You are currently viewing عبور هووالسپه از استوا/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

عبور هووالسپه از استوا/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم ، کشتی اقیانوس پیمای «شهید مهدوی» ناوگان سپاه با عبور از مدار صفر درجه (استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از نظر مسافت و نوع مأموریت است که با نام «نادر مهدوی» به ثبت رسیده است.

ناو شهید مهدوی که در اسفند 1300 به ناوگان سپاه اضافه شد، بیش از 2100 تن وزن، 240 متر طول و 27 متر عرض دارد.

این کشتی دارای انواع رادارهای پیشرفته از جمله رادارهای سه بعدی، سامانه های موشکی، سطح به سطح، زمین به هوا، سامانه سوم خرداد و سایر سامانه های مخابراتی پیشرفته است و یکی از کشتی های ویژه کشور به شمار می رود.

علاوه بر این، شهید مهدوی اولین کشتی ایرانی است که به موشک های بالستیک دوربرد مجهز شده است.

بهمن ماه سال گذشته خبر رسمی پرتاب موشک های بالستیک از این ناو منتشر شد و بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی نیروی دریایی سپاه 2 فروند موشک بالستیک با برد تقریبی 1700 کیلومتر از داخل 2 کانتینر به سمت اهداف شلیک شد.

.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، این ناو علاوه بر موشک های بالستیک دوربرد، مجهز به موشک های کروز با برد 750 کیلومتر و 2000 کیلومتر موسوم به «قدر 474» نیز می باشد.

از اواخر دهه 1359 و به دنبال جدایی ماموریت نیروی دریایی ارتش و سپاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت اصلی دفاع از خلیج فارس و تنگه هرمز را بر عهده داشت، اما در سال های اخیر نیز به آنها محول شده است. حضور در آب های اقیانوسی و برای این مأموریت کشتی های مختلفی از جمله شهید مهدوی، رودکی و باقری (در شرف الحاق) در اختیار آنان است.

به گفته سردار تنگسیری، مهمترین ماموریت نیروی دریایی سپاه در آبهای دور، برقراری و حفظ حاکمیت دریایی و تامین امنیت خطوط کشتیرانی است.

به گزارش تسنیم، کشتی شهید مهدوی نیز در ماه های اخیر ماموریتی را در خلیج عدن انجام داده است.

انتهای پیام/