You are currently viewing فردریش گاوس، شاهزاده ریاضی تاریخ

فردریش گاوس، شاهزاده ریاضی تاریخ


وحید محمود از قره باغ; کوچک اما پربار، این شعار مردی است که شخصیتش از کودکی با نبوغ آمیخته شده است. نبوغ او بارها به اطرافیانش ثابت شده است. به گفته اریک تمپل بل، نویسنده و ریاضیدان آمریکایی اسکاتلندی، اگر تمام اکتشافات خود را به موقع منتشر می کرد، ریاضیات را پنجاه سال پیش می برد. زیرا او به اکتشافات مهمی در ریاضیات دست یافته بود.

اکتشافاتی که چندین دهه پس از او توسط ریاضیدانان دیگر منتشر شد. این بزرگوار معتقد به کمال اخلاق و انسانیت بود و پایداری ستودنی از ویژگی های او بود. فردی که به انتشار نتایج تحقیقات خود توجه چندانی نداشت زیرا علاقه چندانی به انتشار آثاری نداشت که بررسی و ویرایش نشده بودند. بله، آن مرد کارل فردریش گاوس است.

ریاضیدان، ستاره شناس و فیزیکدان آلمانی که به لطف تحقیقات و دستاوردهای منحصر به فرد و متعدد خود عنوان شاهزاده ریاضیدانان را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، گاوس تأثیر عمیقی بر شاخه های مختلف ریاضیات داشت. در واقع، هر چقدر هم که برای برخی تلخ و دردناک باشد، ریاضیات دنیای آنها محسوب می شود و با زندگی آنها عجین شده است.

نبوغ گاوس همیشه او را بالا می برد. در واقع، زمانی که معلم گاوس و دستیارش به استعداد او در ریاضیات پی بردند، فرصتی را برای گاوس فراهم کردند تا استعداد خود را بیشتر توسعه دهد. او به مدرسه ای معروف راه یافت و در آنجا بود که پس از کشفیات، توجه یکی از حامیان ثروتمند مدرسه را به خود جلب کرد و او بود که شرایط لازم را برای ورود گاوس به دانشگاه های برجسته کارولینا و گوتینگن فراهم کرد. . این آغاز موفقیت بزرگ گاوس است. او را بدون شک یکی از تاثیرگذارترین ریاضیدانان تاریخ می دانند.

شکل 1. شاهزاده تاریخ ریاضیات

گاوس همیشه معتقد بود که طبیعت خدای من است. من و دفترم به قوانین طبیعت وابسته هستیم. گفتنی است این دانشمند موفق شد مشکلی را که تقریباً دو هزار سال پیش ذهن اقلیدس را به خود مشغول کرده بود، حل کند. گاوس با ادغام ریاضیات و نجوم و با روش حداقل مربعات، توانست کارهای خارق العاده و گیج کننده ای انجام دهد و موقعیت یک سیاره را از این طریق مشخص کند; او همچنین با تکیه بر ریاضیات مکان دقیق سیاره دیگری را پیدا کرد. حتی امروزه نیز پس از سال ها، فرمول های ریاضی بسیاری بر اساس نظریه ها و متغیرهای اکتشافی وی مورد مطالعه قرار می گیرد.

فردریش در فیزیک نیز متخصص بود. کار او در مورد موضوعاتی مانند عدسی ها و مویینگی، که در آن ها فیزیکدانی با ویلهلم وبر بود، گام بزرگی در جهت مطالعه مغناطیس زمین و دگرگونی های آن در نظر گرفته می شود. آنها توانستند میدان مغناطیسی زمین را با واحدهای استانداردی مانند گرم، میلی متر و ثانیه اندازه گیری کنند. گاوس در مقطعی از زندگی خود از نقرس رنج می برد. از سوی دیگر، زندگی شخصی این دانشمند متفاوت در نوع خود یک درام است. به طوری که هیچ صحنه غم انگیزی وجود ندارد. مرگ زشت و زودهنگام همسر اولش و به دنبال آن پسر یک ساله اش، ضربات روحی سختی به او وارد کرد و او را به افسردگی کشاند که تا پایان عمر نتوانست خود را از او جدا کند. انگار این دنیای غم مدام با او بود.

به پاس خدمات و همچنین جایگاه این دانشمند بزرگ، هر چهار سال یکبار مسابقه بزرگی در رشته ریاضی برگزار می شود. در این مسابقات مدالی با عنوان و تصویر گاوس به بهترین ریاضیات با کاربرد خارج از ریاضیات در جهان اهدا می شود.

لازم به ذکر است که گاوس خالق قوانین مهم و اساسی در فیزیک مغناطیس و الکتریسیته بود. در نهایت، شخصیت هایی مانند گاوس کسانی هستند که ابعاد شخصیتی آنها کمتر شناخته شده است. چون آنها آن را نمی خواستند.