You are currently viewing شاخص عملکرد کلیدی KPI و انواع KPI در بازاریابی افرک :: آژانس تبلیغاتی آنلاین چیست

شاخص عملکرد کلیدی KPI و انواع KPI در بازاریابی افرک :: آژانس تبلیغاتی آنلاین چیست


انتشار:
چهارشنبه 24 خرداد 1402

به روز رسانی:
چهارشنبه 24 خرداد 1402

چند روز پیش موقع پختن استیک مجبور شدم از دماسنج استفاده کنم تا ببینم گوشت خوب درست شده یا نه. به عبارت دیگر، من به یک نشانگر نیاز داشتم که فرآیند پخت را به من نشان دهد. بازاریابی تقریباً یکسان است. به عنوان یک بازاریاب از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای سنجش موفقیت استفاده کنید. در این مقاله از آژانس تبلیغاتی اینترنتی افرک و چند نمونه با این شاخص ها بیشتر آشنا می شویم KPI های بازاریابی که می تواند به بهبود فرآیند بازاریابی کمک کند.

نشانگر کلیدیKPI ها چیست؟

KPI یک شاخص عملکرد کلیدی است که نشان می دهد شرکت شما چقدر به هدف مورد نظر نزدیک است. KPIها برای هر جنبه ای از تجارت، از جمله مالی، بازاریابی و فروش وجود دارد. اساسا KPI ها شاخص های قابل اندازه گیری هستند که عملکرد کلی را در طول زمان اندازه گیری می کنند. یک راه عالی برای تجزیه و تحلیل و گزارش KPI ها، ایجاد داشبوردهای سفارشی در نرم افزار تنظیم خودکار است. اکنون که با مفهوم KPI آشنا شدیم، به چند نمونه نگاه می کنیم. در این مقاله، ما بر روی KPI های بازاریابی تمرکز می کنیم.

انواع KPI هادر بازاریابی

برخی از مهمترین KPIهای بازاریابی عبارتند از:

شاخص جذب مشتری (CAC)

نرخ جذب مشتری میزان پولی را که برای تبدیل یک سرنخ بالقوه به مشتری نیاز است را نشان می دهد. این معیار می تواند برای بهبود شرایط بازاریابی استفاده شود زیرا می تواند به شما در تصمیم گیری های مهم بودجه کمک کند. به عنوان مثال، شما نمی خواهید برای جذب مشتری که در نهایت سودآور نیست، پول زیادی خرج کنید. اساساً این شاخص به کسب و کارها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که چقدر برای جذب مشتری هزینه کنند.

ارزش طول عمر مشتری (LTV)

این شاخص معیار دیگری است که می تواند به تعیین میزان پول مورد نیاز برای بازاریابی کمک کند. این معیار میزان کل درآمدی که یک کسب و کار می تواند از مشتری انتظار داشته باشد را نشان می دهد و در مقایسه با CAC معیار مفیدی است. به عنوان مثال، اگر CAC شما بالاتر از LTV شما باشد، به احتمال زیاد پول زیادی را برای جذب مشتری خرج می کنید.

مقاله مرتبط: شاخص جذب مشتری و ارزش طول عمر مشتری چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی، این مقدار پولی است که در ازای هزینه های بازاریابی دریافت می کنید. برای محاسبه، هزینه های بازاریابی را از رشد فروش کم کنید و آن را بر هزینه های بازاریابی تقسیم کنید. در زمینه بازاریابی، به خاطر داشته باشید که به راحتی نمی توان رشد فروش را به یک کمپین بازاریابی نسبت داد. اما اگر اینطور است، می توانید میانگین رشد فروش ارگانیک و هزینه های بازاریابی را از رشد فروش خود کم کنید و سپس آن را بر هزینه های بازاریابی خود تقسیم کنید.

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

این یک KPI خاص برای تعیین میزان موفقیت کمپین های تبلیغاتی است. با این معیار، درآمد ایجاد شده به ازای هر دلار هزینه شده در یک کمپین تبلیغاتی محاسبه و معمولاً به طور نسبی بیان می شود. به عنوان مثال، فرض کنید به ازای هر دلاری که در یک کمپین تبلیغاتی خرج می کنید، ده دلار درآمد کسب کرده اید. این بدان معناست که ROAS شما برای این کمپین ده به یک است (10:1).

مشتریان واجد شرایط بازاریابی (MQL)

MQL شخصی است که به شرکت شما متصل است و در صورت حفظ ارتباط می تواند به مشتری وفادار تبدیل شود. این KPI به تیم بازاریابی کمک می کند تا ببیند چه تعداد سرنخ جذب کرده است. همچنین، در مقایسه با SQL، تیم بازاریابی می تواند بفهمد که چند MQL به SQL و سپس به مشتریان تبدیل می شود.

سرنخ های واجد شرایط (SQL)

اگر به درستی مدیریت شود، MQL به یک سرنخ واجد شرایط تبدیل می شود. SQL مشتری بالقوه ای است که می خواهد با فردی در تیم فروش شما صحبت کند. به طور معمول، این سرنخ ها توسط بخش بازاریابی نظارت شده و مورد تحقیق قرار می گیرند. این یک KPI عالی است تا به تیم بازاریابی شما نشان دهد که چه تعداد سرنخ با تیم فروش تماس می گیرند.

فالوورهای خود را افزایش دهید

به عنوان یک بازاریاب، یکی از وظایف شما ممکن است مدیریت حساب های رسانه های اجتماعی برای شرکت شما باشد. اگر در چنین بخشی کار می کنید، یک KPI مفید می تواند نشان دهد که فالوورهای شما چقدر در حال رشد هستند. به احتمال زیاد یکی از اهداف تیم رسانه های اجتماعی افزایش آگاهی از برند و تعامل با مخاطبان است. افزایش تعداد فالوورها می تواند راهی عالی برای سنجش موفقیت و رسیدن به هدف باشد. برای افزایش فالوورهای خود، ممکن است به حمایت از کمپین‌ها فکر کرده باشید. به عنوان مثال، یک برند توانسته است سی و شش برابر تعداد فالوورهای روزانه خود را جذب کند و طی چهار روز پس از ارسال محتوای حمایت شده، تعداد فالوورهای خود را 18 درصد افزایش دهد.

قیمت ارز

قیمت ارز، درصد بازدیدکنندگانی است که اقدام دلخواه را انجام می دهند. اقدام مورد نظر می تواند هر چیزی باشد، از تکمیل فرم آنلاین گرفته تا ثبت نام برای یک سرویس یا خرید یک محصول. این یک KPI مفید است که می تواند اطلاعات کافی در مورد میزان موفقیت شما در تولید سرنخ ها را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، اگر اقدام مورد نظر پر کردن فرمی در وب سایت باشد، ممکن است محاسبه نرخ تبدیل نشان دهد که وب سایت شما در تبدیل سرنخ ها چندان موفق نیست. در این صورت می توانید روش خود را اصلاح کنید.

بازدیدکنندگان وب سایت

به عنوان یک بازاریاب، جذب افراد به شرکت شما هدف اصلی است. یک راه عالی برای انجام این کار این است که بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید. بازدیدکنندگان وب سایت یک KPI مهم هستند زیرا می توانند میزان موفقیت کمپین های متعدد را نشان دهند. به عنوان مثال، اگر ترافیک وب ارگانیک را ردیابی می کنید، در واقع عملکرد تیم SEO خود را اندازه گیری می کنید. از طرف دیگر، اگر ترافیک وب را از رسانه های اجتماعی ردیابی می کنید، می توانید از شاخص ترافیک وب استفاده کنید تا ببینید چند نفر در تیم رسانه اجتماعی شما به سایت شما مراجعه می کنند.

مقاله مرتبط: روش های افزایش بازدید سایت

تعامل رسانه های اجتماعی

من نمی خواهم کلمات قبلی را تکرار کنم، اما شبکه های اجتماعی نقش مهمی در بازاریابی دارند. یکی از معیارهای اصلی در رسانه های اجتماعی سطح تعامل است. می‌توانید تعداد لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات، پیام‌ها، برچسب‌ها یا منشن‌ها را بررسی کنید. هر نوع روشی که مشتری یا مشتری بالقوه شما از آن پیروی می کند و مرتبط با کسب و کار شما است، می تواند یک تعامل در نظر گرفته شود. محاسبه تعامل می تواند به شما در تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز پست های رسانه های اجتماعی کمک کند.

ترافیک توصیه شده

ترافیک ارجاع یک KPI مفید است تا بدانید بازدیدکنندگان وب شما از کجا می آیند و مردم چگونه شرکت شما را پیدا می کنند. اطلاعات به دست آمده از این طریق می تواند به ایجاد یک استراتژی بازاریابی کلی کمک کند.

مروج خالص (NPS)

این روشی برای سنجش رضایت مشتری است. این KPI نشان می دهد که مشتریان شما چقدر احتمال دارد که کسب و کار شما را به دوستان خود توصیه کنند. هنگام محاسبه NPS خود، بخش نظرات را در نظر بگیرید. این معیار می‌تواند بازخورد مستقیم و عملی مشتریانتان را به شما ارائه دهد. به عنوان یک بازاریاب، مهم است که به مشتریان خود گوش دهید و نیازهای آنها را درک کنید، و این KPI به شما در انجام این کار کمک می کند.

ترافیک ارگانیک

میزان موفقیت تلاش های سئو باید محاسبه شود. برای انجام این کار، احتمالاً از KPI برای ترافیک ارگانیک و عملکرد کلمات کلیدی استفاده خواهید کرد. با استفاده از ابزار سئو، می توانید ببینید که شرکت شما تا چه حد توانسته است با استفاده از کلمات کلیدی خاص در موتورهای جستجو رتبه بندی کند. این شاخص استراتژی کلی ارگانیک و سئوی شما را نشان می دهد.

حضور در مراسم

بازاریابان برای هر کمپین راه اندازی شده KPI دارند. به عنوان مثال، اگر شما رویدادی را برگزار می کنید، مطمئناً تعداد شرکت کنندگان در رویداد را پیگیری خواهید کرد. این KPI نشان می دهد که تیم بازاریابی شما چقدر در جذب افراد به رویداد شما موفق است.

حفظ مشتری

ممکن است فکر کنید که حفظ مشتری یک KPI بازاریابی نیست، اما در واقع بسیار مهم است و بازاریابان از اطلاعات آن در پیام های کمپین بازاریابی خود استفاده می کنند. علاوه بر این، این معیار به شما کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسید و بر اساس نیازهای آنها عمل کنید.

آخرین کلمه

KPI یا Key Performance Indicator مفهوم عجیبی نیست. در واقع، این فقط یک راه ساده برای اندازه گیری پیشرفت شرکت شما است. به عنوان یک بازاریاب، تقریباً در هر موقعیتی از KPI استفاده خواهید کرد زیرا باید موفقیت کمپین های کوتاه مدت و بلند مدت را دنبال کنید. در پایان امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.