You are currently viewing منطقه آزاد جدید در راه است/ این منطقه از تحریم ها پاک شد

منطقه آزاد جدید در راه است/ این منطقه از تحریم ها پاک شد


خجت عبدالمالکی اعلام کرد که 6 سند برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشورهای همسایه امضا کرده ایم و آخرین توافق برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با پاکستان منعقد شد و با این تفاهم نامه نیز امضا شد.

وی ادامه داد: در سفر اخیر به این کشور، تفاهم نامه ای با هیئت عالی سرمایه گذاری پاکستان که متولی مناطق آزاد این کشور نیز می باشد، برای ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور امضا کردیم. دو کشور و وارد مراحل کارشناسی شده ایم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مقرر شد منطقه آزاد مشترک بین ایران و پاکستان در مرز مشترک ایجاد شود، گفت: سه مدل برای منطقه آزاد مشترک در قالب مدل های جغرافیایی تعریف شده است. منطقه آزاد مشترک یا در قلمرو کشور مبدا یا کشور مقصد است و یا در مرز مشترک دو کشور ایجاد شده است. بر سر ایجاد منطقه آزاد مشترک با پاکستان در مدل سوم به توافق رسیده ایم و پیشنهاد ما پاسگاه مرزی ریمدان است.

عبدالملکی افزود: دو کشور به اندازه کافی در ریمدان زمین مشترک دارند تا منطقه آزاد ایجاد شود و به زودی وارد مرحله تفاهم کارشناسی خواهیم شد.

وی با اشاره به مذاکرات با سوریه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک خاطرنشان کرد: مکان منطقه آزاد سوریه نهایی شده و قرارداد تقریبا نهایی شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به این سوال که تحریم ها مانع از امضای قرارداد کشورها با ایران برای ایجاد منطقه آزاد مشترک مشترک با ایران نمی شود؟ لازم به ذکر است که مناطق آزاد، مناطق فراساحلی هستند و مشمول قوانین تحریمی نیستند و به طور کلی منطقه آزاد چابهار عاری از تحریم است و به دنبال ایجاد موسسات فراساحلی مانند بانک ها و بیمه های فراساحلی و غیره هستیم. به این دلیل که مؤسسات فراساحلی از تحریم مصون هستند.

به تازگی وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرده است که واردات این کشور از ایران در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش 16 درصدی به 286 میلیون دلار رسیده است.

پاکستان طی ماه های ژانویه تا مارس سال گذشته 247 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، واردات پاکستان از ایران در سومین ماه سال 2024 با رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 95.6 میلیون دلار رسید. پاکستان همچنین در ماه فوریه 86.2 میلیون دلار و در ژانویه 104.2 میلیون دلار از ایران کالا وارد کرده است.

ایران نهمین منبع بزرگ واردات پاکستان در مارس 2024 بود. چین، عربستان سعودی و اندونزی به ترتیب سه جایگاه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده اند. پاکستان در این ماه کالاهایی به ارزش 1.305 میلیارد دلار از چین وارد کرد.

بر اساس این گزارش، در 12 ماهه سال 2023، کل واردات پاکستان از ایران با 13 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 944 میلیون دلار رسیده است. پاکستان در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۸۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

آمارها نشان می دهد در سال های اخیر صادرات پاکستان به ایران بیش از 200 میلیون دلار نبوده است که از سال 2020 روند کاهشی به صفر رسیده است.

در عین حال، واردات پاکستان از ایران روندی صعودی دارد و از 372 میلیون دلار در سال 2020 به 944 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است.

ایران و پاکستان با توجه به روابط عمیق دوستانه و برادرانه ای که در طول سالیان متمادی داشته اند، تلاش می کنند روابط خود را در چارچوب همکاری های سیاسی و اقتصادی تقویت کنند و اهمیت راهبردی روابط دوجانبه می تواند تثبیت تداوم سیاست ها باشد. و روابط خوب دو کشور در آینده.

روابط تاریخی و دیرینه ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه با ویژگی های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی همواره فضای امنی را برای هر دو کشور ایجاد کرده است. در حال حاضر با توجه به شرایط حساس منطقه ای و جهانی، سفر رئیس جمهور به اسلام آباد از اهمیت ویژه ژئوپلیتیکی برخوردار است و بین المللی است.

شاید بتوان این سفر را آغاز روابط راهبردی ایران و پاکستان نامید که به تحکیم روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور و خنثی شدن توطئه های دشمنان منجر می شود.

مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، مسائل اقتصادی به ویژه خط لوله گاز، مسائل دوجانبه و مسائل مربوط به همسایگان به ویژه افغانستان مهمترین موضوعاتی است که مقامات دو کشور می توانند در مورد آنها بحث کنند و نتایج آن موجب تقویت ایران خواهد شد. روابط پاکستان

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر رئیس جمهور به اسلام آباد گفت: تقریباً هیچ کشوری در بین همسایگان ایران به اندازه پاکستان روابط امن و مسالمت آمیزی با ایران ندارد و این موضوع نیز ریشه در تاریخ، جغرافیا و فرهنگ دارد. اساساً پاکستانی ها برای ایران ارزش و احترام قائل هستند و پاکستان خود را بخشی از مهد تمدن ایران می داند، در واقع به ایران نگاه می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی روابط دو کشور، ایران اولین کشوری بود که در سال 1947 پاکستان را به رسمیت شناخت، حتی ایران در جنگ های هند و پاکستان در کنار پاکستان قرار گرفت. همچنین پاکستان اولین کشوری بود که بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت. در دوران جنگ تحمیلی طرف ایران بود، اما ارائه اش به نوعی طرفداری از ایران بود.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: در زمانی که پاکستان آزمایش هسته ای خود را انجام داد، ایران اولین کشوری بود که به پاکستان تبریک گفت، البته کشورهای دیگر پاکستان را تحریم کردند. بنابراین این اتفاقات نقطه عطفی در روابط دو کشور است.

شفیعی در ادامه گفت: در سفر رئیس جمهور به پاکستان باید به چالش های پیش روی اسلام آباد در شرایط کنونی رسیدگی شود. پاکستان از نظر قانون گذاری و سیاست چه ظرفیتی دارد؟ بهبود شرایط اقتصادی پاکستان بخشی از امنیت ملی این کشور محسوب می شود، ایران می تواند با درک این واقعیت به پاکستان کمک کند و بستر لازم را برای گسترش روابط اقتصادی فراهم کند.

شفیع همچنین گفت: پاکستان به شدت به انرژی نیاز دارد و برای صلح و ثبات پاکستان مهم است. این کشور بخشی از انرژی خود را از طریق قطر با هزینه های بالا و به روشی نامشخص وارد می کند، اما یک خط لوله زمینی ممکن است منبع قابل اعتمادتری باشد. البته پاکستان در این زمینه دو مشکل دارد، یکی نیاز به گاز و دیگری فشار آمریکا بر پاکستان. بنابراین پاکستان باید بین این دو یکی را انتخاب کند و بهتر است به دلیل نیاز فوری پاکستان به گاز، آمریکا را مجبور به رهایی از تحریم ها کند.

منبع:

ایلانا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)