You are currently viewing عکس گران ترین و ارزان ترین غذا در اردیبهشت 1403

عکس گران ترین و ارزان ترین غذا در اردیبهشت 1403


به گزارش اکو ایران، مرکز آمار میانگین قیمت بیش از 50 قلم خوراکی منتخب در مناطق شهری را برای اردیبهشت ماه 1403 اعلام کرد که بر اساس این گزارش، سه مورد از گران ترین مواد غذایی در آن ماه، «پسته پسته»، «گوشت گوسفند» بوده است. و “آجیل”. از سوی دیگر سه تا از ارزان ترین غذاها در این مناطق «هندوانه»، «هویج» و «ماکارونی» هستند.

این قیمت ها هم نسبت به ماه گذشته و هم از اردیبهشت ماه سال قبل تغییر کرده است. بررسی رشد قیمت ماهانه این اقلام نشان می دهد که قوی ترین رشد ماهانه مربوط به «یاسن رشت» و «گوجه فرنگی» است. از سوی دیگر 9 قلم کالا نسبت به ماه قبل ارزان شده اند که بیشترین افت را در «هندوانه» مشاهده کرده است.

همانند ماه های گذشته بیشترین رشد نقطه به نقطه قیمت نشان دهنده تغییرات این شاخص در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل متعلق به «کنسرو تن ماهی» است. از کل اقلام بررسی شده، تنها 5 قلم کالا نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته کاهش قیمت داشته است.

عکس سفره خانه در اردیبهشت 1403

مرکز آمار ماهانه میانگین قیمت بیش از 50 غذای منتخب در مناطق پرجمعیت را اعلام می کند. این گزارش به تازگی برای اردیبهشت 1403 به روز شده است که بر اساس داده های جدید، گران ترین ماده غذایی شهری در اردیبهشت ماه «پسته پسته» بوده که قیمت هر کیلوگرم آن به 772 هزار تومان رسیده است. جایگاه بعدی گوشت گوسفندی است که میانگین قیمت آن در شهرستان ها 618 هزار تومان است. «بادام»، «گردو» و «گوساله یا گوساله» به ترتیب از کیلویی 618 هزار تومان تا 554 هزار تومان در رتبه های بعدی قرار دارند.

در میان 14 کالای با بالاترین قیمت در این ماه، نام لوبیا قرمز و لوبیا چیتی که عمده ترین محصولات غذایی ایرانیان هستند به چشم می خورد. قیمت هر کیلوگرم از این محصولات لوبیا در اردیبهشت ماه به ترتیب به 101 هزار تومان و 107 هزار تومان رسید.

در بین 14 ماده غذایی با قیمت بالاتر از سایر غذاها، نام شیر خشک به چشم می خورد که قیمت هر 450 گرم آن به 109 هزار تومان رسید.

از سوی دیگر 14 محصول با کمترین قیمت معرفی شده است که در این میان ارزان ترین محصول «هندوانه» است. قیمت هر کیلوگرم از این میوه تابستانی در اردیبهشت ماه به 12 هزار و 900 تومان رسید.

افزایش و کاهش ماهانه قیمت مواد غذایی در ماه آوریل

از بین بیش از 50 محصول غذایی بررسی شده، 10 محصول با بیشترین و کمترین افزایش قیمت و تغییرات ماهانه آنها بررسی می شود.

در اردیبهشت ماه سال جاری بیشترین افزایش قیمت ماهانه مربوط به «رشته یاسن» بود. قیمت هر نیم کیلوگرم از این غذا با 15 درصد افزایش نسبت به فروردین ماه به 37 هزار تومان رسید. قیمت گوجه فرنگی نیز 14.7 درصد نسبت به فروردین ماه افزایش یافته است. «سیب زمینی» و «هویج» نیز در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفته اند و به ترتیب 13.6 درصد و 12.1 درصد افزایش قیمت داشته اند.

در طرف دیگر این طیف 10 محصول با کمترین رشد قیمت قرار دارند. جالب اینجاست که 9 مورد از این کالاها نه تنها نسبت به ماه قبل افزایش قیمت نداشتند بلکه ارزان شدند.

شدیدترین افت قیمت 21.9 درصد و مربوط به هندوانه است. به نظر می رسد دلیل این افت قیمت، افزایش عرضه این محصول و خروج از حالت «عرضه جدید» باشد. قیمت «خیار» نیز ۷.۷ درصد کاهش داشته است. تخم مرغ ماشینی که معمولا با افزایش قیمت همراه است، در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه 5.4 درصد کاهش داشته است.

تغییرات لحظه ای در قیمت مواد غذایی

گزارش مرکز آمار تغییر قیمت ها را نه تنها نسبت به ماه قبل، بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل تحلیل کرد.

بررسی نقطه به نقطه 10 محصول پر رشد نشان می دهد که بیشترین میزان رشد 90.6 درصد و مربوط به «کنسرو ماهی تن» است. «کشمش پلویی» نیز با افزایش 67 درصدی قیمت همراه است. شیر خشک همچنان در گروه با بالاترین نرخ رشد قرار دارد و نرخ افزایش قیمت در اردیبهشت به 65.7 درصد رسید.

در سوی دیگر این طیف 10 محصول قرار دارند که افزایش قیمت آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل ملایم‌تر بوده و حتی با کاهش قیمت همراه بوده است. به عنوان مثال، برنج ایرانی ممتاز با کاهش 4.7 درصدی قیمت مواجه است. روغن نباتی جامد نیز 11.7 درصد کاهش قیمت داشت.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)