You are currently viewing صنایع در معرض تعطیلی به دلیل هزینه بالای انرژی پیکان تولید!

صنایع در معرض تعطیلی به دلیل هزینه بالای انرژی پیکان تولید!


بازار؛ گروه استان‌ها: اعمال محدودیت‌ها برای بخش خصوصی و صنایع و افزایش چند برابری تعرفه‌های برق از یک سو باعث افزایش هزینه‌های تولید شده و تولیدکنندگان را در مسیر تعطیلی یا خروج قرار داده است.
بخش صنعت مازندران کمتر از 10 درصد از تعداد مشترکان برق مازندران را به خود اختصاص داده است، اما با توجه به افزایش پیک بار انرژی در فصل گرم یا سرد، بیشترین فشار به آنها و جلوگیری از قطعی گاز و برق وارد می شود. در بخش خانوار، فتیله های کم تولید خارج شده اند.
ابلاغیه ماده 16 که از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است، واحدها و صنایع تولید انرژی موظفند سالانه یک درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه های خورشیدی یا کوچک تامین کنند و در اجرای این مصوبه و ماده. برای تولیدکنندگان مازندرانی این به معضلی تبدیل شده است.
عبدالعلی طهماسبی با بیان اینکه تعرفه برق و انرژی برای بخش کشاورزی و صنعت محاسبه می شود، اظهار داشت: برق برای بخش های کشاورزی، صنعتی و چندبخشی محاسبه می شود، از سوی دیگر طبق ماده 16 قرارداد عطف به ماسبق می شود. مربوط به می شود قبل
وی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: کشاورز در این شرایط چگونه می تواند تولید کند و در سال گذشته از ثابت بودن قیمت ها متضرر شده ایم و امنیت غذایی زمانی اتفاق می افتد که تولیدکننده نیز در امنیت باشد.

تولیدکننده: با اعمال قیمت های اجباری و سایر شرایط، ظرفیت تولید کاهش می یابد زیرا مواد اولیه نیز بر مشکل برق می افزاید و این شرایط نمی تواند ادامه یابد.

وی ادامه داد: با قیمت های دستوری و سایر شرایطی که وضع می شود، ظرفیت تولید کاهش می یابد زیرا مواد اولیه نیز به مشکل برق اضافه می شود و این شرایط نمی تواند ادامه پیدا کند.

این فعال اقتصادی توصیه کرد: شعار امسال جهش تولید با افزایش تعرفه ها و هزینه ها قابل تحقق و عمل نیست، زیرا به محض اینکه مشکل تولید به وجود می آید دستگاه های مختلفی وارد می شوند، در حالی که با تولید پایدار می توان میزان تولید را کاهش داد. قیمت نهایی.
طهماسبی با بیان اینکه گوشت مرغ و گوشت از سفره مردم حذف شده است، اظهار کرد: از مسئولان می خواهیم حمایت کنند و اجازه دهند تولید ادامه پیدا کند و اگر قرار است هزینه های کشور توسط تولیدکنندگان و فعالان عرصه کشاورزی پرداخت شود، باید پرسید این هزینه ها چگونه باید تامین شود و چگونه می توانیم حقوق و مزایای بیش از 1200 کارگر را تامین کنیم؟
شرایط نامناسب تولید و هزینه های نابرابر در کنار تعرفه های زیاد و زیاد برق و انرژی، فشار زیادی بر تولید وارد کرد و این مشکل باعث مهاجرت خانواده برخی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به مناطق دیگر شد.
میتبی رضوی، رئیس خانه صمت مازندران، آنچه را که امروز شاهد آن هستیم، فشار زیادی بر تولیدکنندگان دانست و افزود: موضوع تولید باید به اندازه غذا و نان برای نمایندگان مجلس مهم باشد.

مربی خانواده صنعتگران
وی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در شرایط فعلی و فشار شدید اقتصادی برخی تولیدکنندگان تمایلی به کار ندارند زیرا فشار بر تولید زیاد است و مهاجرت خانواده ها به خارج از کشور ناشی از فشار اقتصادی است.
رضوی تصریح کرد: بحث اصل 16 نتیجه عملکرد مجلس است و باید به نمایندگان مجلس گفته شود که این مصوبه چیست و آیا می دانند که چه بار مادی بر رسیدگی می گذارد و نیاز به تغییر دارد.
استان مازندران دارای 11 هزار تعاونی صنعتی است که کمتر از 10 درصد منابع انرژی را مصرف می کنند و سهم صنعت در اقتصاد استان چندان قوی نیست، اما اعمال محدودیت ها و تعطیلی یک دو روزه در فصل گرما و تعدیل انرژی است. مشکلاتی را برای این حوزه ایجاد کرده اند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران تعداد مشترکان این شرکت را یک میلیون و 630 هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد یک میلیون و 200 هزار مشترک مسکونی و 11 هزار و 403 مشترک صنعتی هستند که کمتر از هفت دهم درصد است.

سید کاظم حسینی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کل مصرف صنایع ما از کوچک تا بزرگ 180 مگاوات است در حالی که ذوب آهن اصفهان به تنهایی 500 مگاوات برق مصرف می کند، افزود: صنعت مازندران چندان قوی نیست و در عین حال میزان آن است. انرژی عرضه شده در سال گذشته 5.5 درصد نسبت به سال 1401 رشد داشته است.

میانگین مصرف برق مازندران تا سال گذشته 300 مگاوات بود که با تلاش 80 درصد مشترکان این رده به 450 مگاوات رسید.

وی با عنوان اینکه مازندران از نظر تعرفه برق در چهار منطقه گرمسیری قرار دارد، افزود: تغییر منطقه و تعرفه در اختیار مجلس است و دولت و استان هیچ دخالتی در آن نداشته و تا سال گذشته میانگین الگوی مصرف برق در مازندران 300 مگاوات بوده و با تلاش های صورت گرفته به 450 مگاوات افزایش یافته و 80 درصد از مشترکان در این گروه قرار دارند.
حسینی تصریح کرد: امسال به دلیل بدی آب و هوا و استفاده مردم از کولر پیشنهاد دادیم میانگین مصرف را 550 مگاوات افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران قیمت گذاری تعرفه انرژی را از دیگر موضوعاتی است که در دست مجلس و دولت است و گفت: همچنین هزینه انشعاب در اختیار استان ها نیست.
حسینی با اشاره به ماده 16 و تقاضای خرید انرژی توسط صنایع گفت: همه فشارها ناشی از کمبود تولید است زیرا بین تولید و مصرف برق ناهماهنگی وجود دارد و شدت مصرف برق در کشور ما سه است. به پنج برابر بیشتر از کشورهای دیگر، بنابراین، مهم نیست که چه چیزی تولید می کنیم، همچنان با کمبود تولید برق مواجه هستیم.
وی گفت: دولت یا باید نیروگاهی بسازد که مقرون به صرفه نباشد یا طرح همکاری و محدودیت برای رفع عدم تعادل و پایداری برق را اجرا کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران تصریح کرد: بخشی از تامین برق از طریق نیروگاه برق آبی تامین می شود و اگر سدهای ما پر آب نباشد مشکل تولید خواهیم داشت و سال گذشته مجبور شدیم صنایع را یکی دو روز تعطیل کنیم تا کمبود آب و انرژی را جبران کند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)