You are currently viewing واکنش کلیباف به اظهارات سلیمی درباره بررسی صلاحیت ها

واکنش کلیباف به اظهارات سلیمی درباره بررسی صلاحیت ها


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام علیرضا سلیمی منتخب مردم تهران در شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه 19 خرداد) قوه مقننه در اطلاعیه اصول 66 و 93 گفت: قانون اساسی و ماده 29 آیین نامه داخلی مجلس که در اصل 66 بر نحوه انتخاب رئیس، هیئت رئیسه و … تاکید شده است. توسط آئین نامه داخلی مجلس تعیین می شود. اصل 93 تاکید می کند که شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اختیارات نمایندگان.

وی گفت: اختیارات نمایندگان از دسته بندی هایی نیست که بتوان آن را جمع خواند و در سکوت از کنار آن می گذریم. درخواست من این است که طبق روال مجلس گذشته و بر اساس ماده 29 آیین نامه داخلی و درخواست 53 نماینده مردم در این راستا تصویب شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: اما ماده 29 آیین نامه داخلی مجلس تکلیف در این بند را مشخص کرده است. هر گونه اعتراض به اعتبارنامه ها باید در شعب بررسی شود، اما این گونه اعتبارنامه ها یا در شعبه تایید یا رد می شود، بنابراین اگر دلایل آن اعتبارنامه در شعب رد شد، شعبه موضوع را به هیات مدیره ارجاع می دهد.

وی افزود: در ادامه این موضوع هیات رئیسه به این موضوع رسیدگی و به هیات تحقیق و بررسی ارجاع خواهد داد. همچنین اگر موردی را هم هیأت تحقیق و هم شعبه تأیید کنند، آن ماده مصوب تلقی می شود و آن ماده بر اساس مفاد اجرایی آن ماده کاملاً واضح و شفاف است و واقعاً هیچ ابهامی و بحثی در آن قسمت وجود ندارد. .

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین طبق ضوابط داخلی این کار را انجام می دهیم و هر فردی به گواهی اعتراض دارد، این اعتراض باید در شعبه باشد و شعبه حق اعتراض داشته باشد و این اعتراض در شاخه بنابراین اگر در این قسمت بحثی مطرح شود این موضوع به هیات مدیره و کمیته بازگردانده می شود و این موضوع کاملاً روشن است.

وی با اشاره به آئین نامه 29 و 22 آیین نامه داخلی مجلس، افزود: همیشه مواردی که در مجلس مطرح می شود و طبق مواد بیانیه که تاکید می کند باید در مجلس تصمیم گیری شود، شرایط به گونه ای بود که مطلب خوانده شود و اگر هنوز اعتراضی وجود دارد، هیچ جا. در دادگاه حکمی برای اعتراض وجود ندارد لذا اعتراض مذکور یا در کمیسیون و یا در هیأت تحقیق مطرح می شود.

کلیباف در پایان گفت: تشخیص مغایرت موضوع با رأی این موضوع در مجلس و صحت اصل 59 بر عهده رئیس جلسه است.

انتهای پیام/