You are currently viewing نگاهی به هیئت های اکسپو 2024؛  عربستان سعودی هم می آید

نگاهی به هیئت های اکسپو 2024؛ عربستان سعودی هم می آید


به گزارش اکو ایران؛ در این دوره از نمایشگاه ایران، دومین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا نیز برگزار می شود، بازاری بزرگ اما ناشناخته که می تواند به مقصدی مهم برای بسیاری از تجار تبدیل شود. معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری ایران اکسپو 2024 و دومین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا با بیان اینکه رویداد ایران اکسپو به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور در سال جاری میزبان بیش از 2000 نفر از 80 کشور جهان گفت: جهش تولید در سال آینده فراتر از بازار مصرف مستلزم جهش صادرات و افزایش مقاصد صادراتی است، بنابراین توسعه بازارهای صادراتی و انعقاد قراردادهای تجارت آزاد و تجارت ترجیحی در دستور کار قرار دارد. .

به گفته مهدی ضیغمی، وی با اشاره به برنامه دولت و سیاست گذار در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و تعامل مناسب و سازنده بین دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برای برگزاری اکسپوی ایران و اجلاس آفریقا گفت: : 40 کشور با هیئت های عالی رتبه دولتی در این برنامه شرکت خواهند کرد. به گفته وی، در این رویداد 33 کشور از قاره آسیا، 25 کشور از قاره اروپا، 34 کشور از قاره آفریقا و 4 کشور از قاره آمریکا حضور دارند که در مجموع از 96 کشور و در نهایت از تعداد بیشتری ثبت نام داشتیم. بیش از 80 کشور در این رویداد شرکت می کنند.

ضیغمی در خصوص تفاوت این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو با دوره های قبل گفت: تفاوت این دوره با دوره های قبل افزایش حضور بازرگانان در این نمایشگاه است بنابراین با وجود کاهش 5 درصدی شرکت کنندگان در این نمایشگاه. کاندیداهای دیگر جایگزین شدند. به این ترتیب می توانیم از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

یکی دیگر از تفاوت های این دوره انتخاب گروه های کالایی بر اساس مزیت است که رئیس سازمان تجارت و توسعه به آن اشاره کرد و در این خصوص گفت: در دوره قبل 10 گروه کالایی برای حضور در این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود اما در این دوره در نمایشگاه 6 عدد وجود خواهد داشت.

به گفته ضیغمی، 2800 داوطلب در این دوره ثبت نام نکردند اما به دلیل نبود زیرساخت های شهری از جمله نبود هتل در تهران، 2000 داوطلب در این دوره پذیرفته شدند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت با اعلام اینکه آیا عربستان نیز در این مدت حضور خواهد داشت گفت: دولت عربستان به همراه هیئتی به سرپرستی معاون وزیر از نمایشگاه فرصت های صادراتی بازدید خواهد کرد.

توسعه تجارت با قاره آفریقا

سید محمدصادق قنادزاده معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت نیز در تشریح دومین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: دعوتنامه برای وزرای بیش از 40 کشور آفریقایی ارسال شده و میزبان بیش از 80 کشور هستیم. مقامات قاره آفریقا در این مراسم گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برای اکثر وزرای اقتصادی کشورهای آفریقایی دعوتنامه ارسال کرده است. بیش از نیمی از وزرا تمایل خود را برای حضور در این اجلاس اعلام کرده اند. چندین روسای جمهور، نخست وزیران، معاونان رئیس جمهور و هیئت های تجاری آفریقایی نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

کناز زاده درک درستی از ظرفیت های تجاری آفریقا نداشت و گفت: آفریقا سرزمین فرصت هاست و تلاش بر این است که روابط تجاری دو کشور از طریق دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در دولت سیزدهم توسعه یابد. به گفته وی، پتانسیل همکاری و سرمایه گذاری مشترک در حوزه معدن، کشاورزی، تامین مواد اولیه، تامین مواد اولیه، کشت بیگانه، نفت و پتروشیمی، ساخت و ساز و خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و غیره وجود دارد.

قنادزاده با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی با آفریقا در حال بهبود است، ادامه داد: اقداماتی برای رفع موانع و توسعه روابط بانکی و پولی و ضمانت‌ها انجام می‌شود و هدف از آن ظرفیت‌سازی و ایجاد ریل برای افزایش تجارت در بخش خصوصی است.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت همچنین خاطرنشان کرد: واردات گوشت گرم از کنیا در حال حاضر به صورت منظم و هفته ای دو تا سه بار انجام می شود و به زودی واردات گوشت گرم از آفریقای جنوبی و تانزانیا آغاز می شود.

تخمین دو برابر شدن قراردادهای تجاری در نمایشگاه ایران

مجید تکبیری، رئیس ستاد ایران اکسپو و همچنین رویدادهای مهمی مانند ایران اکسپو، در کنار ارائه فرصت‌های صادراتی کشورمان در زمینه‌های مختلف، زمینه‌های قابل توجهی را برای ایجاد ارتباط بین فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که نیازمند توانمندی‌های کشورمان هستند، ایجاد می‌کند. و در واقع به عنوان حلقه واسط برای ارتباط تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن کشورها، شرکت ها و افرادی که به توانمندی های کشورمان نیاز دارند، عمل می کند.

وی با بیان اینکه برآورد ما دو برابر شدن قراردادهای تجاری در اکسپوی ایران 2024 نسبت به دوره قبل است، گفت: به دنیا ثابت کرده ایم که کشورمان در معرض تحریم نیست و بازار تجاری ایران برای کشورهای خارجی بسیار جذاب است.

تکبیری با بیان اینکه انتظار داریم در این نمایشگاه حدود 4000 مذاکره B2B انجام شود، گفت: برای این دوره با گروه تخصصی دانشکده بازرگانی دانشگاه تهران قرارداد بسته ایم و برای نمایشگاه 300 مترجم مسلط به هفت زبان زنده دنیا. دنیا آموزش های تخصصی دیده اند.

تکبیری اضافه کرد: علاوه بر این، در دوره قبل برآورد ما این بود که بیش از یک میلیارد قرارداد تجاری منعقد شود، اما چند ماه پس از برگزاری نمایشگاه، برآوردها نشان داد که بیش از دو میلیارد دلار قرارداد تجاری بین شرکت های ایرانی منعقد شده است. تجار خارجی و استقبال از این نمایشگاه از شرکت ها و تجار کشورهای مختلف قابل توجه بود.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: تقریباً 60 درصد از بازرگانانی که در سال گذشته در این اکسپو حضور داشتند، برای اولین بار از ایران بازدید کردند و پس از شرکت در این دور، دیدگاه‌های خود را نسبت به صنایع، گردشگری و پتانسیل‌های تجاری ایران داشتند. نمایشگاه اول تغییر کرده و به همین دلیل اعلام آمادگی کرده اند که با تعداد بیشتری در این دوره حضور داشته باشند.

تکبیری بیان کرد: از 5 قاره در نمایشگاه هیئت های تجاری داریم و برخی کشورها با هیئت های عالی رتبه در نمایشگاه حضور خواهند داشت. برخی از کشورها مانند چین، روسیه، پاکستان، هند، عراق و برخی کشورهای آفریقایی با هیئت های تجاری بیش از 60 نفر و حتی چین با بیش از 100 تاجر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. در این نمایشگاه همچنین هیئت های تجاری از کشورهای شرق آسیا، کشورهای همسایه، کشورهای آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین داریم. برخی از کشورها و همچنین کشورهای همسایه نیز در این نمایشگاه در سطح وزرا و اتاق بازرگانی حضور خواهند داشت. در مجموع بیش از 2000 تاجر مجوز حضور در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 را دریافت کرده اند و ما در حال نظارت بر حضور آنها هستیم.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)