You are currently viewing فرش های دزدیده شده در سعد آباد؟/تکذیب دادگاه و تایید دولت

فرش های دزدیده شده در سعد آباد؟/تکذیب دادگاه و تایید دولت


به گزارش خبرنگار درباری خبرگزاری تسنیم ، پارسال برای اولین بار خبر “سرقت فرش های تاریخی از کاخ سعد آباد” معاون حقوقی رسانه ای رئیس جمهور اعلام کرد که این فرش ها در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی از کاخ سعد آباد تهران برداشته شده و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

تاکید دولت بر سرقت فرش

این افشاگری با واکنش اعضای دولت قبل مواجه شد اما محمد دقان; معاون حقوقی رئیس جمهور خرداد سال گذشته در خصوص فرافکنی اعضای دولت سابق در ماجرای مفقود شدن فرش سعدآباد و اظهارات کذب یکی از اعضای دولت روحانی و سازمان بازرسی کل کشور اظهارنظر رسمی کرد. کشور وارد این موضوع شد و گزارش مفصلی از مفقود شدن این فرش ها در دولت دوازدهم ارائه و به نهاد ریاست جمهوری وقت گزارش داد.

ارزش مالی فرش چقدر است؟

با این توضیح که 48 فرش نفیس از کاخ سعد آباد خارج شد. کارشناسان ارزش تنها 10 قطعه فرش نفیس سرقتی را تخمین زده اند که یکی از آنها در دوره قاجار بافته شده است. بیش از 150 میلیارد تومان اعلام کرد! اما ضرر کسی که می خواهد به اموال عمومی دست درازی کند چون قدرت دارد خیلی بیشتر از چند صد میلیارد تومان و چند ده میلیون دلار است.

متهمان پرونده چه کسانی هستند؟

این در حالی است که معاون حقوقی رئیس جمهور یک سال قبل از تشکیل پرونده به چند متهم اعلام کرد که به گفته وی، “یکی از اعضای ارشد دولت سابق و پسرش” آنها یکی از متهمان پرونده و متهم دیگر از کارکنان نهاد ریاست جمهوری دولت حسن روحانی هستند.

در ادامه محمد دهقان; معاون حقوقی رئیس جمهور از مکاتبات و تعاملات با قاضی پرونده و رئیس مجتمع قضایی مربوطه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دستگاه قضایی هر چه سریعتر حکم صادر کند.

قوه قضائیه موضوع سرقت فرش را تکذیب کرد!

به هر حال روز سه شنبه 31 خرداد ماه جاری در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه اصغر جهانگیر در پاسخ به یکی از رسانه ها در خصوص پرونده فرش های سرقتی از کاخ سعد آباد اظهار داشت: در رابطه با این موضوع. موضوع در مرجع قضایی مربوطه (دادگاه ویژه روحانیت) مفتوح و افراد به عنوان مطلع احضار و تحقیقات مقدماتی انجام شده است.

جهانگیر در بیانیه ای که بیانیه رسمی قوه قضائیه تلقی می شود، تاکید کرد: برخی از این فرش ها که ادعا شده به سرقت رفته اند در نهادهای دولتی کشف شده و از این نظر اصولا سرقت صورت نگرفته است و سوال اینجاست که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات به اصطلاح سهل انگاری است که موجب شبهه سرقت می شود.

با شنیدن این بیانیه گمانه زنی های مختلفی شکل می گیرد. اولاً بحث سرقت منتفی است زیرا دستگاه قضایی آن را رسمی اعلام کرده است. ثانیاً سوء استفاده ای است که برای آن در دادگاه مربوطه پرونده تشکیل شده است; ثالثاً، ماهیت موضوع از جرم به جنحه تبدیل می شود; چهارم، گروهی با اهداف متفاوت به دنبال تغییر ماهیت آن چیزی هستند که روی داده است. پنجم، عده ای با بازگرداندن فرش ها به قصر و نادیده گرفتن جرم به دنبال حل مشکل هستند.

دولت مشکل سرقت فرش را رصد می کند

اما با فاصله کوتاهی از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، تمام معادلات و مفاهیم ذهنی به هم ریخت و معاون حقوقی رئیس جمهور اظهارات سخنگوی قوه را رد کرد!

موضوع این بود که محمدهادی عبادی; معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی دفتر حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده فرش سعد آباد مبنی بر اینکه «برخی از فرش‌هایی که ادعا شده است آنها به سرقت رفته بودند در سایر سازمان های دولتی پیدا شدند که نشان می دهد این اتفاق نیفتاده است.آخرین اظهارات سخنگوی محترم قوه قضائیه با اطلاعات ما در این مورد متفاوت است. خوشبختانه رسیدگی به پرونده در مرجع قضایی صالحه با سرعت مناسبی انجام می شود و اسناد و مدارک مناسبی نیز به دست آمده که موید قطعیت مفقود شدن فرش ها و آگاهی و قصد متهم و عاملان آن است.

معاون حقوقی ریاست جمهوری با بیان اینکه این پرونده از حساسیت خاصی برخوردار است و هرگونه اظهارنظری می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و پرونده را فوق العاده جلوه دهد، تاکید کرد: هدف نهایی دولت از پیگیری پرونده، بازگرداندن فرش های نفیس و در نتیجه جلوگیری از مفاسد قضایی است. .

عبادی تاکید کرد: تاکنون اثری از فرش ها پیدا نشده است و در صورت یافتن نشانه ای از فرش های مفقود شده بلافاصله فرش ها به کاخ سعد آباد منتقل می شود.

پرونده فرش های نفیس کاخ سعد آباد باز است

حتی امروز محمد دگان; معاون حقوقی ریاست جمهوری در حیات دولت در گروه خبرنگاران این مطلب را بیان کرد متهمان پرونده سرقت فرش های نفیس کاخ سعد آباد مورد بازجویی قرار گرفتند. وی گفت: پرونده فرش های نفیس کاخ سعد آباد حل شده و تاکنون هیچ حکمی صادر نشده و هیچ یک از 48 فرش مسروقه کشف نشده است. اگر فرشی پیدا شد به کاخ سعدآباد تحویل دهید!

انتهای پیام/