You are currently viewing نرخ رشد نقدینگی اعلام شده در اردیبهشت 1403 / رشد اندک نقدینگی در ماه دوم سال

نرخ رشد نقدینگی اعلام شده در اردیبهشت 1403 / رشد اندک نقدینگی در ماه دوم سال


به گزارش اکو ایران، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری مشترک خود با وزیر راه و شهرسازی در خصوص نرخ رشد نقدینگی اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که نرخ رشد نقدینگی در سال 1400 در ابتدای راه. نرخ رشد پایه پولی دولت حدود 42.8 و نرخ رشد پایه پولی 39.5 درصد بوده که اکنون این شاخص ها به 28.1 درصد و 24.3 درصد رسیده است که به این معناست که متغیرهای کلان اقتصادی کشور به شرایط باثبات قبل از تحریم ها بازگشته اند.

فرزین با اشاره به ملاک میانگین نرخ های رشد گفت: در تحلیل این متغیرها باید توجه داشت که اگرچه میانگین ارزش در حال کاهش است، اما نرخ رشد نقدینگی از 42.8 درصد در ابتدای سیزدهم به 28.1 درصد رسیده است. دولت .یعنی هر چه جلوتر می رویم روند رو به کاهش است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تحلیل نرخ رشد پایه پولی نیز نشان می دهد که نرخ رشد پایه پولی در سال گذشته به 42.3 درصد رسیده که نرخ رشد پایه پولی ناشی از افزایش حقوقی بوده است. سپرده های بانک ها، نه اضافه برداشت بانکی؛ بنابراین پیش‌بینی کردیم که این رشد پایه پولی کاهش پیدا کند و شاهد کاهش نرخ به 28.1 درصد و کاهش نقدینگی بودیم.

فرزین درباره روند نرخ رشد نقدینگی گفت: بررسی روند کاهش نرخ رشد نقدینگی نشان می دهد که نرخ رشد نقدینگی از 42.8 درصد به 39 درصد، 31.1 درصد، 24.3 درصد در پایان رسیده است. سال گذشته و در نهایت 25.6 درصد در اردیبهشت ماه اتفاق افتاد، اما با توجه به هدف ماهانه از هدف انحرافی نداشتیم و چون می خواستیم بازارها با نقدینگی مسدود نشوند، اجازه داده شد مقدار نقدینگی افزایش یابد. بنابراین در اردیبهشت ماه شاهد افزایش نرخ رشد نقدینگی به بالای 25 درصد هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی برنامه بانک مرکزی برای رشد نقدینگی در سال جاری را 25 درصد با تغییر مثبت و منفی 2 درصدی اعلام کرد که تا پایان سال محقق خواهد شد که نشان دهنده تحقق اهداف پولی که ضمن تحقق رشد اقتصادی، نقدینگی نیز کاهش یافته است که کار بسیار دشواری است.

فرزین افزود: نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1402 به 24.3 درصد رسید که نسبت به ابتدای دولت 18.5 درصد کاهش داشته است، آمارها نشان می دهد میانگین رشد بلندمدت نقدینگی در بازدهی 20 ساله (1402 – 1382) 28.5 درصد است، بنابراین رشد به دست آمده 4.2 درصد کمتر از میانگین بلندمدت 20 ساله است.

اظهارات فرزین امروز در حالی مطرح شد که نرخ رشد نقدینگی اواخر سال 1402 به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسید و در اردیبهشت به 25.6 درصد رسید.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)