You are currently viewing پروتکل چیست؟  – Server.ir نگرش جهانی، هاست ایرانی

پروتکل چیست؟ – Server.ir نگرش جهانی، هاست ایرانی


پروتکل چیست؟ این سوال یکی از سوالات متداول است و افراد به دنبال پاسخی مناسب برای آن هستند.

اگر بخواهیم پاسخی سریع به این سوال بدهیم باید بگوییم مجموعه قراردادها، استراتژی ها و سیاست هایی که برای یک مشکل خاص تعریف می شوند، پروتکل ها را می سازند. پروتکل های زیادی در اینترنت موجود است، دانستن آنها برای کسانی که به عنوان متخصص سئو یا وب مستر در این فضا کار می کنند بسیار مهم است. در زیر سعی خواهیم کرد اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

پروتکل چیست؟

همانطور که می دانید مفهوم اینترنت مبتنی بر ارتباط بین رایانه و داده های مختلف است. در واقع امروزه این طرز فکر وجود دارد که برای موفقیت باید داده های خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم. در این راستا باید قوانینی وجود داشته باشد که این روند را به خوبی اداره کند. تمامی قوانینی که ارتباط بین دو کامپیوتر را در یک شبکه کنترل می کنند، پروتکل نامیده می شوند.

بهتر است این سوال را کمی باز کنیم و واضح تر توضیح دهیم.

به عنوان مثال، تصور کنید می خواهید یک سرویس انتقال اطلاعات راه اندازی کنید. اگر این سرویس بدون توجه به قوانین آزادانه راه اندازی شود، به زودی به یک آشفتگی بزرگ تبدیل می شود و این سرویس هرگز موفق نخواهد شد. اما اگر یک سری قوانین برای این سرویس ایجاد کنید، می توانید به کاربران اجازه دهید تا از پروتکل ها در یک چارچوب خاص استفاده کنند.

بنابراین، در پاسخ به این سوال رایج، باید به تمام سیاست هایی که برای استفاده از یک سرویس خاص وضع می شود، گفت: می گویند پروتکل. در واقع، پروتکل ها مشخص می کنند که اعضای گروه چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیرند و چه سیاست هایی را دنبال کنند.

یک مثال ساده تر

باز هم اگر بخواهیم این مفهوم را ملموس‌تر کنیم، بهتر است مثالی از سفر به یک کشور خارجی بزنیم. وقتی به یک کشور خارجی سفر می کنید باید زبان آن کشور را یاد بگیرید و قوانین آن کشور را رعایت کنید. در غیر این صورت از این کشور اخراج خواهید شد. این دقیقاً همان چیزی است که با پروتکل ها دریافت می کنید. برای استفاده در اینترنت، هر شبکه قوانین خاصی دارد که قبل از ورود به آن باید با آنها آشنا شوید.

معرفی انواع پروتکل های شبکه

در ادامه به معرفی انواع پروتکل ها در شبکه و بررسی رویکرد اساسی آنها می پردازیم.

پروتکل HTTP

مسلما رایج ترین پروتکل برای سایت های اینترنتی و هاست HTTP است.

یکی از رایج ترین پروتکل های اینترنت SSL است که برای وب سایت های امن استفاده می شود.

این پروتکل برای انتقال فایل ها در محیط اینترنت استفاده می شود.

این پروتکل مسیریابی و ارسال بسته های TCP/IP را تعیین می کند.

این پروتکل دسترسی لازم به فایل ها و بسته ها را فراهم می کند.

می توان گفت رایج ترین پروتکل برای ارسال ایمیل و ایمیل SMTP است.

این رایج ترین پروتکل ارتباطی از راه دور است.

این پروتکل برای نظارت بر شبکه و مدیریت شبکه بسیار رایج است.

این یکی از معروف ترین پروتکل هایی است که آدرس IP هاست را به دامنه اختصاص می دهد.

پروتکل tcp/ip

این پروتکل بر تحویل منظم داده ها نظارت می کند و آن را به خوبی مدیریت می کند.

پروتکل PPP وظیفه ارسال داده ها را بر عهده دارد.

این پروتکل برای تخصیص پویا آدرس های IP در شبکه موجود است.

این پروتکل برای ایجاد یک اتصال نقطه به نقطه قابل اعتماد از طریق UDP ایجاد شده است.

البته در این مورد باید بدانید که پروتکل های دیگری نیز وجود دارد که هر کدام قسمت خاصی از دنیای شبکه را رصد کرده و سعی در افزایش امنیت حضور اینترنت دارند.

در صورت تمایل می توانید مقاله PTP و نحوه عملکرد آن را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شده است اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که می دانید پروتکل مجموعه ای از قوانین و تصمیماتی است که می تواند ارتباط بین دو کامپیوتر را ساده کند و برای ایجاد امنیت و دسترسی آسان طراحی شده است. به همین دلیل، همه کسانی که به عنوان وب مستر و متخصص سئو کار می کنند باید با پروتکل ها آشنا باشند.