You are currently viewing پشتیبان گیری از سرور مجازی لینوکس و ویندوز + آموزش جامع

پشتیبان گیری از سرور مجازی لینوکس و ویندوز + آموزش جامع


روش های پشتیبان گیری از سرورهای مجازی لینوکس و ویندوز یکی از مهم ترین موضوعات در امنیت داده ها است. اگر پشتیبان گیری را جدی نگیریم، ممکن است با مشکلات جدی مانند از دست دادن داده ها و اطلاعات مهم و هزینه های مالی و زمانی زیاد مواجه شویم. با توجه به اینکه سیستم عامل تمامی سرورهای مجازی مبتنی بر لینوکس یا ویندوز می باشد، در این مقاله به صورت مفصل در مورد نکات، روش ها و نرم افزارهای مهم بک آپ گیری از سرورهای مجازی لینوکس و ویندوز صحبت خواهیم کرد. پس ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

چرا تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی لینوکس و ویندوز مهم است؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی روش های پشتیبان گیری از سرور مجازی لینوکس و ویندوز برویم، با هم ببینیم که چرا موضوع پشتیبان گیری از سرور مجازی مهم است و بی توجهی به آن باعث از دست دادن اطلاعات ما می شود!

  • به عنوان فردی که از فضای سرور مجازی استفاده می کند، ما ملزم به تهیه نسخه های پشتیبان در بازه های زمانی مشخص هستیم. زیرا همیشه باید خطر از دست رفتن اطلاعات سرور را به دلیل به روز رسانی ها یا تغییرات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد را در نظر داشته باشیم. انتخاب این بازه زمانی به حجم داده های سرور و میزان داده های جدیدی که در طول روز به آن اضافه می شود بستگی دارد.
  • محل اطلاعات ذخیره شده باید ایمن باشد و باید یک نسخه پشتیبان داشته باشیم تا اگر به هر دلیلی یکی از موقعیت های ذخیره سازی اطلاعات از بین رفت یا مشکلی پیش آمد، بتوانیم اطلاعات ذخیره شده در سرور مجازی را بازیابی کنیم و عملیات را ادامه دهیم. بنابراین، هم از نظر امنیت داده ها و هم از نظر ذخیره سازی داده ها، تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی مهم است.

روش های مختلف پشتیبان گیری از سرور مجازی لینوکس و ویندوز

به طور کلی، ما می توانیم از دو روش برای پشتیبان گیری از داده ها از یک سرور مجازی استفاده کنیم:

1- پشتیبان گیری کامل

2- پشتیبان گیری افزایشی یا افزایشی.

در ادامه هر دو روش را توضیح خواهیم داد

  1. بک آپ کامل از سرور مجازی

روش اول به این صورت است که هر بار که از اطلاعات سرور بک آپ گرفته می شود، یک کپی کامل از تمامی اطلاعات سرور در یک مکان و در یک فایل ذخیره می شود. مزیت این روش پشتیبان گیری این است که شما یک کپی کامل از تمام اطلاعات روی سرور مجازی دارید که کار بازیابی احتمالی در آینده را ساده می کند. فقط حواستان باشد که این روش از نظر زمان و هزینه نسبت به روش دوم متفاوت است.

  1. پشتیبان گیری افزایشی (افزایشی) از سرور مجازی

روش دوم که به روش افزایشی معروف است به این صورت است که پشتیبان گیری فقط از داده های جدیدی که اخیراً توسط سرور ذخیره شده است انجام می شود. مزیت روش افزایشی این است که زمان و هزینه بک آپ گیری از سرور کاهش می یابد اما یک نقطه ضعف دارد و آن اینکه بک آپ گیری به صورت قسمتی انجام می شود و شما اطلاعات خود را در چندین فایل مجزا دارید.

اگرچه در روش پشتیبان گیری افزایشی، برای صرفه جویی در زمان و هزینه، بک آپ گیری از تمامی اطلاعات حذف می شود، اما مانند روش بک آپ کامل، تمامی داده ها را یک جا در اختیار نخواهید داشت. در زیر نحوه بک آپ گیری در سیستم عامل های لینوکس و ویندوز را به شما آموزش می دهیم.

نحوه پشتیبان گیری از سرور مجازی لینوکس

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات در سرور لینوکس به دو صورت انجام می شود. روش اول درخواست یک نسخه پشتیبان از ارائه دهنده خدمات سرور مجازی است. بنابراین، شما باید درخواست خود را از طریق تیکت ثبت کنید و منتظر بمانید تا فرآیند پشتیبان گیری تکمیل شود. در روش دوم باید خودتان این کار را انجام دهید. این روش با استفاده از یک دستور کوتاه انجام می شود:

tar -cvpzf yourbackupfilename.tar.gz –exclude=/path/to/backup/yourbackupfilename.tar.gz –one-file-system /

در متن این دستور عبارتی به نام yourbackupfilename وجود دارد. در این قسمت باید نام فایل آرشیو را مشخص کنید. پس از اجرای این دستور، پشتیبان گیری از سرور مجازی به طور خودکار شروع می شود. اما یک نکته مهم وجود دارد، برای دانلود و استفاده از این فایل اطلاعاتی باید از نرم افزار خاصی استفاده کنید.

بهترین نرم افزار پشتیبان گیری از سرور مجازی لینوکس

در زیر بهترین نرم افزار پشتیبان گیری از سرور لینوکس آورده شده است:

  1. یک ابزار rsync (همگام سازی از راه دور)

ابزار ساده و قابل اعتماد همگام سازی از راه دور rsync در مخزن اکثر توزیع های لینوکس موجود است و می تواند فرآیند پشتیبان گیری را به صورت تدریجی انجام دهد. این ابزار به شما کمک می کند تا در زمان و هزینه برای پشتیبان گیری از سرورهای مجازی لینوکس و ویندوز صرفه جویی کنید. برای نصب rsync باید دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt-get install rsync

  1. یک ابزار تغییر زمان

این ابزار یکی از بهترین نرم افزارهای پشتیبان گیری سرور مجازی لینوکس است که بر روی توزیع های Debian، Ubuntu و Mint اجرا می شود. وظیفه این ابزار گرفتن عکس فوری از فایل ها در سرور مجازی است. برای نصب Timeshift ابتدا باید سیستم عامل لینوکس را آپدیت کنید و سپس با دستور زیر آن را نصب کنید:

sudo apt update && sudo apt upgrade

sudo apt install timeshift

  1. یک ابزار WinSCP

ابزار بعدی برای دانلود اطلاعات پشتیبان ابزار WinSCP است. با استفاده از این ابزار می توانید فایل فشرده بایگانی را به سیستم خود انتقال دهید. این برنامه بر روی سرور مجازی لینوکس قابل نصب است و کار با آن بسیار آسان است.

نحوه پشتیبان گیری از سرور مجازی ویندوز

در مورد روش های پشتیبان گیری از سرور مجازی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز، ابتدا باید Server Manager و سپس سرویس Windows Server Backup را نصب و اجرا کنید. برای نصب نسخه پشتیبان ویندوز سرور باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا مدیر سرور را راه اندازی کنید
  • در پنجره باز شده گزینه Add roles and features را انتخاب کنید
  • در منوی باز شده تیک Windows Server Backup را بزنید
  • بر روی گزینه Install کلیک کنید
  • پس از اتمام نصب، سرور مجازی را مجددا راه اندازی کنید

برای پشتیبان گیری از سرور مجازی ویندوز با اجرای Windows Server Backup پس از شروع برنامه Server Manager، باید گزینه Local Backup را انتخاب کرده و بر روی Backup Schedule کلیک کنید و تمامی مراحل اجرا را طی کنید تا به صفحه انتخاب روش برای بایگانی برسید. صفحه نوع روش پشتیبان گیری دو روش Full Server یا Full Backup و Custom یا Custom Backup را نشان می دهد.

پس از انتخاب نوع پشتیبان، باید محل ذخیره سازی فایل پشتیبان را مشخص کنید. مکان ذخیره سازی داده ها دارای سه حالت است:

  • ذخیره اطلاعات در فضای ذخیره سازی شبکه
  • داده ها را در هارد دیسک اولیه ذخیره کنید
  • ذخیره اطلاعات روی هارددیسکی غیر از هارد اولیه

پس از انتخاب محل ذخیره اطلاعات، با فشردن دکمه Done، فرآیند پشتیبان گیری از سرور مجازی ویندوز به صورت خودکار انجام شده و فایل پشتیبان در مسیر مشخص شده ذخیره می شود.

پشتیبان گیری از سرور مجازی با کنترل پنل cPanel

در کنار روش هایی که آموختیم، استفاده از کنترل پنل cPanel یک نسخه پشتیبان آسان و سریع را در اختیار شما قرار داد. اگر هنگام خرید سرویس های VPS، cPanel را انتخاب کنید، می توانید به صورت دوره ای از اطلاعات سرور مجازی خود در بازه های زمانی دلخواه نسخه پشتیبان تهیه کنید. این روش تقریبا ساده ترین و سریع ترین راه برای پشتیبان گیری از اطلاعات است. اما یک مشکل کوچک وجود دارد!

مشکل سی پنل این است که اگر بخواهید اطلاعات خود را بازیابی کنید، ممکن است نتوانید همه اطلاعات را یک جا و به طور کامل بازیابی کنید. زیرا احتمالا برخی از آنها گم خواهند شد. مگر اینکه به صورت دستی از اطلاعات سرور مجازی در فواصل زمانی نزدیک (مثلاً روزانه) نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نتیجه

در این مقاله در مورد نحوه پشتیبان گیری از سرورهای مجازی لینوکس و ویندوز صحبت کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد. در پایان توصیه می کنیم از خدمات شرکت هایی که به صورت رایگان بک آپ گیری روزانه انجام می دهند استفاده کنید تا درگیر فرآیند بک آپ گیری از سرور نشوید.

انواع پلن های سرویس سرور مجازی در ایران و خارج از کشور در Server.IR با سرویس پشتیبان رایگان روزانه ارائه می شود. اگر در این مورد سوالی دارید، در قسمت نظرات همین مقاله برای ما بنویسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.