You are currently viewing پرداخت سود سهام از چهارشنبه 25 خرداد

پرداخت سود سهام از چهارشنبه 25 خرداد


قرار بود سود سهام سرمایه در دو مرحله به حساب افراد واریز شود. اما متاسفانه عدم صداقت برخی از شرکت ها منجر به واریز این سود در سه مرحله شده است. در پایان آذرماه سال گذشته مرحله اول اجرای مربوط به سال مالی 1401 به حساب سهامداران واریز شد. تاریخ دومین مرحله واریز این سود 24 اسفند بود.

اما به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها، واریز این سود به مرحله سوم موکول شد و در دو مرحله تسویه نشد، شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: صنایع سیمان دشستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس. هیچ مبلغی بابت سود مرحله اول و دوم پرداخت نکرده اند، سهام به حساب های صنایع پتروشیمی سومات، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و سوئیچ پارس واریز نشده است. وجوه مرحله دوم

عشقی رئیس سازمان بورس در این خصوص توضیح داد: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. همچنین توصیه کرده‌ایم که سود سرمایه پرداخت شود، به امید اینکه تا خرداد این سود جمع‌آوری شود و مابقی سود پرداخت شود.

مانده سپرده مرحله سوم سود سهام عدالت
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سازمان بورس، آخرین وضعیت مرحله سوم واریز سود و تسویه آن را گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به مراجعه به مکان خاصی ندارند. سرمایه حقوق صاحبان سهام ولی سود مرحله سوم در صورت دریافت شرکتها مانند دوره های قبل به حساب اشخاص حقیقی واریز می شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مرحله سوم واریز این سود به حساب سهامداران نیز گفت: در صورتی که این شرکت ها سود سهام عدالت را واریز نکنند، سازمان بورس قطعا بر اساس آن اقدام مناسبی انجام خواهد داد. مقررات، تعهدات و اختیارات خود در نهایت، سازمان بورس اصرار به دریافت مابقی سود سهام به سهامداران دارد.

همچنین تا پایان هفته سوم اردیبهشت ماه امسال 9 انتشارات «گ. مدیریت سرمایه ساب کاشوری، شرکت صنایع جوشکاب یزد، قند بیستون، سرمایه گذاری ساختمان نظام مهندسی ایران، شرکت مهندسی ماشین آلات اراک، شرکت مهندسی ساخت و ساز راه آهن، پیش بیمه ایرانیان، کابل البرز، بیمه اتکایی سامان، سود جاری 484 هزار و 812 میلیارد سهامدار شامل 14 نفر می باشد. 482 میلیون تومان توسط صمت و از طریق سامانه سجام واریز شد.
پیام مهم برای سامانه سجام
در این مدت 2 شرکت «داروسازی ابرهان و بیمه اتکایی امین (عمومی)» سود سالانه و حق بازخرید 24 هزار و 700 سهامدار را که شامل 45 میلیارد و 638 میلیون تومان است با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام هاو) واریز کرده اند. .

اطلاعات منتشر شده از سوی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه صندوق ها از جزئیات سپرده های سود سال 1402 نشان می دهد که در سال گذشته 115 میلیارد و 179 میلیون و 413 میلیون و 969 هزار تومان سود جاری، مطالبات سالانه و حق ترجیح سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

در سال 1402 تعداد 602 ناشر به مبلغ 109.39 میلیارد، 524.804.000 تومان، سود جاری به 55.957.355.000 سهامدار و 253 ناشر به مبلغ 6.139 میلیارد و 889.156.000 حق سهام ترجیحی به 1.000 هزار و 855 سهامدار به سهامداران سپرده شده است اکانت سجامی.

منبع: صد آنلاین