You are currently viewing هوش مصنوعی GPT-4o چیست؟

هوش مصنوعی GPT-4o چیست؟


در 13 می 2024، OpenAI اعلام کرد که مدل جدید هوش مصنوعی خود، به اصطلاح GPT-4o که دارای قدرت چند منظوره است به این معنا که قابلیت بررسی و پاسخگویی به ورودی ها و خروجی های مختلف را دارد. هوش مصنوعی GPT-4o پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های مختلف مانند متن، تصویر، صدا و تعامل بلادرنگ به ارمغان آورده است.

معرفی هوش مصنوعی GPT-4o

مدل GPT-4o نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در ارتباط طبیعی و شهودی بین انسان و رایانه است. این مدل پیشرفته قادر است هر ترکیبی از ورودی های متنی، صوتی و تصویری را بپذیرد و در هر یک از این موقعیت ها خروجی های مناسب ارائه دهد.

یکی از ویژگی های برجسته GPT-4o توانایی آن در پاسخگویی به ورودی های صوتی با تأخیر بسیار کم است. این مدل می‌تواند درخواست‌های صوتی را در کمتر از ۲۳۲ میلی‌ثانیه پردازش کند که با میانگین زمان پاسخ‌دهی انسان برای یک مکالمه عادی قابل مقایسه است.

این مدل با قابلیت های پردازش متن انگلیسی و تولید کد GPT-4 Turbo سازگار است.

علاوه بر این، مدل GPT-4o برای اجرای سریعتر و با کاهش 50 درصدی هزینه API نسبت به نسخه های قبلی خود بهینه شده است.

ویژگی های GPT-4o

قبل از معرفی GPT-4o، کاربران نیاز به یک فرآیند چند مرحله ای برای تعامل صوتی با ChatGPT داشتند که با تاخیرهای قابل توجهی همراه بود.

اما با معرفی GPT-4o، این محدودیت ها برطرف شده و تعامل با تاخیرهای بسیار کمتر و بهبودهای قابل توجهی در درک صوتی و بصری تضمین می شود.

به ویژه، این مدل توانایی برتر در درک و بحث در مورد تصاویر را دارد. این مدل قادر است تصاویر را با دقت بیشتر و با بینش های فرهنگی و تاریخی عمیق تر توضیح دهد و همچنین توانایی ارائه توصیه های شخصی بر اساس آنچه در تصویر است را ارائه می دهد.

در آینده، GPT-4o پیشرفت‌های بیشتری را دریافت خواهد کرد که مکالمات صوتی طبیعی در زمان واقعی را فراهم می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از فیدهای ویدیویی بلادرنگ با ChatGPT تعامل داشته باشند.

یکی از ویژگی های قابل توجه GPT-4o این است که می تواند به طور یکپارچه ورودی های متن، صوتی و تصویری را مدیریت کند و تعاملات طبیعی و چندوجهی را امکان پذیر می کند.

از دیگر ویژگی های این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی مکالمه: GPT-4o به کاربران این امکان را می دهد که بدون تأخیر یک مکالمه طبیعی و تشخیص مکالمه در زمان واقعی داشته باشند.
  • هوش هیجانی: این مدل می تواند احساسات را از ورودی های صوتی درک کند و گفتار ترکیبی را با بیان مناسب تولید کند.
  • درک بصری: GPT-4o می تواند در طول مکالمه با تصاویر، اسناد و نمودارها درگیر شود و درک بصری را در پاسخ های خود ادغام کند.
  • پشتیبانی چند زبانه: این مدل امکانات چند زبانه را با ترجمه همزمان بین زبان ها فراهم می کند.
  • تشخیص احساسات: GPT-4o می تواند احساسات را از حالات چهره در ورودی های بصری تشخیص دهد.

نسخه دسکتاپ با هوش مصنوعی GPT-4o

OpenAI برنامه دسکتاپ ChatGPT را برای macOS معرفی می‌کند که در ابتدا برای مشترکین Plus در دسترس بود، با برنامه‌هایی برای انتشار گسترده‌تر و نسخه ویندوز در اواخر سال. یک میانبر صفحه کلید مناسب برای دسترسی فوری به ChatGPT و امکان ضبط مستقیم و بحث در مورد اسکرین شات ها وجود دارد.

نتیجه

هوش مصنوعی GPT-4o نمونه جدیدی از هوش مصنوعی OpenAI است که به طور چشمگیری تعاملات طبیعی و شهودی بین انسان و سیستم های کامپیوتری را تسهیل می کند.

برخلاف مدل‌های قبلی که بر اساس اجزای مجزا برای مدل‌های مختلف بود، GPT-4o یک مدل یکپارچه و جامع است که از شبکه عصبی یکسان، یکپارچه و متعادل، آموزش‌دیده برای پردازش و تولید داده‌های متنی، تصویری و صوتی استفاده می‌کند. بوده است

این مدل با عملکرد مدل GPT-4 Turbo در متون انگلیسی مطابقت دارد، اما در پردازش متون به زبان های غیر انگلیسی پیشرفت های قابل توجهی دارد و همچنین سریعتر و کارآمدتر است.

GPT-4o در درک و بحث در مورد تصاویر، ارائه بینش به معنای فرهنگی، تاریخ و توصیه های شخصی بر اساس ورودی بصری برتر است.

این مدل قادر است به ورودی های صوتی با تأخیر بسیار کم پاسخ دهد، مشابه زمان پاسخ مکالمه انسان، که امکان تعاملات صوتی طبیعی و بدون درز را فراهم می کند.

به طور کلی، GPT-4o و برنامه دسکتاپ ChatGPT نشان می دهد که چگونه تعامل انسان و ماشین می تواند با کمک هوش مصنوعی پیشرفته بسیار یکپارچه تر و طبیعی تر شود.

بیشتر بخوانید: