You are currently viewing نحوه یافتن و باز کردن فایل ها با CMD

نحوه یافتن و باز کردن فایل ها با CMD


می توانید از CMD یا Command Prompt ویندوز برای جستجو و باز کردن هر فایلی در سیستم خود استفاده کنید. حتی اگر فقط بخشی از نام فایل را به خاطر بسپارید، خط فرمان می تواند آن را پیدا کند و همچنین می توانید آن را از پنجره cmd باز کنید. در این پست به نحوه یافتن و باز کردن فایل ها در ویندوز CMD می پردازیم.

برای شروع باید CMD را در ویندوز باز کنید. می توانید کلمه cmd را در کادر جستجوی ویندوز تایپ کنید و سپس روی آن کلیک راست کرده و Run as administrator را بزنید تا با دسترسی مدیر باز شود.

فایل ها را با CMD پیدا کنید

پس از اجرای خط فرمان در حالت مدیر، مرحله بعدی جستجوی فایل ها یا پوشه های مورد نیاز است. سپس در صورت تمایل می توانید آنها را از کنسول باز کنید.

در خط فرمان، به درایو مورد نظر بروید که می توانید برای آن از دستور cd استفاده کنید. بنابراین در درایوی که می خواهید جستجو کنید دستور زیر را تایپ کنید اما کلمه kaliboys را با نام فایل یا بخشی از نامی که به یاد دارید جایگزین کنید. در اینجا من به دنبال فایل هایی هستم که حاوی نام kaliboys هستند.

dir "kaliboys*" /s

وقتی Enter را فشار می دهید، ممکن است به نظر برسد که هیچ اتفاقی نمی افتد. اما پس از چند ثانیه تمامی مسیرهای فایل مورد نظر نمایش داده می شود. مسیر صحیح فایل را می توان به راحتی با اندازه پوشه شناسایی کرد. همیشه مکان واقعی File Explorer را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فایل های مربوطه در سیستم شما موجود است.

در زیر با آرگومان های رایج مورد استفاده در هنگام جستجوی فایل ها با استفاده از CMD آشنا خواهید شد.

  • dir دستوری است که برای نمایش فایل ها در دایرکتوری فعلی استفاده می شود، اما همچنین می تواند داده های سیستم شما را شناسایی و پیدا کند.
  • علامت بک اسلش () به dir می گوید که در دایرکتوری اصلی درایو فعلی نگاه کند.
  • /s به dir می گوید که در همه زیرشاخه ها جستجو کند.
  • * توسط برنامه های خط فرمان به عنوان علامت عام استفاده می شود. این نشان می دهد که عملیات جستجو همه نام فایل هایی را که شامل عبارت جستجوی شما هستند پیدا می کند.
  • با افزودن یک ستاره به انتهای نام، مانند *kaliboys، همه فایل‌هایی که عبارت جستجوی شما در ابتدای نام آن‌ها وجود دارد را پیدا می‌کند.
  • اگر در ابتدا از آن استفاده کنید، جستجوی شما فقط شامل نتایج با متن شما در پایان می شود. به عنوان مثال jpg.*
  • اگر در پایان هر عبارت جستجو یک ستاره اضافه کنید، همه چیز را پوشش خواهید داد. صرف نظر از جایی که متن شما در نام فایل واقعی است، آن فایل در نتایج فهرست می شود.

باز کردن فایل ها با CMD

برای این کار به مکان فایل ذخیره شده نیاز دارید. در این مثال فایلی که می خواهیم باز کنیم در پوشه Desktop قرار دارد.

از طریق My Computer به پوشه مورد نیاز بروید و روی پوشه کلیک راست کرده و به Properties -> General -> Location بروید. این به شما مسیر ورود به پوشه ای را می دهد که برای رایانه شما منحصر به فرد است. در این مثال، مکان “C:UsersvafaeDesktop” است.

با استفاده از cd، پوشه اصلی Cmd را به پوشه مورد نظر تغییر دهید.

cd C:UsersvafaeDesktop

پس از ورود به پوشه، فایل خود را با تایپ نام و فرمت آن باز کنید. در مثال زیر، نام فایل “cover” و نوع فایل یک فایل JPG است.

پس از وارد کردن دستور مذکور که به صورت filename.filetype است، فایل در پنجره دسکتاپ شما باز می شود. در اینجا، از آنجایی که یک فایل تصویری است، با استفاده از برنامه Photos باز می شود.

برای دسترسی آسان به مسیرهای پوشه، دایرکتوری ها را در خط فرمان تغییر دهید

اگر فایل مورد نظر شما در درایو دیگری باشد، آن را در مسیر پوشه ویندوز نشان داده شده در صفحه نمایش خود پیدا نخواهید کرد. بنابراین باید مسیر درایو ویندوز را تغییر دهید تا آن را پیدا کنید.

شما به راحتی می توانید با تایپ دستور cd همراه با دو نقطه به یک پوشه به عقب برگردید. برای حرکت به درایو جدید، کافی است نام آن را تایپ کنید و خط فرمان به درایو جدید هدایت می شود. در اینجا ما از “C:/” به “Z:/” تغییر کردیم.

همچنین، استفاده از cd بدون دو نقطه به شما این امکان را می دهد که هر مسیر جدید را به عنوان دایرکتوری پیش فرض برای پیمایش سیستماتیک فایل تنظیم کنید. برای پاک کردن کل صفحه و شروع دوباره، cls را تایپ کنید.

اگر می خواهید سرعت کار خود را افزایش دهید، ممکن است علاقه مند به یادگیری نحوه تغییر نام دسته ای فایل ها و انتقال چندین فایل با یک فایل دسته ای باشید. برای تغییر نام فایل های گروه، از دستور ren *.fileext1 *.fileext2 استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تغییر نام انبوه فایل ها در ویندوز با PowerRename

سوالات متداول

آیا می توانم یک پنجره خط فرمان را در پوشه ویندوز باز کنم؟

شما می توانید یک پنجره خط فرمان را در هر نقطه از رایانه ویندوز خود باز کنید. برای انجام این کار در پوشه ویندوز، ابتدا به پوشه رفته و سپس روی Windows Terminal کلیک راست کنید. خط فرمان به عنوان بخشی از ترمینال ویندوز در دسترس است.

چگونه می توانم محتویات یک فایل متنی را در خط فرمان نمایش دهم؟

برای نمایش محتویات یک فایل متنی در خط فرمان، دستور type را به صورت زیر وارد کنید:

type (<drive>:)(<path of file>)<Name of File>
آیا می توانم فایل های متنی را از خط فرمان ویندوز ویرایش کنم؟

شما می توانید هر سند متنی را در خط فرمان ویرایش، مشاهده، ایجاد یا تغییر دهید.

از دستور type و به دنبال آن نام فایل استفاده کنید. با استفاده از دستور copy con و سپس نام و محل متن، متن را کپی کرده و در پنجره Command Prompt قرار دهید. سند را ویرایش کنید.