You are currently viewing فهرست سلاطین هخامنشی از قدیم تا جدید

فهرست سلاطین هخامنشی از قدیم تا جدید


فهرست شاهان هخامنشی از قدیم تا جدید در دوران حکومت 220 ساله در ایران شامل 13 مورد است که کوروش کبیر رئیس این سلسله شاهنشاهی بوده است. همچنین داریوش سوم آخرین نفر در فهرست شاهان هخامنشی از قدیم تا جدید است.

فهرست شاهان هخامنشی از قدیم تا جدید در طول 220 سال حکومت بر ایران شامل 13 مورد است که کوروش بزرگ بنیانگذار این سلسله شاهنشاهی بوده است.

همچنین داریوش سوم آخرین نفر در فهرست شاهان هخامنشی از قدیم تا جدید است. حکومت شاهنشاهی در زمان داریوش کبیر به بالاترین حد خود رسید. این دوره از سلطنت به عنوان بزرگترین سلطنت تاریخ معرفی شده است.

این حکومت توسط کوروش کبیر افتتاح شد و سرانجام با وجود مقاومت ها و تلاش های فراوان داریوش سوم پس از 220 سال این امپراتوری توسط شخصی به نام اسکندر مقدونی به پایان رسید. ناگفته نماند که داریوش سوم توسط اردشیر پنجم کشته شد و بدین ترتیب امپراتوری از بین رفت.

1- کوروش دوم یا کوروش کبیر اولین پادشاه هخامنشیان

کوروش بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود و توانست 30 سال بر نواحی وسیعی از آسیا حکومت کند. کوروش کبیر مردی سخاوتمند و بزرگوار بود. او بنیانگذار اولین امپراتوری بزرگ در جهان بود و تعداد زیادی از بردگان توسط او آزاد شدند.

کوروش کبیر با احترام به همه ادیان گام های مهمی در جهت افزایش تمدن برداشت. این شخص خارق العاده پس از فتح مناطقی مانند هگمتانه، بابل و سارد، سلسله هخامنشیان را پایه گذاری کرد.

او پس از 29 سال سلطنت درگذشت. هرودوت درباره مرگ کوروش گفت که او در جنگ با ماساگت ها کشته شد. البته مورخان امروزی این داستان را تایید نمی کنند و به گفته آنها این داستان ساخته ذهن خود هرودوت است.

2- کامبوجی دوم دومین پادشاه هخامنشیان

کامبوجی دوم، پسر ارشد کوروش، به عنوان دومین پادشاه دوره هخامنشی بر تخت نشست. فتح مصر در زمان این پادشاه اتفاق افتاد و یکی از مهم ترین وقایع دوران حکومت کامبوج دوم به شمار می رود. او با تلاش فراوان لشکر کشی به سوی مصر را آغاز کرد و پس از درگیری با ارتش مصر موفق شد ارتش سوم پاسامتیچ را محاصره کند.

در ژوئن 525 قبل از میلاد تمام مصر توسط کامبوج دوم فتح شد. پس از موفقیت در فتح مصر، تصمیم گرفت لیبی و کارتاژ را فتح کند. بنابراین، کامبوج دوم 50000 نفر را برای تصرف آمون به آمون فرستاد، اما نیروهایش در صحرای واحه گم شدند. گفته می شود که این پادشاه در سال 522 قبل از میلاد درگذشت.

3- گومت مجوس سومین پادشاه هخامنشیان

گیوماتا یا ژئوماتوس با ظاهر شدن به عنوان پسر دیگر کوروش، بردیاس، موفق به کسب تاج و تخت شد. می گویند پس از کامبوج دوم، گومات مگ به دروغ خود را جانشین بردیا کرد و با این نقشه بر تخت سلطنت نشست. داریوش بزرگ با کمک برخی از نزدیکان کوروش کبیر گوماث را کشت و خود پادشاه شد.

4- داریوش بزرگ، چهارمین پادشاه هخامنشیان

داریوش بزرگ در سال 522 قبل از میلاد به سلطنت رسید. او با تقویت سلسله امپراتوری، شورش های داخلی را مهار کرد.

علاوه بر این، قلمرو را به چند قسمت تقسیم کرد، مانند شهربانی، گارد جاویدان، جاده سلطنتی، مقررات مالیاتی اتصال دریای سرخ و دریای مدیترانه، یکسان سازی واحد اندازه گیری و ارز و یک. تدوین قوانین مصر در سال 486 قبل از میلاد پس از ابتلا به بیماری درگذشت. تحت عنوان.

5- خشایارشا یکم پنجمین پادشاه هخامنشیان

او پسر آتوسا، دختر کوروش و داریوش بزرگ بود و به عنوان پنجمین فرمانروای پس از داریوش بزرگ بین سال‌های 465 تا 485 پیش از میلاد معرفی شده است.

6- اردشیر اول، ششمین پادشاه هخامنشیان

او به آرتاسترا معروف بود و در سال های 424 تا 465 قبل از میلاد بر تخت سلطنت نشست. اردشیر اول سومین پسر خشایارشا و ملکه آمستریس بود. او پس از کشته شدن برادر و پدرش به سلطنت رسید.

اردوان فرمانده گارد در حاکم شدن اردشیر اول نقش داشت و هدف از این اقدام با اجرای نقشه ای برنامه ریزی شده از بین بردن او بود اما اردشیر پیشقدم شد و اردوان و گروهش را به جبهه آورد.

اردشیر اول پس از 41 سال حکومت درگذشت. مرگ اردشیر و همسرش در دسامبر 424 و فوریه 423 قبل از میلاد ثبت شده است.

7- خشایارشا دوم، هفتمین پادشاه هخامنشیان

او پسر اردشیر اول بود و به مدت 45 روز جانشین پدرش شد. علت کوتاهی سلطنت خشایارشا دوم کشته شدن او توسط برادر ناتنی خود سغدی است.

8- سغدیان هشتمین پادشاه هخامنشی

پس از کشتن خشایارشا، بین سالهای 424 تا 423 قبل از میلاد بر تخت سلطنت سلطنت کرد. او نیز سلطنت کوتاهی داشت، اما اطلاعات جامعی در این باره در دست نیست. گفته می شود که داریوش دوم برای کشتن سغدی ها دستور خفگی در خاکستر داده است.

9- داریوش دوم، نهمین پادشاه هخامنشیان

آخس یا ووهوکه سومین پسر اردشیر اول بود و به عنوان نهمین فرمانروای سلسله هخامنشی معرفی شده است. پس از شورش علیه سغدی، برادرش، بر تخت نشست و خود را داریوش نامید. داریوش دوم با انجام اقدامات لازم موفق شد در دوره هخامنشیان به مدت 19 سال بر مدن حکومت کند.

10- اردشیر دوم دهمین پادشاه هخامنشیان

او پسر ارشد داریوش دوم و دهمین پادشاه سلسله هخامنشی بود.

11- اردشیر سوم، یازدهمین پادشاه هخامنشی

او فرزند استاتیرا و اردشیر دوم، یازدهمین فرمانروای هخامنشیان بود.

12- اردشیر چهارم، دوازدهمین پادشاه هخامنشیان

نام دیگرش ارشک بود. اردشیر چهارم، پسر اردشیر سوم، از سال 338 تا 336 قبل از میلاد بر امپراتوری هخامنشیان حکومت کرد و سرانجام به دست باگواس کشته شد. اردشیر چهارم چند فرزند داشت که همه با هم کشته شدند.

او در تلاش برای جلوگیری از نفوذ باغواس، سعی کرد خواجه را مسموم کند، اما نقشه او به نتیجه نرسید و باگواس تمام اعضای خانواده ارشک را با زهر کشت.

13- داریوش سوم سیزدهمین پادشاه هخامنشیان

دارا نام دیگرش بود. داریوش سوم در واقع نوه داریوش دوم و آخرین پادشاه دوره هخامنشی بود.