You are currently viewing نهادهای نظارتی برق، پتروشیمی و بازیافت بررسی شده اند

نهادهای نظارتی برق، پتروشیمی و بازیافت بررسی شده اند


– اخبار اقتصادی – به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اتاق بازرگانی ایران، اعضای کمیته حمایت از مشاغل در هشتادمین جلسه این کمیته مقرر کردند شورای رقابت اساسنامه پیشنهادی برق را بررسی و به دولت ارسال کند. نهادهای نظارتی، صنایع پتروشیمی و بازیافت ظرف سه ماه. این اساسنامه به درخواست بخش خصوصی و با تصویب شورای رقابت طی 7 سال تنظیم شد و به دلیل برخی مخالفت‌ها در دولت، این اساسنامه تدوین نشد. در این جلسه عدم پرداخت یک هزارم سهم درآمد موضوع تبصره (2) بند (186) قانون مالیات های مستقیم به اصناف مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد آیین نامه اجرایی برای آن وضع شود. اعمال دقیق این ماده قانونی پیش نویس ضوابط با توجه به تحقق شعار سال (جهش تولیدی با مشارکت مردم) توسط دبیرخانه کمیسیون حمایت از مشاغل تهیه و پس از تصویب اعضای کمیسیون به دولت ارائه می شود. این کمیته آن را موثر ارزیابی کرد و گفت: بازنگری در سازوکار تولید برای هدایت سرمایه های خرد و کلان مردم به سمت تولید ضروری است و این کمیته بیشترین نقش را در تحقق آن دارد. این مسئولیت بر عهده محمدرضا فاروقی، رئیس کمیته گمرک خانه ایران است، در خصوص امکان واریز ضمانت نامه عوارض صادراتی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در نظر گرفتن این امکان یکی از مطالبات بخش خصوصی است که متاسفانه قانون ساکت است واریز ضمانت عوارض صادراتی یکی از ابزارهای قابل اعمال برای تقویت صادرات است که در پاسخ به این درخواست و با توجه به تایید آن توسط گمرک و وزارت اقتصاد، گفت: درخواست از وزارتخانه ها. معاونت حقوقی و صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و حقوقی ریاست جمهوری از این طریق پیگیر تهیه و اجرای موضوع خواهد بود و در صورت نیاز تسهیلات واریز وثیقه حقوق صادرات از طریق ساز و کار قانونی یا سایر روش ها فراهم خواهد شد. در زیر، کیوان کشفی، عضو اتاق بازرگانی ایران و معاون دبیر کمیته حمایت. بازیافت، برق و پتروشیمی به عنوان اولین کار در این نشست مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارشی که در این جلسه تشریح شد، علیرغم مطرح شدن مصوبه شورای رقابت مبنی بر لزوم تشکیل نهادهای نظارتی مستقل در هر سه حوزه و حتی تدوین اساسنامه این سه نهاد، کار همچنان پابرجاست و حتی پس از آن بررسی مجدد موضوع شورای رقابت نهادهای نظارتی غیرقانونی ایجاد خواهد کرد. محمد قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران نیز درباره لزوم ایجاد نهادهای نظارتی مستقل برای ایجاد فضای رقابتی در کشور، گفت: توسعه صنعت برق، بازیافت و پتروشیمی در گرو ایجاد بازار رقابتی است. بازار: در حوزه بازیافت، برق و پتروشیمی، دولت همه ابزارها را در انحصار خود دارد و لازم است این انحصار شکسته شود و زمینه تنظیم توسط یک نهاد مستقل و خارج از نهاد دولتی فراهم شود. وی ادامه داد: مصادیق انحصار در صنایع برق، پتروشیمی و بازیافت مشخص و مشخص است مانند قیمت گذاری برق. توزیع کننده آن قانون گذار این صنعت و… دولت است و در این شرایط سرمایه گذار بخش خصوصی وارد نمی شود زیرا نمی تواند با دولت رقابت کند. در همین حال، مصرف به طور پیوسته در حال افزایش است. از یک سو شاهد افزایش سطح تولید هستیم و از سوی دیگر سرمایه گذاری های جدیدی در زمینه تولید برق صورت نمی گیرد. رئيس كميسيون انرژي مجلس نمايندگان، توليد نيازمند انرژي است، ايجاد نهاد رگولاتوري را يك ضرورت دانست و گفت: نمونه موفقي از ايجاد نهاد نظارتي مستقل در حوزه مخابرات را شاهد هستيم. امروز کمترین نگرانی را در این زمینه داریم زیرا روند فعالیت بر اساس یک آیین نامه مستقل دنبال می شود. اتاق ایران 7 سال است که روی این موضوع کار کرده و اساسنامه و ترتیب اعضای نهادهای نظارتی را به تفصیل تنظیم کرده است. ٪ ظرفیت. به دلیل سوء مدیریت شورای رقابت پذیرفته است که در حوزه برق، پتروشیمی و صنایع بازیافت انحصار دارد، بنابراین با توجه به این نظر و اساسنامه تهیه شده می‌توان در مدت کوتاهی به تصویب مجلس رسید، قربانگاهی برپا شد. کارشناسان فعال در شورای رقابت تصریح کردند: این هیئت با بررسی وضعیت صنایع بازیافت، برق و پتروشیمی معتقد به انحصار است. اما فقدان زیرساخت های لازم برای ایجاد یک نهاد نظارتی بخشی مستقل، ما را به این نتیجه رسانده است که باید از ابزار نظارتی دیگری استفاده کرد و در عوض با تشکیل کارگروه های تخصصی در شورای رقابت، شکایات را پیگیری و به سمت ایجاد محسن بهرامی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در شورای رقابت درباره مشکلات ساختاری شورای رقابت که منجر به توقف روند تاسیس نهادهای نظارتی شد، صحبت کرد. به گفته وی، عدم توافق در تعیین دبیرخانه این نهادهای نظارتی یکی دیگر از موانع جدی است که با آن روبرو هستیم. دهقان گفت: دلیل اصلی توقف کار نگرانی از از دست دادن برخی اختیارات دولت است، دهقان گفت: شورای رقابت باید بدون نگرانی منطقی عمل کند. دولت و مجلس اقدامات لازم را انجام می دهند تا هر چه زودتر شاهد نتیجه باشیم. ایجاد یک نهاد نظارتی بخشی نیاز قانونی و منطقی دارد، بنابراین باید راه حلی اندیشیده شود تا سرمایه گذاران تشویق شوند تا بدون دغدغه در صحنه اقتصادی حضور موثر داشته باشند محمد باکر الفت، نایب رئیس قوه قضاییه کمیسیون حمایت از مشاغل با اشاره به مصوبه شورای رقابت مبنی بر وجود فضای انحصاری تصریح کرد: انحصار مانع توسعه است بنابراین باید با آن مبارزه کرد. سندیکای تولید برق علاقمند به تداوم این انحصار است. اما نمی تواند نیازهای جامعه و بخش تولید را برآورده کند. بنابراین ما باید به شورای رقابت در اجرای تصمیم خود کمک کنیم. وی تصریح کرد: برای تحقق شعار سال و تاکید مدیریت بر جهش تولید تا زمانی که مدیر تولید برق کشور نتواند پاسخگوی تقاضا باشد به برق بیشتری نیاز داریم. بنابراین تصمیم باید تغییر کند.” از شورای رقابت حمایت کنید و برای اجرای آن چاره اندیشی کنید، در صورت ایجاد رقابت، سرمایه گذاری افزایش یافته و با تولید بیشتر برق، نیاز انرژی بنگاه های صنعتی تامین می شود. در نهایت پس از دریافت با رای اعضای کمیسیون حمایت از کسب و کار، مقرر شد شورای رقابت خواسته های خود را آماده کند. اصلاحات هر سه اساسنامه که در بخش های برق، پتروشیمی و بازیافت اجرا می شود، ظرف سه ماه آینده انجام شود. از سوی دیگر مقرر شد که همچنین مرکز پژوهش های مجلس گزارشی از روند و نتایج تشکیل نهادهای نظارتی مستقل در هر سه بخش آیین نامه اجرای تبصره (2) ماده (186) تهیه خواهد کرد. قانون مالیات های مستقیم در قسمت بعدی در این جلسه موضوع عدم پرداخت به نسبت یک درآمد در هزار موضوع تبصره (2) بند (186) قانون مالیات های مستقیم بررسی شد. . در این رابطه مجموع مبالغی که طی چند سال اخیر از سوی این محل به اتحادیه ها پرداخت شده است، 600 میلیون تومان بوده است و بر اساس روند مقرر در قانون، وصول درآمد مشمول تبصره (2) می باشد. ماده 2) ماده (186) قانون مالیات ها باید مستقیماً توسط سازمان امور مالیاتی انجام شود که با توجه به آنچه در این جلسه مطرح شد، سازمان بر اساس این قانون عمل کرد. اما از آنجایی که سازمان برنامه و بودجه برای تقسیم این درآمدها در قانون مشخص شده است، طبق گزارش های موجود، این توزیع ها انجام نشده و این تاخیر به دلیل عدم پاسخگویی به نامه های ارسالی مورد انتقاد اتحادیه ها قرار گرفته است. علی روحانی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد نیز درباره لزوم محاسبه دقیق میزان جمع آوری ها و آنچه که باید توزیع شود، صحبت کرد. به گفته وی میزان درآمد تعیین شده توسط این محل باید محاسبه شود. معاون حقوقی رئیس جمهور در پایان محدودیت های این قانون را بسیار زیاد و پیچیده ارزیابی کرد و گفت: ما نیازمند اجراییه ای هستیم که تکالیف و حقوق مردم را مشخص کند. از سوی دیگر آیین نامه آن باید به تصویب هیات وزیران برسد. با این کار تکلیف هر نهاد و هر دستگاهی متمایز و مشخص می شود و روند اجرا را تسهیل می کند. لذا اعضای کمیته تصمیم گرفتند پیش نویس مفاد این ماده قانونی را تهیه و به دبیرخانه بازرگانی ارسال کنند. کمیته پشتیبانی در صورت تایید برای تصویب به دولت ارسال می شود انتهای پیام/.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)