان سال جاری با تورم ماهانه در اردیبهشت ماه امسال به مسیر خود ادامه دهد. بر اساس آمار، تورم ماهانه آبان ماه امسال 2.84 درصد است و در صورت تداوم این تورم تا پایان سال؛ در پایان سال 1403 تورم سالانه معادل 35 درصد و تورم نقطه به نقطه معادل 39.6 درصد ثبت شد.

سناریوی دوم؛ بر اساس میانگین 2 ماهه تا اردیبهشت 1403

در این سناریو فرض بر این است که اقتصاد از ابتدای سال 1403 تا پایان اردیبهشت مسیر خود را با میانگین تورم طی کند. میانگین تورم ماهانه برای دو ماه منتهی به اردیبهشت 1403، 2.74 درصد بوده است. در نتیجه اگر فرض کنیم که بقیه سال با این تورم ماهانه بگذرد، در پایان سال جاری تورم سالانه به 34.4 درصد و تورم نقطه ای به 38.4 درصد می رسد.

سناریوی سوم؛ بر اساس میانگین 12 ماه منتهی به می 1403

بر اساس این سناریو میانگین تورم ماهانه سال منتهی به اردیبهشت ماه امسال به عنوان معیار تعیین شده است. بر اساس محاسبات، میانگین تورم بر اساس این تعریف 2.51 درصد برآورد شده است. اگر اقتصاد بقیه سال را با این نرخ تورم متوسط ​​تمام کند، می توان گفت تورم سالانه در پایان سال 1403 به 32.9 درصد می رسد. همچنین با این فرض، تورم نقطه ای در پایان سال جاری 35.2 درصد خواهد بود.

سناریوی چهارم؛ بر اساس تورم ماهانه یک درصد

این سناریو خوش بینانه ترین سناریویی است که می تواند تا پایان سال جاری اتفاق بیفتد. در این سناریو فرض بر این است که تا پایان امسال میانگین افزایش قیمت یک درصد در ماه باشد. با این فرض خوش بینانه می توان گفت که تورم سالانه در پایان سال جاری به 23.8 درصد خواهد رسید در حالی که تورم نقطه ای در همان زمان در سطح 16.6 درصد خواهد بود.

سناریوی پنجم؛ بر اساس میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

این سناریو شاید بدبینانه ترین سناریو در بین گزینه های موجود باشد که بر اساس آن میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تا اردیبهشت ماه سال جاری مبنای ارزیابی این سناریو است. بر اساس محاسبات، تورم اصلی در این سناریو برابر با 2.86 درصد است. این تورم نشان می دهد میانگین قیمت کالاها و خدمات از ابتدای دولت سیزدهم تا اردیبهشت ماه امسال 2.86 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این سناریو تورم سالانه 35.2 درصد و تورم نقطه ای 40 درصد در پایان سال جاری پیش بینی می شود. مجموع این سناریوها نشان می دهد که تورم نقطه ای در پایان سال جاری بین 16.6 تا 40 درصد و تورم سالانه در پایان سال 2013 بین 23.8 تا 35.2 درصد خواهد بود.