You are currently viewing مشکلات گیربکس اتوماتیک 206 و 207

مشکلات گیربکس اتوماتیک 206 و 207


خودروهای 206 و 207 بی شک یکی از خودروهای پرطرفدار و مناسب برای جوانان هستند که با وجود افزایش قیمت زیاد در سال گذشته، همچنان خریداران زیادی دارند. در طراحی 207 سعی شده است تغییراتی در چراغ های جلو، روکش جلو و سپرها ایجاد شود تا زیباتر و جذاب تر به نظر برسد. در واقع فیس لیفت 207 همان پژو 206 فرانسوی بود که توسط کارخانه پژو طراحی و تولید شد و به عنوان 206 پلاس ارائه شد اما ایران خودرو آن را با نام دیگری در داخل مونتاژ کرد که در نوع خود عجیب است. موضوع بحث ما گیربکس اتوماتیک به کار رفته در این دو مدل خودروی پژو است.

در حال حاضر خودروهای با گیربکس اتوماتیک توانسته اند به صدر بازار کشور راه پیدا کنند و خودروسازان داخلی در این زمینه سعی دارند از خود پیشی بگیرند. به نوعی رقابت جدیدی شکل گرفت و تب خریداران این خودروها در بازار کشور بالا گرفت. این در حالی است که خودروهای اتوماتیک چند سالی است که وارد کشور می شود، اما بیشتر آنها وارداتی و گران بودند و مردم توان خرید آن را نداشتند. به همین دلیل است که شرکت های خودروسازی داخلی با تولید خودروهای اتوماتیک ارزان قیمت توانسته اند مشتری جذب کنند. در این میان گیربکس اتوماتیک خودروهای 206 و 207 شاید محبوبیت آن ها را بیش از پیش افزایش دهد اما این آپشن نیز مشکلات خود را دارد.

گیربکس اتوماتیک 206 و 207

گیربکس مورد استفاده در این دو مدل خودرو AL4 است که یکی از رایج ترین گیربکس های خودروهای اتوماتیک است و فرآیند انتقال نیرو توسط آن از طریق دنده های خورشیدی انجام می شود. سیستم کنترل کلاچ الکترونیکی و هیدرولیک یکی از ویژگی های این مدل سیستم انتقال قدرت است. AL4 از نظر کاربری به دو دسته تیپ ترونیک و اتوماتیک تقسیم می شود که در مدل تیپ ترونیک امکان تعویض دنده دستی وجود دارد.
شرکت رنو در بسیاری از محصولات خود مانند مگان، داستر و … از این مدل گیربکس استفاده کرده است.
در ساختار AL4 از یک سیستم تبدیل گشتاور کنترل شده الکترونیکی استفاده شده است و تمامی اقدامات کنترل شده الکتروهیدرولیک خواهد بود.
اجزای اصلی این قطعه عبارتند از:

  • حسگرها و واحد کنترل کامپیوتر
  • مبدل یا مبدل گشتاور
  • چرخ دنده
  • پمپ هیدرولیک یا پمپ روغن گیربکس
  • دیفرانسیل داخلی
  • مجموعه چرخ دنده های سیاره ای
  • اتصال دهنده ها
  • ترمز

کیفیت گیربکس AL4

با توجه به شواهد موجود، گیربکس AL4 در بین گیربکس های موجود در کشور از کیفیت خوبی برخوردار است و یکی از انواع گیربکس تیپ ترونیک است که در سطح جهانی مورد استقبال بالایی قرار گرفته است، بنابراین به طور کلی می توان کیفیت آن را مثبت ارزیابی کرد. با این مدل گیربکس سه حالت رانندگی ارائه می شود که شامل حالت اسپرت، معمولی و زمستانی می شود. استفاده از این گزینه ها رانندگی را بسیار آسان می کند، بنابراین بسیار محبوب است. اما همه این مزایا دلیلی بر بی اشکال بودن آن نیست. AL4 مانند همه گیربکس های موجود، دارای یک سری مشکلات خاص خود است که در ادامه قصد داریم به طور کامل به آنها بپردازیم.

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک 206 و 207

زدن یا گاز گرفتن علف

با توجه به مقاله تعمیر گیربکس اتوماتیک 206: «یکی از مشکلات گیربکس پژو 206 و 207 نشت گاز است. این خود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها سوختن نوار ترمز است. به دلیل فرسودگی، باند ترمز نمی تواند فشار کافی به مجموعه سیاره ای گیربکس وارد کند و در هنگام قفل شدن باعث حرکت آن می شود و خودرو بدون دلیل تکان می خورد.
یکی دیگر از دلایل این امر از بین رفتن ورق های آزبست است. اما با فشار دادن، صفحات و صفحات نمی توانند کاسه هاپ مرکزی را برای انتقال نیرو قفل کنند و این باعث گاز گرفتن بی مورد خودرو می شود.
از طرفی کمبود روغن در گیربکس نیز مشکلات زیادی را ایجاد می کند که یکی از آنها مصرف گاز است. به دلیل نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ و از بین رفتن و فرسودگی دیسک های کلاچ، خودرو بدون دلیل کار می کند.
برای عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو باید به مرکز تخصصی مراجعه کرد تا علت اصلی آن را پیدا و رفع کند. برای این منظور می توانید به تیم متخصصان متخصص تعمیر گیربکس اعتماد کنید.
به یاد داشته باشید که تشخیص اولیه اگزوز خودرو یک کار بسیار تخصصی است که به ابزار، تجربه و تخصص خاصی نیاز دارد، بنابراین خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید.
اما یکی از سوالات رایج در این زمینه هزینه رفع این مشکل است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر دلیل آن کمبود روغن باشد، هزینه آن کمتر از تعمیر نوار ترمز یا صفحات آزبست است. به طور کلی، هنگامی که دلیل این امر مشخص شد، هزینه ها ارزیابی می شود.

گرمایش گیربکس

همانطور که گفته شد گیربکس اتوماتیک پژو بر اساس فشار هیدرولیک کار می کند و با توجه به اینکه تمام قطعات آن در روغن مخصوص به خود هستند، به دلیل چرخش و اصطکاک مداوم مبدل گشتاور، دمای روغن گیربکس بالا می رود. و تمام قسمت های جعبه دنده اصطکاک می شود. این اصطکاک باعث افزایش گرمای سیستم انتقال نیرو خواهد شد.
در ابتدا افزایش دما مشکلی ایجاد نمی کند اما پس از چندین ساعت کارکرد با گیربکس فشار اضافی به شیرهای کنترلی وارد می شود و در نتیجه عملکرد آنها مختل شده و خودرو نمی تواند به طور عادی کار کند.
شما باید از گرم شدن بیش از حد سیستم انتقال قدرت وسیله نقلیه خود جلوگیری کنید. زیرا به تمام قطعات آن آسیب می رساند و هزینه های هنگفتی را روی دستان شما می گذارد.
لازم به ذکر است که تعمیر گیربکس 207 اتوماتیک امری کاملا تخصصی است و نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد. در صورت مشاهده کوچکترین علائم نسبت به رفع آن اقدام کنید و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، لازم است روغن گیربکس را به طور مرتب تعویض کرده و دمای عمومی گیربکس را زیر نظر داشته باشید. توصیه های اضافی و تخصصی در تعمیر گیربکس اتوماتیک 207 ذکر شده است.
گرمای پیشرانه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • رانندگی بد
  • روغن گیربکس سوخته
  • آب و هوای گرم
  • سطح روغن پایین در گیربکس
  • شیر برقی معیوب
  • حمل و نقل سنگین