You are currently viewing قیمت پرواز بدون توجه به کمبود

قیمت پرواز بدون توجه به کمبود


تنها در جلساتی که با شورای عالی هواپیمایی و دیوان عدالت اداری برگزار شد، نرخ سود هدف را برای تصویب به ستاد تنظیم بازار و مراجع بالادستی ارسال کردیم. این موضوع موجی از نگرانی ها را به همراه داشت چرا که قبلاً در روزهای خاصی از سال بلیط هواپیما کمیاب می شد و سپس قیمت آن افزایش می یافت. قبل از نوروز 1403، مردم هنگام مراجعه به برخی از سایت های فروش بلیط تنها با «در دسترس نبودن» مواجه می شدند و مجبور به خرید تور می شدند. حال سوال اینجاست که حالا با اعلام رسمی افزایش قیمت بلیت هواپیما چه اعداد و ارقامی را از آژانس ها ببینیم؟ در حالی که بسیاری از مردم معتقدند بلیط هواپیما توسط آژانس ها خریداری و با قیمت بالاتری فروخته می شود.

باید دید آیا این افزایش نرخ ها مانع از گران فروشی آژانس ها می شود یا در مواردی همچنان بلیت وجود ندارد و مسافران مجبور به خرید تور می شوند!

متأسفانه مدت هاست که بازار سیاه بلیط هواپیما به ویژه در قالب چارتر در زمان افزایش سفرها شکل گرفته و با وجود تمام اقدامات انجام شده برای مقابله با آن، همچنان به اشکال مختلف وجود دارد.

بلیط هواپیما خریداری شد

قبل از عید نوروز شاهد کمبود بلیط هواپیما در بازار بودیم و مسئولان اقدام خاصی در این زمینه انجام ندادند و مردم همچنان در ساعات اوج مصرف اگر فرصتی برای تهیه بلیت داشته باشند باید هزینه های زیادی را برای خرید بلیط هواپیما بپردازند. .

وضعیت بازار بلیت هواپیما از روز گذشته هرج و مرج شده است و اختلاف نظر سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع ذیربط در مورد قیمت گذاری بلیت هواپیما باعث گلایه مسافران از این نوع حمل و نقل شده و بلیت را به این صورت به بازار عرضه می کند. آنها آرزو می کنند. اردیبهشت 1402/ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: با وجود اینکه تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور حدود 180 فروند است. در حالی که تعداد مورد نیاز برای رفع نیاز مسافران هوایی 500 تا 550 هواپیما می باشد. اما نبود بلیط هواپیما عمدی نیست و بابت برخی مشکلات پیش آمده از مردم عذرخواهی می کنیم. می 1402: انجمن خطوط هوایی برای نوسازی ناوگان و ارائه خدمات بهتر، افزایش 100 درصدی قیمت بلیط را پیشنهاد کرد. اردیبهشت 1402/ محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: با توجه به وضعیت کرونا و رکود ناشی از آن، قیمت گذاری به ستاد تنظیم بازار واگذار شد. درخواست شرکت های هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری و سپس در شورای عالی هواپیمایی مطرح و با افزایش 30 درصدی قیمت بلیت موافقت شد و قرار شد پس از ارائه به ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود. خرداد 1402/ مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: مزیت حمل و نقل هوایی به دلیل ثبات قیمت بلیت افزایش یافته و تقاضا برای حمل و نقل هوایی افزایش یافته است. در عین حال به دلیل کمبود پول برای تعمیر هواپیماها، هواپیماهای بیشتری از برنامه پرواز خارج شدند. تیر 1402/محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: با اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی کشوری پس از مهلت ده روزه 9 درصد به قیمت بلیت هواپیما اضافه می شود. افزایش 29 درصدی کرایه در فروردین ماه بر اساس افزایش 20 درصدی کرایه همراه با 9 درصد ارزش افزوده بود، اما اکنون با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری 9 درصد ارزش افزوده به قیمت بلیت اضافه می شود. موارد فوق در حالی ذکر شد که در سال 1402 شاهد ناپدید شدن بلیط هواپیما در روزهای مختلف از بازار بودیم. جولای 1402 / در دسترس نیست. پیامی که بسیاری از متقاضیان بلیط هواپیما در اولین ماه تابستان با آن مواجه شدند، «عدم وجود» بود و تسلیح سایت های فروش فایده ای ندارد.

روز 1402: مدتی است که نبود بلیط هواپیما در برخی مسیرها باعث نگرانی مسافران شده است. ضمن اینکه خرید اینترنتی بلیط هواپیما در سایت های هواپیمایی امکان پذیر است؛ اما برای برخی از تاریخ ها بلیط پیدا نمی شود. همچنین چندی پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت سوخت جت گفت: در حال حاضر سوخت جت با قیمت هر لیتر 600 تومان به شرکت های هواپیمایی عرضه می شود در حالی که سهمیه بنزین 1500 تومان است. در جلسات اخیر در دولت بحث افزایش قیمت سوخت جت مطرح شد که به احترام وزیر راه و شهرسازی لغو شد. بذرپاش تصریح کرد: با هرگونه همکاری لازم در خصوص آزادسازی قطعات هواپیما و ارائه تسهیلات به ایرلاین ها قطعا همکاری خواهیم کرد. شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه های کشور بدهکار هستند و مقرر شد به شرکت های هواپیمایی احترام گذاشته شود تا مانعی برای انجام پروازها وجود نداشته باشد. این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: برخی از ایرلاین ها با بی توجهی به تعلیق دستور افزایش کرایه، قیمت بلیت هواپیماهای داخلی را برخلاف ضوابط افزایش دادند، بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری بررسی و مداخله خود را آغاز کرد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام نشد

خبرنگار سمات با تکذیب خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری علل این مشکل را از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ردیابی کرد.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح دلایل احتمالی افزایش قیمت بلیت هواپیما به صمت گفت: افزایش قیمت بلیت در جلسات مطرح می شود و در صورت افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح می شود. قیمت بلیط هواپیما باید مطابق با قانون باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا امروز هیچ نامه ای از مراجع بالادستی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما ارسال نشده و شرکت های هواپیمایی همچنان باید قیمت های قبلی را برای تهیه بلیت رعایت کنند.

وی درباره کمبود بلیط هواپیما نیز خبر داد: کمبود بلیط هواپیما وجود ندارد و جریان پروازها در نوروز گواه آن است.

محمدی بخش بیان کرد: شرکت های هواپیمایی قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار مجاز به افزایش قیمت بلیت هواپیما نیستند. نرخ هدف با هماهنگی شرکت های هواپیمایی تصویب شده است و امیدواریم ستاد تنظیم مقررات در اسرع وقت نظر خود را اعلام کند.

نبود ناوگان، دلیل اصلی نبود بلیط هواپیما

صامت برای بررسی بیشتر موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما و چالش های مسافران با سخنگوی شرکت هواپیمایی صحبت کرد. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به صمت گفت: قیمت پیشنهادی بلیت پروازهای داخلی به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است، اما برای نهایی شدن قیمت ها باید روال قانونی طی شود و تصمیم سازمان هواپیمایی صادر شود. ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که زمان آن مشخص نیست.»

وی با بیان اینکه اقدامات بعدی از سوی ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد، افزود: شورای عالی هواپیمایی به وظیفه قانونی خود عمل کرده است که نظرات شرکت های هواپیمایی و اعضای شورا را در خصوص قیمت بلیت پروازهای داخلی استماع و نسبت به تدوین و ارسال نرخ های پیشنهادی به ستاد تنظیم بازار. از این پس کار در اختیار ستاد تنظیم بازار است.

دلیل ش چیه؟

یازرلو دلیل اصلی نبود بلیت هواپیما را نبود ناوگان حمل و نقل می داند و می افزاید: 2 سال پیش حدود 100 فروند هواپیمای مسافربری داشتیم که با تلاش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این تعداد به حدود 200 فروند رسید. هواپیما برای سفرهای نوروزی سال 1403 نیاز کنونی کشور به حدود 500 فروند هواپیما می باشد که در صورت تامین آن شاهد افزایش رقابت بین شرکت های هواپیمایی، ارائه خدمات بهتر و در نهایت قیمت مناسب تری خواهیم بود. این در حالی است که نبود ناوگان دلیل اصلی نبود بلیت هواپیما است. البته در همه کشورها وقتی تقاضا زیاد است با افزایش قیمت مواجه می شویم و این کاملا طبیعی است اما در صورت کمبود یا افزایش قیمت بلیت هواپیما، شرکت هواپیمایی از مردم عذرخواهی می کند.

زمان گران بودن بلیط

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره زمان افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: زمان دقیق اجرای نرخ جدید پروازهای داخلی مشخص نیست. قطعا پس از بررسی و تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار، نرخ های سود تغییر یافته که ممکن است در جهت کاهش یا افزایش باشد، اعلام خواهد شد. کمبود و گرانی بلیط هواپیما برای سازمان هواپیمایی مشکل ساز است اما اولویت اصلی حفظ امنیت مسافران است که همیشه اولویت اول ماست.

وی درباره تخلفات برخی آژانس ها یا شرکت های هواپیمایی گفت: نظارت مستمر انجام می شود و سازمان هواپیمایی از دفاتری که مجوز فعالیت دارند بازدید و بر اجرای آنها نظارت می کند. همچنین در صورت ثبت شکایت به سرعت پیگیری می شود. ما به مردم اطمینان می دهیم که بسیاری از خطوط هوایی صادقانه خدمات می دهند و هیچ اشتباهی ندارند. البته ممکن است برخی از دست اندرکاران چرخه هوانوردی و شرکت های هواپیمایی مرتکب تخلفات جزئی شوند، اما اقدامات آنها نباید به خدمات سایر شرکت هایی که تحت تحریم های سنگین فعالیت کرده اند نیز کشیده شود. عموماً مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند به سایت شرکت هواپیمایی مدنی مراجعه و گزارش دهند تا به شکایات آنها رسیدگی شود.

در مورد سیستم چطور؟

جزرلو درباره سامانه فروش ویژه بلیت هواپیما گفت: این سامانه برای شناسایی خطاها در مرحله تست است اما زمان استفاده کامل از آن مشخص نیست. این سامانه فروش بلیط را برای ایرلاین ها و خریداران بلیط سیستماتیک می کند و با راه اندازی آن خدمات بیشتری به مردم ارائه می شود.

آژانس ها مقصر نبودن بلیت نیستند

امیرپویان رفیشاد، رئیس هیئت مدیره اتحادیه خدمات حمل و نقل هوایی، جهانگردی و زیارتی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما به صمت گفت: تورم فقط مربوط به بلیط هواپیما نیست. متاسفانه در کشور ما این گرایش به افزایش قیمت همه کالاها از ابتدای سال آغاز شد، زیرا افزایش قیمت تمام شده ناشی از تورم باید از این طریق جبران شود.

وی با اشاره به مشکلات ایرلاین ها بیان کرد: تحریم باعث شده بسیاری از ایرلاین ها نتوانند از هواپیماهایی که در اختیار داشتند استفاده کنند زیرا مشکل قطعات وجود دارد. البته مشکلات سوخت همچنان پابرجاست.

آغاز یک فاجعه برای صنعت گردشگری

رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی درباره راه اندازی سامانه فروش ویژه بلیت هواپیما نیز گفت: این سامانه نه تنها دردی را دوا می کند، بلکه به دلیل فرسودگی ناوگان مشکلات زیادی را ایجاد می کند. در حال حاضر حدود 3000 آژانس هواپیمایی در تهران داریم که هر کدام از آنها با راه اندازی این سامانه از بین می روند و در هر آژانس هواپیمایی حداقل 12 نفر مشغول به کار هستند. از یک سو دولت وعده حمایت از مشاغل و کاهش نرخ بیکاری را می دهد، از سوی دیگر شاهد اقدامات مشابهی هستیم و در آینده همان اتفاق تلخ (ورود تاکسی های اینترنتی) که خدمات تاکسی را بیکار کرد نیز تاثیرگذار خواهد بود. آژانس های مسافرتی . این در حالی است که آژانس های مسافرتی حتی در زمان همه گیری کرونا جان سالم به در بردند. راه اندازی این سامانه به معنای آغاز یک فاجعه برای صنعت سفر است اما متاسفانه تصمیمات عجیبی یک شبه گرفته می شود که مرگ این آژانس هاست.

آژانس ها را استخدام نکنید

رفیشاد با اشاره به گلایه برخی از مردم از کمبود و گرانی بلیت هواپیما از سوی برخی آژانس ها، گفت: این مشکل را قاطعانه تکذیب می کنم. آژانس ها واسطه بین عرضه کنندگان محصولات گردشگری و مصرف کنندگان هستند. بلیط هواپیما نیز توسط شرکت هواپیمایی ارائه می شود. در نتیجه آژانس نمی تواند بلیط را به طور کامل خریداری و نگهداری کند. تا زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب نداشته باشند، مشکل در دسترس نبودن بلیط هواپیما ادامه خواهد داشت. البته در برخی ایرلاین ها تخلفاتی وجود دارد و از نهادهای مربوطه می خواهیم نظارت دقیق تری بر فعالیت آنها داشته باشند.

منبع:

روزنامه صمت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)