You are currently viewing پانل دیزل ژنراتور – داستان ما

پانل دیزل ژنراتور – داستان ما


تابلو برق دیزل ژنراتور یکی از تجهیزات مهم برای افرادی است که می خواهند در مواقع اضطراری برق تولید کنند. این پنل ها معمولا حاوی یک جعبه الکتریکی هستند که شامل یک سری کلید و دکمه است که برای کنترل برق دیزل ژنراتور استفاده می شود. تابلو برق دیزل ژنراتور عموما در ساختمان های صنعتی، بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها و سایر ساختمان های عمومی استفاده می شود.

بطور کلی، تابلو برق از دیزل ژنراتورها برای تولید برق در مواقع اضطراری استفاده می شود. به عنوان مثال در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، برق قطع می شود و از آنجایی که تولید برق در این شرایط دشوار است، مردم به دیزل ژنراتور نیاز دارند.

معرفی تابلو برق دیزل ژنراتور

پنل دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قسمت های مجموعه دیزل ژنراتور می باشد. این پنل به عنوان یک رابط کاربری عمل می کند که از طریق آن می توان عملکرد و کارایی ماشین ها را کنترل کرد.

تابلو برق دیزل ژنراتور شامل یک محفظه الکتریکی به صورت کابینت می باشد. این کابینت شامل تجهیزات الکتریکی، کلید، دکمه و نمایشگر می باشد که برای جلوگیری از برق گرفتگی نیز استفاده می شود. تابلو برق دیزل ژنراتور دارای چندین قسمت است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند.

تابلو برق دیزل ژنراتور شامل قطعاتی مانند تابلوی کنترل دستی، تابلوی کنترل اتوماتیک، تابلو کنترل سنکرون و تابلو کنترل کمپرسور هوا می باشد. هر یک از این قطعات برای کارکردن قسمت خاصی از دیزل ژنراتور طراحی شده اند.

آشنایی با انواع تابلو برق دیزل ژنراتور

برد کنترل دستی دیزل ژنراتور ساده ترین و قدیمی ترین نوع برد برق است. این پنل شامل پنج عقربه آنالوگ مربعی است که جریان خروجی را بر حسب آمپر، ولتاژ، فرکانس و دمای آب موتور نشان می دهد. این پنل برای کنترل دستی دیزل ژنراتور استفاده می شود.

پانل کنترل دیزل ژنراتور اتوماتیک شامل یک سیستم قدرت بالا و یک سیستم کم مصرف می باشد. این پنل برای کنترل خودکار دیزل ژنراتور و تغییر منبع برق ورودی به سیستم بین برق ژنراتور و برق شهری طراحی شده است.

نصب و راه اندازی پنل دیزل ژنراتور

محل نصب تابلو برق باید به گونه ای باشد که در صورت بروز ایرادات الکتریکی بتوان به آن دسترسی داشت. ضمناً این مکان باید از نظر ایمنی الکتریکی دارای استانداردهای مربوطه باشد.

تابلو برق باید به درستی با توجه به توان و بار مورد نیاز دیزل ژنراتور انتخاب شود. همچنین باید از پنل های با کیفیت و استاندارد استفاده شود تا در صورت ایراد برق مشکلی برای دیزل ژنراتور پیش نیاید.

سیم کشی و اتصالات الکتریکی باید به گونه ای باشد که ایمنی دیزل ژنراتور را در صورت خرابی الکتریکی حفظ کند. همچنین باید از کابل ها و اتصالات با کیفیت و استاندارد استفاده کرد تا در تمام طول عمر دیزل ژنراتور مشکلی پیش نیاید.

پس از نصب تابلو برق باید تست شده و به بهره برداری برسد تا در صورت بروز خطاهای الکتریکی مشکلی برای دیزل ژنراتور پیش نیاید. تست و نگهداری دوره ای تابلو برق نیز باید در طول عمر دیزل ژنراتور انجام شود.

با رعایت موارد فوق، نصب و راه اندازی تابلو برق دیزل ژنراتور به گونه ای انجام می شود که در صورت بروز خطاهای الکتریکی، ایمنی دیزل ژنراتور حفظ و عمر آن افزایش یابد.

معیارهای انتخاب تابلو برق برای دیزل ژنراتور

برای انتخاب تابلو برق مناسب برای دیزل ژنراتور، باید چندین معیار را در نظر بگیرید.

پانل دیزل ژنراتور می تواند دستی یا اتوماتیک باشد. پنل دستی برای کاربردهای ساده و کم مصرف مناسب است. اما در صورت نیاز به کنترل اتوماتیک دیزل ژنراتور باید تابلوی اتوماتیک انتخاب شود.

توان تابلو برق باید با توان دیزل ژنراتور مطابقت داشته باشد. اگر توان تابلو برق کمتر از توان دیزل ژنراتور باشد، ممکن است به مشکلاتی مرتبط باشد. به عنوان مثال، تابلو برق ممکن است خراب شود.

تابلو برق دیزل ژنراتور باید دارای ویژگی هایی مانند حفاظت از دیزل ژنراتور در برابر اتصال کوتاه، ولتاژ بالا، ولتاژ پایین و بالا و … باشد. علاوه بر این تابلو برق دیزل ژنراتور باید دارای قابلیت هایی مانند نمایش وضعیت دیزل ژنراتور و کنترلر و تشخیص عیب باشد.

آخرین کلمه

تابلو برق دیزل ژنراتور برای کنترل و نظارت بر دیزل ژنراتورها استفاده می شود و در کاربردهای صنعتی بسیار مهم است. از طریق استفاده از این پنل ها، کنترل و نظارت بر دیزل ژنراتورها به طور دقیق و صحیح انجام می شود که به نوبه خود به بهبود بهره وری و کاهش هزینه های ناشی از خرابی و از بین رفتن دیزل ژنراتورها کمک می کند. آرین پارتو معتبرترین مجموعه ها را در این زمینه ببینید طراحی و ساخت تابلوهای برق گنجانده شده است