You are currently viewing مایکروسافت در حال کار بر روی مدل زبان خود به نام MIA-1 است

مایکروسافت در حال کار بر روی مدل زبان خود به نام MIA-1 است


همه در صنعت هوش مصنوعی از رابطه همزیستی صلح آمیز بین مایکروسافت و OpenAI آگاه هستند. Redmondis از مدل‌های توسعه‌دهنده AI ChatGPT برای تقویت ابزارهای هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند. اما این بدان معنا نیست که مایکروسافت مدل زبان بزرگ (LLM) خود را ندارد. بر اساس گزارشی جدید، این سازنده ویندوز قصد دارد از مدل زبان خود که MIA-1 نام دارد، برای رقابت با بهترین نمونه های موجود در بازار استفاده کند.

با توجه به androidheadlines، مایکروسافت یک شرکت بسیار گسترده است درست مانند گوگل. هر دو شرکت دارای مدل های مختلف زبان با کاربردهای متفاوت هستند. به عنوان مثال، مدل گوگل جما به اندازه کافی کوچک است که بر روی یک کامپیوتر اجرا شود. یک مدل زبان Fi-3 مایکروسافت حتی کمی کوچکتر از گوگل است و برای برنامه های تخصصی تر طراحی شده است.

MIA-1 نام مدل زبان بزرگ مایکروسافت خواهد بود

مایکروسافت در حال حاضر با توجه به همکاری گسترده خود با OpenAI، قدرت زیادی در صنعت هوش مصنوعی دارد. اما به نظر می رسد که ردموندی ها از این موضوع راضی نیستند و قصد دارند مدل زبان بزرگ (LLM) خود را توسعه دهند. آنها قصد دارند این مدل را آنقدر بزرگ طراحی کنند که بتواند با بهترین های موجود در بازار رقابت کند.

گفته می شود که MIA-1 تقریباً 500 میلیارد پارامتر در مقایسه، Phi-3 Mini تنها 3.8 میلیارد پارامتر دارد. با این حال، واضح است که مدل جدید مقیاس بسیار بزرگی خواهد داشت.

ما چیز زیادی در مورد قابلیت های MIA-1 نمی دانیم. اما می دانیم که مایکروسافت در زمینه رهبری و ارائه محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در بازار کارنامه و قابلیت های بسیار خوبی دارد. ردموندز مصطفی سلیمان برای نظارت بر پروژه MIA-1 انتخاب شدند. سلیمان یکی از بنیانگذاران Google Deepmind است و سابقه مدیرعاملی در یک استارت آپ هوش مصنوعی را دارد.

اخیرا مایکروسافت با استفاده از کارت های گرافیک انویدیا سرورهای بزرگی می سازد. ما اندازه دقیق این سرورها را نمی دانیم، اما می دانیم که اندازه آنها بزرگ خواهد بود. در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی در مورد MIA-1 وجود دارد و ما مطمئن نیستیم که آیا مایکروسافت این مدل را برای جایگزینی نمونه های اولیه OpenAI توسعه دهد یا خیر. اما قطعا به زودی شاهد اخبار بیشتری در مورد مدل بزرگ زبان مایکروسافت خواهیم بود.

به نظر شما این خبر بر رابطه مایکروسافت و OpenAI تاثیر می گذارد یا خیر؟