You are currently viewing نرخ تبدیل یا CR چیست؟ (به زبان ساده)

نرخ تبدیل یا CR چیست؟ (به زبان ساده)


هدف اصلی یه سایت چیه؟ احتمالا خیلی‌هاتون بگید کسب درآمد یا بازدید گرفتن. اما این بازدید یا درآمد رو چطور می‌شه بررسی و حتی مهم‌تر بهینه‌سازی کرد؟ جواب برای متخصصین سئو سخت نیست: با استفاده از مفهوم نرخ تبدیل. نرخ تبیدل یه مفهوم یا درواقع متریک خیلی مهمه که نیازه به عنوان متخصص سئو بشناسیدش، تعاریفی براش داشته باشید، بتونید اندازه گیریش کنید و برای بهبودش برنامه‌ریزی داشته باشید.

 بنابراین تو این مقاله از سری مقالات اصطلاحات در سئو به مفهوم نرخ تبدیل و اهمیتی که داره خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های پست

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل (CR) یا به انگلیسی Conversion Rate اشاره به درصد افرادی داره که اقدامی در راستای هدف دلخواه ما انجام می‌دن (مثلا خرید می‌کنن از سایتمون) به نسبت تعداد کل ترافیک، تعامل‌ها یا بازدید کننده‌ها. مثلا اگر ما یه سایتمون در ماه گذشته دو هزار بازدید داشته و از این دوهزار بازدیدکننده، پونصد نفر اقدام به خرید محصولاتمون کرده باشن، اون وقت نرخ تبدیل 25 درصده.

منبع تصویر: Google

به این معنا می‌تونیم بگیم که نرخ تبدیل یه نوع معیار یا استاندارده که با استفاده از اون می‌شه خیلی لحظات مهمی از تجربه کاربر رو بررسی کرد. از وقتی که سایت یا تبلیغمون رو می‌بینن و روش کلیک می‌کنن تا وقتی بیان توی صفحه فرود ما و آدرس ایمیلشون رو بعد هم ثبت سفارش کنن و غیره و غیره. تو تمام این مراحل ما یه تبدیل خواهیم داشت که یا موفقه یا غیرموفقه.

بنابراین با بررسی نرخ کلیک توی این موارد می‌شه اقدامات فوق‌العاده خوبی در راستای تجربه کاربری انجام داد.

فرمول نرخ تبدیل: چطور نرخ تبدیل را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه‌ی نرخ تبدیل کاقیه تعداد کل تبدیل‌ها رو تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان کنیم. بنابراین، نرخ تعامل رو بر اساس فرمول یا صورت‌بندی روبه‌رو محاسبه می‌کنیم:

نرخ تبدیل = تعداد تبدیل‌ها تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان

مثال از محاسبه نرخ تبدیل

فرض کنین ما یه فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش زعفران ایرانی داریم و از طریق تبلیغات در گوگل ادز سایتمون رو پرموت کردیم. هدف دلخواه ما اینه که بازدیدکننده‌های گوگل روی تبلیغ ما کلیک کنن تا وارد سایتمون بشن. در روز اول تبلیغات 100000 کاربر تبلیغ ما رو می‌بینن و 1000 تاشون روی تبلیغ کلیک می‌کنن.

اینجا به بعد رو ما می‌تونیم خیلی ساده و با استفاده از فرمول نرخ تبدیل رو محاسبه کنیم. کافیه فقط 1000 کلیک (تبدیل شده‌ها‌) رو بیاریم و تقسیم بر تعداد کل بازدیدها کنیم. بنابراین:

CR = 1,000 / 100,000 = .01, or 1%

البته این یه مثال خیلی پایه‌ای از نرخ تبدیل یا کانورژن ریت بود و شما می‌تونید خیلی عمیق‌تر برین و پیچیده‌تر عمل کنید. سعی می‌کنیم در مقاله‌ی دیگه‌ای مفصل‌تر به این موضوع بپردازیم.

نرخ تبدیل چه اهمیتی دارد؟

نرخ تبدیل از این جهت مهمه که یه راه موثریه که به ما اجازه می‌ده عملکرد کانال‌های تبلیغاتی مختلفون رو بررسی کنیم. بنابراین بعد از بررسی نرخ تعامل هر کدوم از روش‌های تبلیغاتمون، می‌تونیم خیلی دقیق تصمیم بگیریم که چه بودجه بندی سازمانی‌ای باید برای تبلیغات داشته باشیم.

البته یه مورد دیگه هم وقتیه که نرخ تبدیل‌ها پایین باشن. وقتی نرخ‌تبدیل پایین باشه ما  متوجه می‌شیم که در بحث تجربه کاربری یه مشکلی هست (مثلا وقتی که کاربران نتونستن تو کانال ما سابسکرایب کنن یا تو سایت sign in بشن). بنابراین می‌تونیم این موارد رو شناسایی و حل کنیم.

یه مورد دیگه هم اینه که مثلا با بررسی نرخ تبدیل ایمیل‌ها، ما درواقع می‌تونیم مشتری‌های ارزشمند برندمون رو پیدا کنیم و هدف قرار بدیم. بنابراین، با بررسی نرخ تبدیل می‌تونیم به مراتب استراتژی محتوایی و مارکتینگ دقیق‌تر و هدفمندتری داشته باشیم.

اگر شما هم مواردی از این دست به ذهنتون می‌رسه برامون تو قسمت کامنت‌ها بنویسید تا بتونیم همگی ازش استفاده کنیم.

نتیجه گیری

نرخ تبدیل یکی از متریک‌های مهم دیجیتال مارکتینگ و سئو محسوب می‌شه و توجه بهش فوق‌العاده مهمه. ما چه به عنوان متخصص سئو و چه به عنوان کسی که داره یه کسب و کار کوچیک یا کسب و کار بزرگ رو مدیریت می‌کنه،  باید بتونیم این مفهوم رو درک و تحلیل کنیم و یه سازمان‌دهی مشخص برای ارتقا و بهبودش داشته باشیم. چرا که پرداختن به این مفهوم یعنی این که ما اهداف برند و کسب و کارمون رو می‌شناسیم و در راستای تحققش گام برمی‌داریم.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.