You are currently viewing قیمت برنج سر به فلک کشیده!  / بلاتکلیفی در مورد توزیع ارز وارداتی

قیمت برنج سر به فلک کشیده! / بلاتکلیفی در مورد توزیع ارز وارداتی


مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران گفت: برنج دومین محصول کشاورزی پرمصرف کشور است. با این حال، ایران همچنان برای تامین 40 تا 50 درصد برنج مورد نیاز داخلی خود به واردات وابسته است. این نشان می دهد که تولید برنج داخلی هنوز نمی تواند نیاز کشور را تامین کند.

وی ادامه داد: در حالی که ارز برنج پس از واردات و تحویل محصول به بازار توسط دولت توزیع می شود، بسیاری از واردکنندگان بیش از 7 ماه در صف توزیع ارز منتظر می مانند.

کشاورتس با اشاره به اینکه تمدید زمان توزیع ارز هزینه های زیادی را به واردکنندگان تحمیل می کند، تصریح کرد: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی یا تامین مالی وام اقدام به واردات برنج می کنند و فرآیند توزیع را از بانک های ارز داخلی و صرافی های خارجی و داخلی دریافت می کنند. ارز باعث افزایش قیمت تمام شده و از دست دادن سود اقتصادی واردات برنج می شود.

وی گفت: در سال گذشته ارز برنج نیمایی بود و واردکنندگان برنج وارداتی را با در نظر گرفتن نرخ ارز این نوع ارز در بازار می فروختند و واردات قبل از تسویه بدهی ارزی امنیت غذایی انجام شده و با تعطیلی این ارز مشخص شد. واردات از بخش خصوصی، کشور را در این شرایط خاص متضرر خواهد کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران گفت: بلاتکلیفی واردکنندگان از سال گذشته با عدم توزیع ارز و توقف و کندی ثبت سفارش آغاز شد و امروز با زمزمه هایی برای تغییر نوع ارز توزیع شده به اوج خود رسید. و در نهایت مصرف کننده باید هزینه این بی ثباتی در سیاست گذاری را برای پرداخت هزینه تجارت خارجی کشور متحمل شود.

وی با تاکید بر اهمیت تاثیر افزایش قیمت برنج وارداتی بر بازار برنج داخلی، افزود: در پی انعقاد تفاهم نامه همکاری بین انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران و استانداران و سازمان های جهاد کشاورزی استان های برنج خیز ، شرکت های عضو انجمن موفق به حذف واسطه ها شدند. قیمت برنج ایرانی در برابر تورم بسیار کاهش یافت و این محصول در دسترس نقاط مختلف کشور قرار گرفت.

برنج ایرانی و خارجی؛ قیمت مصوب چنده؟

این مقام صنفی با انتقاد از دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر توقف ثبت سفارش پس از پایان دوره چهار ماهه ممنوعیت فصلی، تصریح کرد: توقف ثبت سفارش در ماه های پایانی سال در حالی رونق گرفته است. بازار باعث تحویل بیشتر محصولات داخلی و وارداتی شد. این امر منجر به از بین رفتن ثبات و بر هم خوردن آرامش در بازار برنج شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران خاطرنشان کرد: این روند باعث شده قیمت برنج ایرانی به کانال صعودی بازگردد و با از بین رفتن رقابت در بازار پایین دستی، محصول وارداتی نیز با افزایش قیمت مواجه شود. .

وی با اشاره به اینکه این خطر جدی وجود دارد که افزایش قیمت باقیمانده برنج محلی از سال گذشته به محصول نوروزی منتقل شود، گفت: در دو ماهه اول سال جدید در مجموع 130 هزار تن سفارش هایی صادر شد و از سوی دیگر با افزایش قیمت برنج داخلی دوباره زنجیره دلالی شکل گرفت که باعث افزایش بیش از پیش قیمت ها می شود.

کشاورتس با ابراز نگرانی از وضعیت پیش روی بازار برنج تصریح کرد: اگر دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی با فعالان صنعت برنج همکاری نکنند، قیمت برنج با جهش غیرمنطقی قیمت مواجه خواهد شد. در سال 1401 این محصول بسیاری از خانواده های ایرانی از سفره خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران برای بازگرداندن ثبات و تنظیم بازار برنج مواردی را به دولت ارائه می کند، تصریح کرد: قبل از فرارسیدن دوره ممنوعیت واردات فصلی، باید مجوز سفارش 800 هزار تا یک میلیون تنی صادر شود. برنج صادر خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برنج ایران ادامه داد: درخواست‌های ارزی باقی‌مانده واردکنندگان از سال گذشته در اسرع وقت پرداخت می‌شود و برای سال جدید نیمی از ارز برای واردات تخصیص می‌یابد. این محصول و با توجه به تنش های سیاسی به وجود آمده در فضای بین المللی و اهمیت مماشات با کشورهای تجاری، مقداری از ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش جدید را از قبل در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

منبع:

اطلاعات

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)