You are currently viewing عدم تولید گاز/شرایط ذخیره ناامیدکننده است؟

عدم تولید گاز/شرایط ذخیره ناامیدکننده است؟


مصرف گاز در کشور همواره رو به افزایش بوده و همین عامل باعث کاهش ذخایر گاز شده است. به گفته کارشناسان، نیاز به افزایش دو برابری تولید گاز در کشور وجود دارد.

یک کارشناس انرژی گفت: تولید گاز نسبت به ذخایر موجود بسیار کم است و باید حجم تولید را دو برابر کنیم و از طرفی مصرف گاز را کاهش دهیم.

امین نوربخش کارشناس انرژی با اشاره به اینکه با توجه به شاخص های موجود امنیت انرژی مربوط به کشورهای مصرف کننده است، گفت: کشورهایی مانند ایران و کشورهایی که عمدتا صادرکننده هستند باید ابتدا تغییراتی در شاخص ها ایجاد کنند و بعد از آن صحبتی از انرژی نخواهد بود. ابعاد صادراتی آن و تنوع مقاصد صادراتی مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما هم مشکل تولید و هم مصرف داریم زیرا تولید ما نسبت به ذخایر موجود بسیار کم است و اگر این روند ادامه پیدا کند نزدیک به 8 دهه طول می کشد تا ذخایر گاز و نفت خود را تمام کنیم و آخرین کشوری هستیم که ذخایر داریم.

نوربخش ادامه داد: اگر این نسبت را افزایش ندهیم باعث می شود تا چند دهه دیگر ایران و چند کشور دیگر نفت و گاز داشته باشند و کشورهای دیگر نفت و گاز تمام کنند و به یکی دو کشور وابسته شوند.

به گفته این کارشناس انرژی، روندی که برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی آغاز شده است به این دلیل است که قدرت های بزرگ دسترسی چندانی به انرژی ندارند و هر چه بیشتر ادامه یابد کشورهای بیشتری را با خود همراه خواهد کرد و کشور ما که تقاضای سوخت های فسیلی دارد، اگر تولید را افزایش ندهند، در دوره ای مجبور به فروش نفت و گاز می شوند که مشتری ندارد و قیمت ها به شدت کاهش می یابد، بنابراین باید به فکر افزایش عرضه و تولید بود.

وی با اشاره به اینکه چالش هایی در مصرف وجود دارد و شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی است، خاطرنشان کرد: دو برابر میانگین جهانی انرژی برای انجام یک واحد کار خاص مصرف می شود و فرصت بالقوه وجود دارد. با بهینه سازی می توان مصرف انرژی را برای ایجاد ظرفیت صادرات و درآمد ارزی کاهش داد و حتی با توسعه روابط انرژی در منطقه روابط سیاسی ایجاد کرد.

به گفته نوربخش، می توان گفت که تولید نسبت به ذخایر موجود کم است و باید حجم تولید را افزایش داد و حتی دو برابر کرد و به عنوان مصرف کاهش داد.

وی یادآور شد: راه های مختلفی برای بهینه سازی وجود دارد، به عنوان مثال تبدیل نیروگاه ها به سیکل ترکیبی، رفع نشتی در خطوط لوله و حتی تعویض بخاری ها و راهکارهای هزینه ای. قیمت گذاری متمایز می تواند در بهینه سازی مصرف موثر باشد. اما ابتدا باید بررسی شود که آیا یکی از این راه حل ها همیشه ظرفیت بالاتری دارد یا خیر، به عنوان مثال در بخش خانگی می توان راهکارهای ارزان قیمتی مانند تعویض بخاری را دنبال کرد.

منبع:

چاپ

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)