You are currently viewing نیویورک تایمز قطعنامه آژانس را اشتباه نقل کرد

نیویورک تایمز قطعنامه آژانس را اشتباه نقل کرد


گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم مقامات سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان قطعنامه غیرقانونی و کاملا سیاسی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم و تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران به این مشکل پاسخ قاطع خواهد داد.

در این میان شاهد انتشار گزارش ها و تحلیل های هدفمند در رسانه های غربی درباره تبانی آمریکا و ترویکای اروپایی هستیم. نیویورک تایمز گزارش داد که متن قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی علیه جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا «تغییر» شده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه‌ای از تهران خواست همکاری خود را با آژانس افزایش داده و محدودیت‌های اخیر بر بازرسان آژانس را لغو کند.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود گفت که «متن (اصلی) قطعنامه پیشنهادی آنقدر قوی بود که می‌توانست واکنش‌های شدیدی را در تهران برانگیزد» و مقامات دولت بایدن «بدیهی نگران هستند».

بر اساس این بیانیه، آنها به همتایان اروپایی خود گفته‌اند که نگرانی‌های خود را در میان می‌گذارند اما «نمی‌خواهند از قطعنامه‌ای غیرقابل اجرا حمایت کنند که می‌تواند ایران را مجبور به توسعه برنامه هسته‌ای خود و تشدید تنش‌ها کند».

همانطور که مشخص است، نیویورک تایمز در تلاش است چهره آمریکا را به عنوان یک بازیگر منطقی در نظام بین الملل معرفی کند! این در حالی است که اصل صدور قطعنامه ضدایرانی در آژانس و همکاری 90 دقیقه ای آمریکا با اروپا در این روند نشان از عدم تعهد مطلق واشنگتن به مذاکرات هسته ای با ایران و از سرگیری توافق هسته ای دارد.

اکنون تکلیف ترویکای اروپایی در این معادله مشخص است. در چنین شرایطی جداسازی آمریکا و اروپا از یکدیگر یک خطای محاسباتی و تحلیلی فاحش تلقی می شود. اساسا از همان ابتدای طرح موضوع مخالفت آمریکا با صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس، چنین گفته و موضوعی صحت ندارد.

وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داده بود که مخالفت قبلی آمریکا با این قطعنامه به این دلیل است که جو بایدن می‌خواست از تشدید تنش‌ها با تهران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز امسال جلوگیری کند، اما اکنون واضح است که برخلاف نشانه‌های قبلی رسانه‌های غربی شاهد آن بودند. یک بازی تاکتیکی از پیش تعیین شده بین واشنگتن و ترویکای اروپایی نیویورک تایمز ادعا کرد که پس از اعمال “برخی اصلاحات” در متن، ایالات متحده به قطعنامه پیشنهادی فرانسه، بریتانیا و آلمان رای مثبت داد.

بیانیه ای که با واقعیت کنونی شورای حاکم و روابط تاکتیکی و رفتاری معمول آمریکا و تروئیکای اروپایی همخوانی ندارد، بنابراین باید مراقب آدرس های انحرافی رسانه های غربی از جمله نیویورک تایمز و نیویورک تایمز بود. وال استریت ژورنال، با توجه به اختلاف آمریکا و اروپا در روند صدور قطعنامه اخیر شورای حکومتی علیه کشورمان بود. بدیهی است که پاسخ کشورمان و کاهش تعهدات باید قاطعانه و محکم باشد تا با خنثی کردن اهداف این بازی تاکتیکی ضد ایرانی، پیامی بسیار قوی به غرب ارسال کند.

انتهای پیام/