You are currently viewing وعده توخالی آقای معاون رئیس جمهور/ دعوا برای میدان آرش ادامه یافت!

وعده توخالی آقای معاون رئیس جمهور/ دعوا برای میدان آرش ادامه یافت!


میدان آرش منطقه گازی مهمی است که سه کشور ایران، کویت و عربستان در آن سهم دارند و حق ایران نادیده گرفته شده است.

علیرغم اینکه تیرماه سال گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت از شناسایی تمامی میدان های مشترک نفتی خبر داده بود، اما میادین مشترکی وجود دارد که وعده معاون وزیر مشمول آن نیست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اواسط سال گذشته در خصوص میادین مشترک نفتی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ میدان نفتی مشترکی بین ایران و عربستان وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به احیای روابط دو کشور، مقدمات همکاری های دوجانبه آغاز شده است. مقدمات کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد و منابع قابل توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب کرده ایم و با مهیا شدن شرایط، منابع قابل توجهی را تصویب کرده ایم. حفاری در میدان آرش آغاز خواهد شد. “

این مذاکرات که با واکنش مقامات کویت و سعد البراک، وزیر نفت کویت همراه بود، گفت: ما به شدت فعالیت ایران در اطراف میدان گازی فراساحلی الدوره را رد می کنیم. میدان الدوره، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و تا زمانی که تعیین مرزهای دریایی مشخص نشود، هیچ کشور دیگری حقی بر آن ندارد. کویت و عربستان سعودی کاملا موافق هستند که ایران طرف مذاکره باشد.

در پی این اظهارات، وزارت امور خارجه باز هم واکنش نشان داد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مذاکرات دوجانبه با نمایندگان دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم. این موضوع در کنار تعیین حدود مرزهای دریایی یکی از موضوعات مورد بحث ایران و کویت بود. جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با همه همسایگان از جمله کویت، همواره به مسائل مربوط به مرزهای دریایی و بهره برداری از منابع مشترک هیدروکربنی علاقه مند بوده است.

در دسامبر سال گذشته در پایان چهل و چهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه قطر، کشورهای عضو ادعاهای خود را در مورد پرونده میدان گازی آرش تکرار کردند. در پایان این نشست، شرکت کنندگان در بیانیه ای اعلام کردند که مالکیت میدان مشترک گازی آرش (الدوره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره برداری از منابع آن را دارند.

علاوه بر این، در ماه فوریه، کویت و عربستان سعودی در پایان سفر شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به ریاض بیانیه مشترکی صادر کردند که در بخشی از آن دو طرف بر مذاکره مجدد تاکید کردند. محتوای بیانیه قبلی هر دو طرف، بار دیگر بر حق انحصاری بهره برداری از میدان نفتی و گازی دره (آرش) تاکید کردند.

دلیل اهمیت توسعه میدان آرش برای عربستان، کویت و ایران، نیاز روزافزون به گاز و بحران های متوالی انرژی است. البته توسعه این میدان گازی بیش از آنکه مربوط به بازار جهانی LNG باشد، بر روابط منطقه ای تأثیر می گذارد. یعنی تأثیر آن بر بازار جهانی گاز و LNG ناچیز خواهد بود و تمام تولید آن توسط بخش برق و انرژی داخلی هر یک از سه کشور جذب می شود.

بر اساس برآوردها، منابع این میدان از 60 تریلیون فوت مکعب تا 10 تا 13 تریلیون فوت مکعب و 300 میلیون بشکه نفت متغیر است. برآوردهای تولید نیز متفاوت است و از 800 میلیون تا 1 میلیارد فوت مکعب در روز و 84000 بشکه در روز متغیر است.

هر سه کشور از کمبود گاز رنج می برند، اگرچه این مشکل برای کویت حادتر است. به همین دلیل در اوایل دهه 2000 با افزایش تقاضای گاز، مذاکرات بین عربستان سعودی و کویت برای توسعه مشترک میدان آرش از سر گرفته شد. در آن زمان به دلیل افزایش شدید تقاضا، ارزش گاز برای هر دو کشور تایید شد و آنها به دنبال افزایش تولید گاز برای تامین نیازهای روزافزون داخلی خود بودند، زیرا کویت فاقد گاز بود و در نتیجه پایانه واردات و خرید LNG از آن ایجاد شد. بازار جهانی و حتی وارد مذاکراتی برای واردات گاز از ایران شد که به دلیل به هم خوردن روابط ایران و عربستان سعودی پایان یافت.

خجسته مهر – مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا در مورد میدان آرش توضیح داد و گفت: هر میدان نفتی و گازی که در محدوده ایران باشد، توسط ایران توسعه خواهد یافت.

علیرغم وعده معاون وزیر نفت، میدان گازی آرش یکی از میادین استراتژیک توسعه نیافته کشورمان است که با منطقه بی طرف بین کویت و عربستان مشترک است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب های ایران و منطقه بی طرف بین کویت و عربستان به میدان الدوره کویت می رسد که از سال 1975 شروع به کار کرده است.

بر اساس این حد حدود 40 درصد از تاسیسات نفت و گاز موجود در میدان آرش در آب های ایران قرار دارد. سال ها پیش شرکت ملی نفت ایران برای تعیین میزان ذخایر موجود، چاه اکتشافی (چاه آرش شماره یک) حفر کرد، محل این چاه نزدیک به خط مرزی مورد قبول کشورمان است.

در 12 سال گذشته کشور کویت بر اساس نتایج بررسی لرزه نگاری انجام شده توسط شرکت شل برای این کشور، سعی در تعیین خط مرزی جدید داشته که بر اساس این مرز، کل ساختمان میدان آرش در بخش عربی میدان، اما این مرز هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است کشور ما پذیرفته نشده است.

اخیرا شورای همکاری خلیج فارس در خصوص میدان گازی آرش بیانیه ای داده و حق ایران را نادیده گرفته است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این موضوع اظهار داشت: ما مواضع اصولی خود را در این زمینه اعلام کرده ایم، مرزهای دریایی جمهوری اسلامی کویت و کویت به طور دقیق مشخص نشده است و نمی توان در مورد آن چیزی گفت در این زمینه هرگونه اقدام یکجانبه بدون در نظر گرفتن منافع ما در رابطه با میدان گازی آرش از نظر تهران غیرقابل قبول است و در عوض از کشور دوست خود کویت دعوت می کنیم. بیانیه‌های غیرسازنده، دستیابی به یک توافق پایدار که شامل اجازه دادن به منافع هر دو طرف بر سر میز مذاکره باشد.

اختلاف بر سر میدان آرش همچنان ادامه دارد و شرکت ملی نفت مدعی تعیین تکلیف در این بخش است. با توجه به اهمیت این میدان، انتظار می رود اقدامات جدی تری از سوی شرکت ملی نفت برای تعیین تکلیف در آن انجام شود. میدانی تا حقوق ایران پایمال نشود.

منبع:

ایسنا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)