You are currently viewing مدارکی که پیش از معامله نیاز دارید

مدارکی که پیش از معامله نیاز دارید


اگر در خرید خودروی دست دوم دقت نکنید، ضرر مالی زیادی متحمل خواهید شد. به همین دلیل لازم است قبل از خرید خودروی دست دوم به نکات مهم در خصوص این مهم توجه شود. این عوامل نه تنها ظاهر خودرو را شامل می شود، بلکه باید به سلامت خودرو نیز توجه کرد.

در این مطلب از سایت در مورد کارشناسی پیش از فروش خودرو صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این توصیه می کنیم از یک متخصص در زمینه کارشناسی خودرو کمک بگیرید. با این حال، به اطلاعاتی که در این مقاله به آنها می پردازیم، برای یک متخصص قبل از خرید هر خودروی دست دوم جزو مهم ترین موارد است. حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برای فروش خودرو به مدارکی نیاز دارید. هنگام انتخاب خودروی مورد نظرتان بهتر است از ابتدا تمامی مدارک کامل و آماده باشد. البته برخی از این اسناد برای خریدار و برخی از آنها نیز برای فروشنده و همچنین برخی برای هر دو این عزیزان است. در ادامه این بخش هفت مدرک مورد نیاز در این زمینه برای شما عزیزان آورده شده است که بایستی پیش از خرید و فروش خودرو آنها را آماده داشته باشید تا با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوید:

سند خودرو یا برگه سبز

این اسناد نشان می دهد که این وسیله نقلیه متعلق به چه کسی است. ضمناً از نظر حقوقی نام وسیله نقلیه بر روی کاغذ خودرو و برگ سبز به شخص ثبت می شود. توجه داشته باشید که معامله تنها زمانی تکمیل می شود که برگ سبز به مشتری جدید داده شود. همچنین توجه داشته باشید که تا زمانی که برای خریدار برگه سبز جدید صادر نشود. مالکیت خودرو منتقل نمی شود.

بیمه نامه شخص ثالث

برای اینکه بتوانید یک خودرو را معامله کنید. لازم است که خوردو شما دارای بیمه نامه شخص ثالث باشد. وجود این مورد برای انتقال سند یک امر ضروری است. حتی اگر یک روز از بیمه نامه قبلی شما هم باقی مانده باشد امکان معامله وجود دارد. در غیر اینصورت مراکز تعویض پلاک انتقال سندیت خودرو را نمی پذیرند. به همین منظور لازم است فروشنده قبل از خرید خودرو اقدام به بیمه خودرو خود کند.

مدارک شناسایی طرفین و وکالت نامه

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان انتقال سند خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مدارک شناسایی خریدار و فروشنده است. اگر فروشنده برای فروش خودرو خود اقدام به وکالت کرده باشد و وکالت فروش را به شخص دیگری واگذار کرده باشد. لازم است وکالتنامه و مدارک شناسایی شخص وکیل نیز در روز معامله همراه وکیل مربوطه باشد. همچنین وجود مدارک شناسایی خریدار نیز یک امر لازم و ضروری است. حتما کپی و اصل مدارک را به همراه خود داشته باشید.

مدارک احراز محل سکونت

برای هر پلاک باید محل اقامت خریدار مورد تایید قرار گیرد و خریدار بایستی ساکن همان شهری باشد که در حال تعویض پلاک است. در این خصوص می توانید مدارکی مانند سند یا وکالتنامه مالکیت و یا قولنامه خانه، اجاره نامه، قبوض آب و برق، گاز یا تلفن، گواهی اشتغال به کار و موارد اینچنینی را ارائه دهید.

برگه خلافی خودرو

در زمان تعویض پلاک بایستی پلاک قبلی خودرو که در اختیار فروشنده است. از نظر خلافی تسویه حساب کرده باشد. به همین منظور لازم است به پلیس + 10 مراجعه نمایید و برای پرداخت و دریافت گواهی عدم خلافی اقدامات لازم را انجام دهید.

برگه کارشناسی خودرو

این مورد جزو موارد ضروری نیست اما بهتر است که این مورد را از فروشنده خوردو درخواست کنید. در صورت توافق می توانید قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک به مراکز کارشناسی خودرو مراجعه کرده و یا از خدمات کارشناسی در محل برخی از مجموعه های ارائه دهنده خدمات کارشناسی سیار خودرو مثل مجموعه حنفی کار و یا کارنامه اقدام نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی موارد مهمی لازم است پیش از خرید خودرو برای آنها اقدام نمایید پرداختیم و موارد را برای شما عزیزان شرح دادیم. برای خرید خودرو لازم است یا به مراکز کارشناسی خودرو مراجعه کنید و یا خودتان آموزش های لازم در آموزش کارشناسی رنگ خودرو را دیده باشید. برای یادگیری این مهارت ها می توانید به سایت حنفی کار که یکی از مراجع معتبر در زمینه آموزش کارشناسی است مراجعه نمایید. همچنین می توانید با استفاده از دوره کارشناسی برتر این مجموعه اقدام به مشاهده دوره کارشناسی فنی خودرو کنید و مباحث کارشناسی بدنه را به همراه کارشناسی فنی به صورت کامل آموزش ببینید.  از اینکه تا انتهای این مطلب از سایت همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.